Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Siwian
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2017, 13:06

Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Siwian »

Hei,

Olen ammatinharjoittaja ja teen yhdenkertaista kirjanpitoa kirjanpito-ohjelmalla. Toimialani luonteen vuoksi en ole Alv-velvollinen. Ennen yrityksen perustamista hankin auton omiin nimiini. Kun aloitin yritystoiminnan tämän vuoden alussa, siirsin auton yrityksen kirjanpitoon koneeseen ja kalustoon sen silloisen arvon mukaan. Minulla tulee yrityksen ajoa n. 90% kaikista ajoista. Nyt ostin uuden auton. Vanha auto jäi perheeseen yksityiskäyttöön ja toinen perheemme autoista lähti vaihtoon tähän uuteen autoon. Tämän vaihtokuvion takia pidin tämän uudenkin auton omissa nimissäni, vaikka se onkin työkäytössä. Eli siirrän sen kirjanpitoon, mutta maksan sen yksityisvaroillani.

Kysymykseni kuuluukin, miten teen kirjaukset? Ja mistä summasta voin tehdä poiston? Minulla on tiedossa tuon nyt kirjanpidossa olevan auton arvo. Olin ajatellut näin:

Koneet ja kalusto nyt 12 000
Koneet ja kalusto myynti 9500 (vanhan auton arvo nyt)
Koneet ja kalusto osto 26 900 (uusi auto)

Kirjanpito-ohjelmassani minun täytyy valita onko auton myynnistä rahat tulleet kassaan tai pankkitilille. Jos kirjaan esim. tuon 9500 eur pankkitilille, ja sitten kirjaan uuden auton oston maksetuksi pankkitililtä, niin se ei mene mitenkään oikein, kun osto on tapahtunut omista varoistani. Olisin tehnyt niin, että kirjaan tuon 9500 eur käsirahana pankkitililtä ja loput summasta yksityissijoitukset rahana -tililtä. Mutta kirjanito-ohjelmani ei taivu tähän, vaan pitäisi tehdä noista omat kirjaukset. Meneekö ihan metsään??
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Eli selvennetään nyt,
olet ostanut uuden auton hintaan 26 900 €, saanut vaihtoautosta X? ja arvioit vanhan perheeseen auton hinnaksi 9500?
(suosittelen tähän ottamaan kahden ulkopuolisen asiantuntijan arviot tai ainakin nettiautosta halvimmat vastaavat verrokiksi)

Jos se menee noin, niin kirjaat yksityissijoitukseksi uuden auton hinnan kokonaisuudessaan, et huomioi vaihtoauton hintaa tässä mitenkään koska se sisältyy ko. yksityissijoitukseen ja kirjaat yksityisnostona tuon vanhan perheeseen jäävän auton hinnan.

Kalustotilille sitten vastakirjaukset, jolloin jos tuo 9500 € on validi hinta,
lähtee koneista ja kalustosta 9500€ ja tulee 26900€, eli poistopohjaa jää 29400€.

Toki jos olet kirjannut alunperin auton oikeaan hintaan ja tehnyt EVL-max-poistot, tuntuu että arvostus voi olla hiukan alakanttiin.
Siwian
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2017, 13:06

Re: Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Siwian »

Kiitos vastauksestasi!

Juuri noin siis meni, kuten kirjoitit. Olen arvionut tuon hinnan juuri nettiautohintojen perusteella. Lisäksi tuolloin uutta autoa ostaessa pyysin tarjouksen myös tuosta kalustossa olevasta autosta. Siiitä tarjottiin vaihdossa 7500 eur. Siinä kohtaa keskusteltiin tuosta auton arvosta ja hinnasta, millä autoliike laittattaisi sen myyntiin. Katsoin kuitenkin, että järkevämpi oli vaihtaa perheemme toinen (kalliimpi) auto pois. Tuo 9500 eur muodostui siis näistä arvioista. Olisiko syytä olla ihan mustaa valkoisella tuosta auton arvosta?

Minulla päättyy nyt ensimmäinen tilikausi tässä yrityksessä, joten poistoja en ole vielä tehnyt.

Alunperin ajattelinkin että kirjaan vanhan auto yksityisnostoksi, mutta tuo ohjelma antaa vaihtoehdoksi vain pankkitili tai kassa. Mutta voin kaiketi tehdä kirjauksen ensin pankkitilille ja sitten pankkitililtä yksityisnostona vastaava summa? Teen siis yhdenkertaista kirjanpitoa, eli tulee vain yksi kirjaus, mutta pitää valita mistä tai mihin rahat ovat liikkuneet.
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Kannattaa ottaa kirjallisena, niin ei tarvitse jälkikäteen selitellä.

Jos ohjelmasi ei taivu, niin voit toki tehdä kuvaamallasi tavalla, jolla kierrät asian. Pääasia että menee yksityistilille lopulta.
Siwian
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Joulu 2017, 13:06

Re: Oma auto yrityksen kirjanpidossa + auton vaihto

Viesti Kirjoittaja Siwian »

Kiitos paljon avusta :D
Vastaa Viestiin