Verotilitapahtumat kirjanpidossa

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
meni.78
Viestit: 1
Liittynyt: 23 Maalis 2019, 13:35

Verotilitapahtumat kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja meni.78 »

Auttakaa... Pää lyö ihan tyhjää... Minulla on ollut käytössä alv-velka tili, alv-saamis tili, maksettava alv tili sekä verotilitapahtumat. Olen siis velat ja saamiset päättänyt maksettava alv tilille, josta olen siirtänyt ne verotilitapahtumatilille ja pankkitilille.

Nyt mokasin ja maksoin helmikuussa joulukuun alvit vaikka ei olisi tarvinnut ja verottaja "palautti" summan verotilille. Yleensä olen ottanut palautuksen takaisin pankkitilille, mutta nyt se jäi verotilille odottamaan tulevia maksuja.

Kysymys kuuluu... Jos haluan tuon "palautuksen" näkyvän kirjanpidossa verotilitapahtumissa niin mikä himputti on sen vastakirjaus? Tähän asti palautukset ovat tulleet yksityistilille ja olen merkannut ne yksityisotoiksi.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Verotilitapahtumat kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

meni.78 kirjoitti: 24 Maalis 2019, 12:28 Kysymys kuuluu... Jos haluan tuon "palautuksen" näkyvän kirjanpidossa verotilitapahtumissa niin mikä himputti on sen vastakirjaus? Tähän asti palautukset ovat tulleet yksityistilille ja olen merkannut ne yksityisotoiksi.
Vaikka kirjaus ei nyt kaikkien taiteen sääntöjen mukainen olekaan, niin haluamaasi lopputulokseen pääset esimerkiksi kirjaamalla vastakirjauksen sinne yksityistilille.
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Verotilitapahtumat kirjanpidossa

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

meni.78 kirjoitti: 24 Maalis 2019, 12:28Kysymys kuuluu... Jos haluan tuon "palautuksen" näkyvän kirjanpidossa verotilitapahtumissa niin mikä himputti on sen vastakirjaus? Tähän asti palautukset ovat tulleet yksityistilille ja olen merkannut ne yksityisotoiksi.
Siis puhutaanko tässä yhdenkertaisesta kirjanpidosta? Koska tässä tapauksessa yksityisottoja (eikä yksityisnostoja) ei kirjata mihinkään... ja jos edelleen yhdenkertaisesta kirjanpidosta puhutaan, niin itselläni on samankaltaiset sarakkeet/tilit (alv-velka tili, alv-saamis tili, maksettava alv tili sekä verotilitapahtumat). Sinun tapauksessasi laittaisin vaan verotilitapahtumat -tilille miinuksena tuon palautuksen. Mutta tosiaan, yksityisottoja/nostoja ei seurata yhdenkertaisessa.
Vastaa Viestiin