Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
maria
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:21

Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja maria »

Heips!

Mulla on avoin lasku kummitellut kolme kuukautta kirjanpidossa. Näyttää siltä että asiakas ei halua maksaa ja minä en enää jaksa juosta rahan perässä.

Käytän Zervant ohjelmaa mutta tässä en voi kun merkitä laskun avoimeksi/perinnässä tai poistaa laskun, milloin se häviää kirjanpidossa kokonaan.

Mutta miten yhdenkertaisessa voisin nyt kirjata tämän asian että ei jäisi aina myyntisaamisiin roikkumaan? Ärsyttää niin suunnattomasti nähdä aina tuo lasku avoinna :?
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Kai siinä pystyy tekemään hyvityslaskun?
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Jos asian haluaa tehdä oikeaoppisesti, korjausta ei tehdä hyvityslaskulla, vaan kirjaamalla luottotappioksi (liiketoiminnan muut kulut -erään).
Olethan muistanut periä saatavaa? Itse laittaisin esim perintätoimistoon ensin. Tietysti, jos tiedät, että asiakkaallasi (todennäköisesti entinen asiakas) on paljon luottohäiriöitä ja ulosottoa, niin silloin turhia perintäkuluja ei kannata enää hankkia vaan kirjata luottotappioksi.
Tuo yhdenkertainen kirjanpito (maksuperusteisuus?) toisaalta saattaa tuoda omat kuvionsa asiaan.
maria
Viestit: 23
Liittynyt: 16 Helmi 2014, 20:21

Re: Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja maria »

Hei!

Kiitos paljon

En ole perintätoimistoon asti lähettänyt ja tiedän että ei sen rahan perässä enää kannata.

Mutta juuri tämä maksuperusteinen yhdenkertainen kirjanpito mietityttää. Kun ei ole mitään maksettu, niin eihän se pitäisi mihinkään kirjata. Mutta jos poistan vain laskun, tämä laskunumero jää sitten puuttumaan kirjanpidossa? Vai riittääkö se jos liitän laskun ihan tavallisesti kirjanpitoon niin kuin se on mutta merkkaan siihen että ei maksettu ikinä?
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Maksamaton lasku / yhdenkertainen kirjanpito

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

maria kirjoitti:Mutta juuri tämä maksuperusteinen yhdenkertainen kirjanpito mietityttää. Kun ei ole mitään maksettu, niin eihän se pitäisi mihinkään kirjata. Mutta jos poistan vain laskun, tämä laskunumero jää sitten puuttumaan kirjanpidossa? Vai riittääkö se jos liitän laskun ihan tavallisesti kirjanpitoon niin kuin se on mutta merkkaan siihen että ei maksettu ikinä?
Luottotappio on tosiaan muuta kulua myös Salinin kirjan mukaan (Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirja). Siinä on vain esimerkki kahdenkertaisessa kirjanpidossa, enkä itse ole löytänyt vastaavaa yhdenkertaisessa. Itse laittaisin samalle riville (jos esim. käyttää excelin taulukon, muuten kahdessa peräkkäisessä tapahtumassa) laskun kirjanpitoon seuraavaksi:

Koodi: Valitse kaikki

Päiväys	Tosite no.  Selite	     Myyntituotot 24%  Muut kulut 24%   Alv-velka 24%   Alv-saamiset
1.4.2016  40          Lasku 100232  10                10               2,4             2,4
Ja tositteessa (eli maksamattomassa laskussa) laittaisin merkinnän, et maksamaton lasku tms.
Vastaa Viestiin