Toiminimi ja matkakulut

Kaikki autojen ja matkakustannusten kirjanpitokäsittelyyn ja verotukseen liittyvät kysymykset
hpietila
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 11:37

Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja hpietila »

Uusi yrittäjä täällä räpiköi.

Miten toimin?

Asia 1: Olen menossa koulutukseen, jonka kulut asiakkaani maksaa minulle kuitteja vastaan. Sisältää junamatkat ja koulutuksen. Olen maksanut koulutuksen alunperin Visalla, ja Visa-laskun toiminimen rahaliikennettä varten perustamaltani sivutililtä. Junaliput ostan erikseen. Miten tämä kirjanpidollisesti merkitään?

Asia 2: Km-korvaukset. Laskutan tuntilaskutuksen lisäksi km-korvauksia 0,45 e/km. Joudunko sisällyttämään alv:n tuohon sisään, koska olen sopinut jo matkakuluista näin? Laskutanko km-korvaukset samassa laskussa vai matkalaskulla? Miten km-korvaukset kannattaisi hoitaa, koska niistä tulee törkiä hinta asiakkaalle, jos joutuisin vielä 22% lisäämään tuohon. Muuten olen 8% liikuntapalveluiden verokannassa. Onko asiakkaalta väärin maksaa km-korvauksia minulle samalla tavalla kuin jos olisin työsuhteessa?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Andy »

hpietila kirjoitti:Uusi yrittäjä täällä räpiköi.

Miten toimin?

Asia 1: Olen menossa koulutukseen, jonka kulut asiakkaani maksaa minulle kuitteja vastaan. Sisältää junamatkat ja koulutuksen. Olen maksanut koulutuksen alunperin Visalla, ja Visa-laskun toiminimen rahaliikennettä varten perustamaltani sivutililtä. Junaliput ostan erikseen. Miten tämä kirjanpidollisesti merkitään?
Kirjaisin tämän normaalina kuluna sopivalle kulutilille (muista että esim. junalippujen alv-prosentti on 8%) ja vastatilinä voisi olla yksityissijoitukset tili (olettaen että ymmärsin oikein ja luottokorttisi ei ole yrityksen nimissä).

Esimerkiksi:
Per Matkaliput 8% An Yksityissijoitukset

Asia menee tällöin periaatteessa samalla tavalla kuin jos ensin sijoittaisit yksityissijoituksena yrityksesi pankkitilille rahaa ja maksaisit sitten kulut siltä pankkitililtä. Nyt vain yksi vaihe jää pois, eli maksat suoraan yksityissijotuksella hyödykkeen. Vastaavasti jos sitten myöhemmin käytät firmasi tililtä rahaa luottokorttilaskun maksuun, kirjaus menee Per Yksityiskäyttö An Pankkitili.
hpietila kirjoitti:
Asia 2: Km-korvaukset. Laskutan tuntilaskutuksen lisäksi km-korvauksia 0,45 e/km. Joudunko sisällyttämään alv:n tuohon sisään, koska olen sopinut jo matkakuluista näin? Laskutanko km-korvaukset samassa laskussa vai matkalaskulla? Miten km-korvaukset kannattaisi hoitaa, koska niistä tulee törkiä hinta asiakkaalle, jos joutuisin vielä 22% lisäämään tuohon. Muuten olen 8% liikuntapalveluiden verokannassa. Onko asiakkaalta väärin maksaa km-korvauksia minulle samalla tavalla kuin jos olisin työsuhteessa?
Kaikki mitä laskutat asiakkaalta on sinulle normaalia tuloa, josta myös verot pitää maksaa normaalisti. Se, sisällytätkö arvonlisäveron tuohon 0,45€/km vai laitatko sen vielä summan päälle on sinun ja asiakkaasi välinen sopimusasia. Normaalisti kun kaksi yritystä käy keskenään kauppaa B2B-tyyliin, niin puhutaan arvolisäverottomista summista ja päälle lisätään aina vielä arvonlisävero. Jos sen sijaan asiakkaasi on yksityinen kuluttaja eikä yritys puhutaan yleensä arvonlisäverollisista hinnoista.
hpietila
Viestit: 2
Liittynyt: 21 Joulu 2009, 11:37

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja hpietila »

Kiitos vastauksesta.

Tuotatuota... Kun asiakas maksaa minulle kuitteja vastaan koulutuksen ja matkaliput, mihin ja miten ne merkitään? Ne tulevat toiminimelleni avaamalleni "sivutilille".

Asiakkaistani enemmistö on urheiluseuroja, jotka eivät ole alv-velvollisia, mikä on minulle pieni haittapuoli.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kun asiakkaasi maksaa sinulle kuitteja vastaan jotain, se tarkoittaa mielestäni että kyseinen kulu tulee asiakkaan kirjanpitoon eikä sinun, sillä kuitithan pitää löytyä todisteeksi kirjanpitomerkinnöistä. Jos viet kuitit asiakkaallesi, et voi laittaa niitä enää omaan kirjanpitoosi, muutoinhan samat kulut vähennettäisiin kahdesti (kahdessa eri firmassa).

