Marginaaliverollisen kirjanpitoon ohjeita

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
Jack
Viestit: 1
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 13:50

Marginaaliverollisen kirjanpitoon ohjeita

Viesti Kirjoittaja Jack »

Tervehdys!

Rekistreröidyin vastikään foorumille, mutta juttuja ja neuvoja täältä on tullut jo pitkän aikaa luettua, joten kiitokset jo niistä. :)

Perus kirjanpito on hanskassa, mutta pieniä tarkennuksia epäselviin asioihin kaipailisin.

Teen itse Zervantilla oman konekauppaa harjoittavan yrityksen kirjanpitoa, luonnollisesti kun käytettyä tavaraa kaupataan on marginaalivero läsnä ja kun taas toimitaan toiminimellä on omat ja firman rahat tarvittaessa hyvinkin sekaisin. Harrastan sivussa myös jonkin verran alvillista palvelumyyntiä joka sekoittaa pakkaa lisää. Vuodelta 2016 teen alvi-ilmoituksen vasta nyt keväällä, eräpäivä taisi mennä jo...

Ensinnä tuosta marginaaliveron kirjaamisesta:
Olen luonut tilin 3025-Käytetyn tavaran myynti (ei alv-koodausta) ja 4250-Käytetyn tavaran osto (ei alv-koodausta). Näiden lisäksi olen luonut tilin 3027-Marginaalivoitto, (24%alv koodaus). Tälle tilille merkkaan siis marginaalivoiton, eli tilien 3025 ja 4250 erotuksen mikäli se on positiivinen. Kysymys kuuluukin miten marginaalitappio tulee merkata, koska sehän ei taas ole alv-vähennys kelpoinen. Ja onko tämä kirjaustapa oikea?

Ensimmäistä tilinpäätöstä nyt tehdessä yrityksen tuloslaskelma näyttää tältä:
3000-Myynti: 3778,08e (alv 24 palveluita)
3025-Käytetyn tavaran myynti: 17 000e (marginaaliverollisia koneita)

4000-Ostot: 7503,90e ( alvillisia varaosia marginaaliverollisiin koneisiin)
4250-Käytetyn tavaran osto: 45 907,80e (marginaaliverollisia koneita ja varaosia)

Muita kuluja vuokria yms: 7292,84e

Tilikauden voitto/ tappio -39 920,45e

Marginaalitappio 28 907,80e

4250-Käytetyn tavaran osto tilillä on myymättä jääneitä koneita yhteensä 25 540 euron edestä. Tuleeko nämä koneet siirtää tilinpäätöksessä tilille 1420-Valmiit tuotteet? Jos näin, niin miten aktivoin ne seuraavalle tilikaudelle?

Ostan jonkin myös verran käytettyjä autoja ulkomailta ja myydessä niihin haetaan tullin veropäätös ostavan asiakkaa nimiin. Veron määrä taas peritään asiakkaalta ja maksetaan lyhentämättömänä tullille, tämä on ilmeisesti läpikulkuerä kirjanpidossa, miten tämä tulisi kirjata niin että se on hyvän kirjanpitotavan mukainen?

Ja kolmantena: Uusi yritys kun on niin suurinosa ostoista on tehty omarahoitteisesti, eli joko olen siirtänyt yrityksen tilille rahaa tai maksanut koneita ja kuluja suoraan omalta tililtäni. Näitä "henkilökohtaisesti" maksettuja kuluja on yhteensä reilu 40.000e (tarkka kirjanpito on näistä olemassa) osa on siis siirtoina tilille ja osa ostettuina koneina jotka jäivät vuoden lopussa varastoon. Miten tämä tulisi merkata kirjanpitoon että yritys on ns. "velkaa" minulle itselleni.

Pieni yrittäjä kiittää suuresti avusta jo etukäteen. :roll: :wink: