Verkkokauppa provisiot ja menot kirjaus

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
emilts
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2021, 12:22

Verkkokauppa provisiot ja menot kirjaus

Viesti Kirjoittaja emilts »

Hei,

Olen perustamassa verkkokauppaa, ja kulujen minimoimiseksi olen päättänyt itse hoitaa yhdenkertaisen kirjanpidon.
Kuitenkin yksi asia kirjanpidossa vielä on vähän auki, enkä ole löytänyt mitään selkeää vastausta mistään.. Voisiko joku vähän avata ja auttaa aloittelevaa verkkokauppiasta? Asiani koskee verkkokaupan maksutapa ja välityspalkkio kuluja.

Kuluja ovat:
- Maksutapa (Checkout) 0,5€ per maksutapahtuma
- Maksutapa (Checkout) 2,75% provisio myynnistä
- Verkkokauppa (Shopify) 2% provisio myynnistä

Olen ymmärtänyt, että näitä kuluja ei oteta huomioon vielä tuloja merkitessä. Näille pitäisi siis tehdä oma alv0 tili ja merkitä erikseen kirjanpitoon.
Eli, merkitäänkö nämä kulut sitten kuukauden lopussa vasta krijanpitoon alv0 kuluina? Voinko yhdistää kulut 0,5€/maksutapahtuma + provisio 2,75% yhdelle riville, vai laitetaanko nämä jotenkin erikseen?

Käytän Isoltan yhdenkertaista kirjanpito pohjaa.
https://www.isolta.fi/yhdenkertainen-ki ... cel-pohja/

Kiitos etukäteen vastanneille.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Verkkokauppa provisiot ja menot kirjaus

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

emilts kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:37 Olen perustamassa verkkokauppaa, ja kulujen minimoimiseksi olen päättänyt itse hoitaa yhdenkertaisen kirjanpidon.
Yhdenkertaisessa kirjanpidossa kaikki kirjaukset tehdään aina maksuperusteisesti. Eli kirjaat provisiomaksun kuluna siinä päivänä kun se veloitetaan pankkitililtäsi. Jos haluat pitää provisiot erillään kirjanpidossa, niin kyllä voit luoda uuden tilin. Mutta yhdenkertaisessa kirjanpidossa ei ole pakko, voi kaikki kulut laittaa myös samaan sarakkeeseen.
emilts kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:37 Olen ymmärtänyt, että näitä kuluja ei oteta huomioon vielä tuloja merkitessä.
Tätä en itse oikeastaan ymmärtänyt, joka tapauksessa pätee yo. sääntö: yhdenkertaisessa kirjanpidossa tulot ja menot kirjataan aina maksuperusteisesti, eli sinä päivänä kun rahat tulevat pankkitilille tai lähtevät siitä.
Vastaa Viestiin