Ostojen kirjaus?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
TP_
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Heinä 2017, 09:25

Ostojen kirjaus?

Viesti Kirjoittaja TP_ »

Hei! Olen aloittava yrittäjä (tmi) ja tuon maahan EU:n sisältä ja ulkopuolelta tuotteita. Nyt tarvitsen hiukan apua kirjanpidon kanssa, koska en ole löytänyt mistään selvää mallia miten ulkomailta ostettujen tuotteiden alvit tulisi kirjata yhdenkertaiseen kirjanpitoon.

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin EU:n sisällä tehdyt ostot ovat yhteisöhankintoja, eivätkä ne sisällä ALV, mutta minun tarvitsee ilmoittaa silti veron määrä verottajalle? EU:n ulkopuolelta tulevien tuotteiden ALV maksetaan sitten tullauksen yhteydessä.

Jos nyt saisin kokeneemmilta hiukan apua ja voisitte kertoa olenko merkinnyt verot yms. oikein tähän esimerkkiin ja voitte myös kertoa kannattaisiko kirjanpidon pohjaa muokata ja onko siinä jotain puutteita tai virheitä. Kiitos! :)

Kuva
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ostojen kirjaus?

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Eu ostossa ostat alv 0% y-tunnuksen avulla jolloin kirjaat sen yhteisöhankintana, jolloin ohjelman pitäisi itse tämä ymmärtää, eli ei lisää alvia kirjaukseen vaikka näyttää alv-prosentin. Tällöin kuitenkin "alv:n osuus" kirjautuu oikein alv-ilmoitukselle, jossa se pitää olla suoritettavana ja vähennettävänä. Eli eu-ostojen osuus täytyy erotella alv-ilmoitukselta. (eli jos maksat 100 € alv 0%, täytyy alv-ilmoitukselta löytyä 24 € kohdista "Vero tavaraostoista
muista EU-maista" ja "vähennettävä vero" (mikäli hankinta on liiketoimintaan)).

Eu:sta ostaessa jos joudut maksamaan paikallisen alvin, niin sitä Suomen verottaja ei sinulle hyvitä, vaan se pitäisi hakea myyjäyrityksen maan verottajalta, jota ei näin ollen ihan pikkusummista kannata tehdä ja isommissa myyjä todennäköisimmin myy ilman alvia.


EU:n ulkopuolinen osto on alv 0% (kuten tuossa kuvassasikin), ja alv määräytyy sen mukaan, mitä verottaja laskuttaa tullimaksujen yhteydessä. Jos tulee tarve viedä tosite joka on 100 % alv, voi tämän kirjaamisessa käyttää kahta vientiä samassa tositteessa, niin että esim kirjaa 3720 € sis alv ja toisella viennillä miinusmerkkisenä vähentää viennistä alv 0% osuutta sen 3000 €.
Vastaa Viestiin