Tästä syystä lienee luultavasti järkevintä toimia siten, että kun sinulle syntyy näitä kuluja joista annat kuitit asiakkaallesi, niin et merkitse niitä ollenkaan yrityksesi kirjanpitoon. Voisi olla myös järkevintä maksaa nämä kulut ihan yksityiseltä pankkitililtä ja samaten pyytää rahasummat niistä yksityiselle pankkitilille (ei firman tilille).
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Olisi lisäkysymys asiaan liittyen:

Jos sovitaan, että asiakas maksaa matkakulut ja matkakulut merkitään asiakkaalle annettavaan laskuun eriteltynä, tulee loppusumman tunnetusti laskea ALV päälle. Mutta kuinka menetellään, jos asiakas itse ostaa esim. junaliput ja antaa ne palvelun myyjälle tiettyä työkeikkaa varten? Vältytäänkö näin ALV:eilta kokonaan, vai tuleeko junalippujen arvon päälle laskea ALV?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Andy »

Tilimikko kirjoitti:Olisi lisäkysymys asiaan liittyen:

Jos sovitaan, että asiakas maksaa matkakulut ja matkakulut merkitään asiakkaalle annettavaan laskuun eriteltynä, tulee loppusumman tunnetusti laskea ALV päälle. Mutta kuinka menetellään, jos asiakas itse ostaa esim. junaliput ja antaa ne palvelun myyjälle tiettyä työkeikkaa varten? Vältytäänkö näin ALV:eilta kokonaan, vai tuleeko junalippujen arvon päälle laskea ALV?
Jos asiakas ostaa junaliput, niin sehän tarkoittaa kirjanpidon kannalta että lippujen ostokuitti jää asiakkaan kirjanpitoon kuluksi. Sinun yritykseksi kirjanpidossa tämä kulu ei näy mitenkään, eli ei myöskään yrityksesi alveihin vaikuta.
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Taisin muotoilla kysymykseni hieman epäselvästi. Yritän uudestaan esimerkin avulla =)

Toiminimi A tekee työkeikan Firma B:lle. B:n kanssa sovitaan, että työstä maksetaan 200€+ALV ja että B tämän lisäksi maksaa A:n matkasta aiheutuneet matkakulut. A matkustaa B:n luokse työkeikkaa varten junalla. Junalippu maksaa 20€ + Alv.

Vaihtoehto 1:
A laskuttaa B:ltä 200€ varsinaista palkkaa + 20€ matkakuluista ja laittaa ALV:in koko loppusumman päälle. Tällöin ALV:in summaksi tulee 220 x 0,23 = 50,6€.

Vaihtoehto 2:
B suostuu ostamaan junalipun ja lähettämään sen A:lle postitse ennen työkeikkaa. Tällöin A laskuttaa B:ltä vain varsinaisen palkan 200€ + 23%:n alvin. Alvin loppusummaksi tulee tällöin 0,23x200 = 46€.

Onko vaihtoehto 2 siis sallittu, vai pitäisikö B:n ostama junalippu katsoa osaksi A:n palkkaa, jolloin A:n olisi suoritettava 23% ALV B:n hänelle ostamasta junalipusta?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Luulen että ymmärsin oikein jo ensimmäisessä viestissäsi, mutta selventäminen ei ole ikinä pahasta.

Jos puhutaan tuosta vaihtoehto kahdesta niin sen voisi vielä jakaa a ja b vaihtoehtoon:

a.) Ostokuitti junalipusta jää asiakasyrityksen kirjanpitoon kuluksi. Tällöin se ei vaikuta teidän yrityksenne kirjanpitoon mitenkään.

b.) Asiakas toimittaa myös junalipun ostokuitin teille. Koska asiakkaalle ei jää kuittia kirjanpitoon, niin heidän kannaltaan tämä junalipun oston summan on kuitenkin jollain laskulla näyttävä, koska muuten heillä ei ole mitään kuittia/perustetta rahan käytölle. Ja teille ilmaiseksi saatu junalippu on tuloa mutta myös kulu. Käytännössä tässä tilanteessa junalippu pitäisi mielestäni merkitä osaksi laskua jonka annatte asiakkaallenne ja siten siihen tulee myös alv päälle.

Tuosta huomataan että on huomattavasti yksinkertaisempaa että asiakkaanne jättää kuitin omaan kirjanpitoonsa.
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

Re: Toiminimi ja matkakulut

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Nyt aletaankin päästä ongelman ytimeen =)

Eli mikäli valitaan vaihtoehto 2a päästään pinemmällä ALV rasituksella kuin jos valitaan vaihtoehto 1. Tällöinhän voisi ajatella, että osa palkasta maksetaan "junalippuna", mutta koska junalipun arvoa ei merkitä laskuun, ei siitä myöskään mene ALV:ia. Vai ymmärränkö väärin?

EDIT: Ymmärsin väärin =). Eli yllä mainitsemani pätee siinä tilanteessa, että toimeksiantaja ei ole ALV-velvollinen. Silloin päästään pienemmillä ALV:eilla, jos toimeksiantaja itse ostaa lipun.

Kiitos asiantuntevasta avusta!
Vastaa Viestiin