Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Kysymyksiä ja vastauksia yhdenkertaiseen kirjanpitoon liittyen.
pöhkö
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2019, 09:33

Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja pöhkö » 02 Elo 2019, 12:15

Eli hommia paiskotaan, ostoja ja laskututettavaa syntyy. Verottaja ja laskuttajat lähettää lippuja ja e-laskua. Tuloksena nettipankki/paperi/ties mikä -tositetta. Niistä pitäisi saada ALV-prosentit ja päivämäärät kerättyä, ja ajoissa.

Kirjanpito on niin yksinkertaista kuin osaan: lokerikko johon joskus tositteet ja laskut jopa päätyvät, ja sama kirjanpitokoneella: hakemisto jossa kansiot kirjanpidolle, sen tositteille, laskuille ja lähetetyille laskuille.

Oma kokemus useammalta vuodelta:
  • toiminta on asiantuntijatyön vuokraamista ja työkuorma usein +35h/viikko. Eli kirjanpitoon ei ole yhtään ylimääräistä tuntia: aikaa ei jää.
  • rivien saaminen kirjanpitoon työlään tuntuista. Tilitapahtumien että lappujen etsimisen kanssa "taiteillessa".
  • Veroilmoituksen lähestyessä tuntuu sekavuus lisääntyvän. :wink: Sen aina saa kasaan, mutta varma tunne siitä että excel-taulut olisivat verottajan mielestä varmasti oikein aina jää puuttumaan.
Omalla kohdalla kaksi juttua usein jää mietityttämään:
- mikäs tämän debit-tapahtuman ALV-osuudet?
- ja onkohan se asiakas maksanut sen yli 2 kk sitten lähetetyn laskun?

Onko kukaan mielestään keksinut tehokkaan systeemin jolla eri tositteiden tiedot päätyvät kirjanpitoon? Tai kenties jokin ohjelmisto ratkaisisi asiat varmuudella ilman kuukausien opettelua? (en usko tosin)

myokymia
Viestit: 631
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja myokymia » 02 Elo 2019, 14:50

Kyllä kirjanpito-ohjelman käyttö helpottaa kahdenkertaisen kirjanpidon tekemistä ja alvien laskemista merkittävästi, verrattuna taulukkolaskentaan. Jo ihan sen takia, että kirjanpito-ohjelmista saa tarvittavat raportit tulostettua helposti iman erillisten taulukoiden ylläpitoa.

Mitä myyntisaamisten seurantaan tulee, ehkä helpointa olisi, jos käyttää laskutusohjelmaan johon merkitsee tulleet maksusuoritukset, jolloin myyntisaamisten seuranta hoituisi siinä. Toki jos laskuja ei kovin paljoa lähde, kirjoittaa juoksevat laskunumerot taulukkoon ja raksii sitä mukaa yli kun maksut näkyy tilillä.

Kaikki ohjelmat vaativat toki oman opettelunsa (monet kuitenkin helpompia verrattuna taulukkolaskentaohjelmien ominaisuuksiin), ja varsinkin käyttöönottovaihe voi olla haastava, kun pohjatiedot ja aseutkset pitää saada kuntoon, jotta ohjelma osaa laskea asiat oikein.

Prosessihallinnon näkökulmasta juurikin tuo on hankalaa, että tulee paperikuitteja, e-laskuja, sähköpostilaskuja, paperilaskuja yms. Prosessit on yleensä sitä tehokkaampia, mitä yhtenäistetymmin saa asiat hoidettua, kun kaikki tulee samaan putkeen, ei tarvitse erillisiä prosessaja eri muodossa tulevalle aineistolle. Eli periaatteessa joko kaikki paperilla tai kaikki e-laskuina on tehokkainta, mutta tietenkin käytännön tasolla tästä joutuu joustamaan, koska tärkeintä on saada asiat hoidettua.

4040
Viestit: 130
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja 4040 » 02 Elo 2019, 19:30

Jos kirjanpitoa ja veroilmoituksia ei enää haluaisi tehdä itse, niin niiden laatimisen voi toki ulkoistaa. Esimerkiksi Holvi.com tai Osuuspankki tarjoavat tilin, laskutusjärjestelmän, kirjanpidon ja veroilmoitukset sisältäviä palvelupaketteja. Osuuspankki veloittaa laskujen arvonlisäverottomasta summasta 5% palvelumaksun (+alv 24%), Holvi.comilla on useita eri hinnoittelumalleja.

Sekin jo helpottaa, kun laskutusjärjestelmästä näkee suoraan yhdellä vilkaisulla, onko saamisia erääntynyt. Järjestelmä yhdistää automaattisesti saapuneet maksut lähetettyihin laskuihin. Itse käytän Holvin järjestelmää pelkästään laskutukseen, kirjanpidon ja veroilmoitukset laadin edelleen itse.

