Poisto/pienhankinta?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Yksam
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Elo 2019, 19:39

Poisto/pienhankinta?

Viesti Kirjoittaja Yksam »

Olen ammatinharjoittaja, alvitonta toimintaa ja yhden kertainen kirjanpito.
Ostin 2 nojatuolia yrityksen toimintaa varten, 500 € kpl eli yht 1000 €..
Voiko vähentää suoraan verotuksessa vai pitääkö hoitaa poistoina? Ei muuta isoa hankintaa tänä verovuonna.

Verottajan sivuilla sanotaan "Voit vähentää kulut kerralla, jos olet hankkinut yksittäisen kuluvan käyttöomaisuuden, kuten matkapuhelimen tai työkalun ja sen hankintahinta on enintään 850 euroa. Tällaisia pienhankintoja voit vähentää vuodessa yhteensä 2 500 euroa."
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Poisto/pienhankinta?

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Yksam kirjoitti: 03 Elo 2019, 20:26 Olen ammatinharjoittaja, alvitonta toimintaa ja yhden kertainen kirjanpito.
Ostin 2 nojatuolia yrityksen toimintaa varten, 500 € kpl eli yht 1000 €..
Voiko vähentää suoraan verotuksessa vai pitääkö hoitaa poistoina? Ei muuta isoa hankintaa tänä verovuonna.

Verottajan sivuilla sanotaan "Voit vähentää kulut kerralla, jos olet hankkinut yksittäisen kuluvan käyttöomaisuuden, kuten matkapuhelimen tai työkalun ja sen hankintahinta on enintään 850 euroa. Tällaisia pienhankintoja voit vähentää vuodessa yhteensä 2 500 euroa."
Hinta per kappale on 500 euroa, joten itse vähentäisin kyllä suoraan verotuksessa. Lisäksi tuo 850 euron raja on alviton hinta (kts. esim. https://www.yritystulkki.fi/fi/alue/lad ... siamenoja/ kohta "Pienhankinnat"), joten alvillisena raja olisi 1054 euroa. Tosiaan sinun tapauksessasi (alviton toiminta) en tiedä katsotaanko rajana 850 euroa alvillisena, alvia kun et voi vähentää.
Vastaa Viestiin