Perinteisiä tilitoimistoja on suuri määrä.

https://www.holvi.com/fi/lp/uusi-yrittajapalvelu/ <- laajempi palvelu
https://www.holvi.com/fi/hinnoittelu/ <- suppeampi palvelu
https://op-kevytyrittaja.fi/ <- Osuuspankin versio

pöhkö
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2019, 09:33

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja pöhkö » 07 Elo 2019, 20:15

myokymia kirjoitti:
02 Elo 2019, 14:50
Kyllä kirjanpito-ohjelman käyttö helpottaa kahdenkertaisen kirjanpidon tekemistä ja alvien laskemista merkittävästi, verrattuna taulukkolaskentaan. Jo ihan sen takia, että kirjanpito-ohjelmista saa tarvittavat raportit tulostettua helposti iman erillisten taulukoiden ylläpitoa.
No en kyllä tarvitse kahdenkertaista kirjanpitoa. Laskutettavia on pari, ja tapahtumia muutama kuukaudessa.
myokymia kirjoitti:
02 Elo 2019, 14:50
Kaikki ohjelmat vaativat toki oman opettelunsa (monet kuitenkin helpompia verrattuna taulukkolaskentaohjelmien ominaisuuksiin), ja varsinkin käyttöönottovaihe voi olla haastava, kun pohjatiedot ja aseutkset pitää saada kuntoon, jotta ohjelma osaa laskea asiat oikein.
Niin, selväähän tämä. Aloituksessa kyselin tehokasta systeemiä mikroyritykselle, että sillätavalla ehkä ohi. Kiitos vain.

pöhkö
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2019, 09:33

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja pöhkö » 07 Elo 2019, 20:23

4040 kirjoitti:
02 Elo 2019, 19:30
Osuuspankki veloittaa laskujen arvonlisäverottomasta summasta 5% palvelumaksun (+alv 24%), Holvi.comilla on useita eri hinnoittelumalleja.
Juu nämä "kevytyrittäjyyttä" tarjoavat yritykset velottaa 2-9%, joka päätöntä kun kyse noin keskipalkasta. Tosta tulee äkkiä työkorvauksia velotettaessa viikolta useamman työtunnin hinta, eli siksi aiemmin olen päätynyt taulukkolaskenta-ratkaisuun.
4040 kirjoitti:
02 Elo 2019, 19:30
Sekin jo helpottaa, kun laskutusjärjestelmästä näkee suoraan yhdellä vilkaisulla, onko saamisia erääntynyt.
Juu ite kahlailen tilitapahtumalistaa läpi - jos muistan.

Ilmeisesti tuossa Holvissa olisi joku tämmönen laskutus-reskontra-juttu ja alle 120€/vuosi. Mikähän siinä on "juju"? Ehkä ym. kaltainen prosentti välistä kun voittoja tilittää ulos?

pöhkö
Viestit: 4
Liittynyt: 06 Helmi 2019, 09:33

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja pöhkö » 07 Elo 2019, 20:27

Perusongelmahan tässä taitaa olla se, että mikroyritysten liiketoiminnan pyörittämiseen ei vain kannata rakentaa kovin hienoja systeemeitä: siitä ei se rakentava firma tule kovin suuria summia saamaan. Ja tosiaan jos ajattelee että keskisuuri tai suuri yritys maksaisi laskutuksistaan kirjanpitäjälle 5% niin on siinä naurussa pitelemistä :mrgreen:

Tilkkari
Viestit: 246
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kirjanpidon tositteiden tehokas käsittely?

Viesti Kirjoittaja Tilkkari » 09 Elo 2019, 09:55

Sinänsä tässä keississä sen enempää muuten ottamatta kantaa, niin yksinkertainen kirjanpito excelillä vie taatusti enemmän aikaa kuin Tilittimen käytön opetteleminen (todella yksinkertainen käyttöliittymä) ja kaksinkertaisen kirjanpidon tekeminen.

Jos taas on tarve laskutukselle ja myyntireskontralle, niin Holvin 9€/kk paketti on tähän aivan riittävä, sisältää tilin, mastercardin ja laskutuksen, tuota kautta laskut pysyvät tallessa, se kirjaa automaattisesti oikein maksetut laskut maksetuiksi, pystyt lähettämään laskut uudestaan ja kuittaamaan manuaalisesti maksun.

Holvissa ei ole mitään jujua, kyse on siitä että se ei ole laskutuspalvelu, vaan pankkitili johon on liitetty laskutusmahdollisuus sekä automaattinen reskontra.

Vastaa Viestiin