Sähköinen taloushallinto

Yleinen keskustelu kirjanpito-ohjelmista
Jablo
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 10:51

Sähköinen taloushallinto

Viesti Kirjoittaja Jablo »

Mitä mieltä mikroyritysten siirtymisestä käyttämään sähköisiä taloushallinto-ohjelmia ? Onko käyttökokemuksia ? Itse olen kovasti siitä kiinnostunut, mutta en oikein käsitä miten ihmeessä sen saa sovellettua yrittäjien käyttöön. Ymmärrän sen kierron ja edut asiakkaalle. En vain keksi miten itse sen hyödynnän tilitoimistoyrittäjänä.

Miten teen käytännön työn niin etten joudu koko ajan päivystämään kunkin asiakkaan tekosia ohjelmassa ? Ohjelmistotoimittajat rummuttavat, että työt ei kasaannu, kun voi tehdä tarkastuksia ja täsmäytyksiä pitkin kuukautta. Hypinkö päivittäin asiakkaalta toiseen katsomassa, että onko yksittäisen ostolaskun automaattitiliöinti mennyt oikein ? Irtopapereita asiakkailta tulee kuitenkin vielä. Skannaanko niitä urakalla sähköiseen arkistoon vai miten varmistun, että kirjanpito pysyy selkeänä. Ei sitä oikein asiakkailtakaan voi vaatia, jos yrittää heidän työtään nopeuttaa.

Miten varmistan etten ole 24/7 neuvomassa puhelimessa yrittäjää, joka ei ole varma menikö maksut tililtä tuplasti ym. ? Mikroyrittäjät, kun on töissä työaikana ja tekevät toimistotyöt iltaisin ja erityisesti sunnuntaisin.

Miten hinnoittelen työni ? Asiakkaille annetaan ymmärtää, että kaikki menee helposti ja automaattisesti. Mistä kirjanpitäjä siis enää veloittaa ? Välistä vetäjiä on jo muutenkin tarpeeksi mm. pankit ja operaattorit. Tulee yhdelle laskulle hintaa, kun jokainen siitä osansa ottaa.

Tympeintä tässä ajattelussa on se, että kirjanpitäjistä yritetään tehdä asiantuntijoita ja neuvonantajia. Ei pienet yritykset tarvitse maksullisia neuvonantajia ja isompien neuvomiseen ei uskallus riitä. Varsinkaan näinä päivinä, kun yhteiskunta yrittää saada kirjanpitäjät muutenkin osasyyllisiksi asiakkaiden tekemiin verovilppeihin. Kirjanpitäjiksi on perinteisesti hakeutuneet ihmiset, jotka rakastavat rutiineja eivätkä halua paistatella neuvottelupöydissä. Itse tykkään työstäni eniten juuri silloin, kun on iso paperipino edessä ja saan siihen rauhassa keskittyen naputella kirjauksia menemään.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Sähköinen taloushallinto

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Ymmärrän huolesi! Tässähän tulee vastuukysymyksetkin ihan eri tavalla esiin... Mitä enemmän kirjanpitäjänä toimin neuvoa-antavana, sitä suurempi on vastuusi, jos jotain menee pieleen (tästä on ihan KKOn päätöksiä).

Itse en ole niinkään skeptinen sen suhteen, etteivätkö ohjelmat toimisi, kuten luvataan, mutta se muuttuva tekijä on ohjelman käyttäjä. Onko kirjanpitäjän tulevaisuutta toimia IT-tukena asiakkailleen? Ja sitten korjata jälkeen päin hiedän sotkujaan ohjelmasta. Ja miten tästä sitten laskutetaan niin, että asiakas vielä suostuu maksamaankin jotain?

Itse kaipaan lähinnä luotettavia sähköisia pilvipalveluita, joiden kautta yrittäjä voi laskuttaa ja tallentaa ostolaskuja ja kuitteja. Haluaisin itseltäni kirjanpitäjänä pois sähköisen aineiston säilytysvastuun, koska tietoturva-asiat huolestuttavat. :(
viima
Viestit: 49
Liittynyt: 15 Syys 2014, 12:10
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Sähköinen taloushallinto

Viesti Kirjoittaja viima »

Minulla on vain positiivisia kokemuksia sähköisestä taloushallinnosta, myös ns. mikroyritysten osalta. Olen välillä kysellyt yrittäjien mielipidetää ohjelmasta ja pääosin ne ovat olleet pelkästään positiivisia.

Käyttämissäni ohjelmissa asiakkaan oikeuksia pystyy rajaamaan siten, että he pääsevät muokkaamaan vain niitä asioita joita heidän kuuluukin. Jos asiakas maksaa laskut kahteen kertaan, se ei luonnollisesti ole kirjanpitäjän vastuu jos maksatusvastuu on asiakkaalla itsellään. En tiedä muista ohjelmista, mutta itselläni käytössä olevissa ohjelmissa yrittäjä saisi tehdä hyvin mielenkiintoisia :roll: kokeiluja ennen kuin pystyisi edes maksamaan saman laskun useampaan kertaan - vieläpä vahingossa. Edes saman laskun tuleminen ohjelmaan ei ole mahdollista niin ettei ohjelma siitä antaisi herjaa. Jos näihin herjoihin ei reagoi, ei ohjelma luonnollisesti estäkään maksamista koska eihän se tiedä onko lasku aiheellinen vai ei.

Yksikään yrittäjä ei vaadi että kirjanpitäjän pitäisi olla saatavilla 24/7. Kyllä yrittäjä ymmärtää sen tosiasian, että kirjanpitäjätkin ovat vain ihmisiä :lol:

En ilmeisesti ymmärtänyt viimeistä kappalettasi ihan oikein, koska kyllä tilitoimistoissa työskentelee nimenomaan taloushallinnon ammattilaisia ja asiantuntijoita. IT-ammattilaisia heidän taas ei tarvitse olla vaikka välillä siitäkin olisi hyötyä :wink: Vastuukysymykset ovat hankalia, niiden rajaamiseksi suosittelen tekemään sopimukset aina kirjallisesti ja pitämään omat vastuuvakuutukset ajantasalla. Toisaalta niihin asioihin joissa oma ammattitaito ei riitä, niistä toimeksiannoista tulee osata yksinkertaisesti kieltäytyä.

Kirjanpitäjän työ ei ole enää sitä manuaalista tallentamista vaan se on enemmän asiantuntijuutta ja asiakkaan konsultointia erinnäisissä asioissa. Luonnollisesti se vaatii enemmän, mutta myös antaa.
Taloushallinnon palveluita PK-yrityksille ja yrittäjille
www.viimapaa.com
Jablo
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Heinä 2013, 10:51

Re: Sähköinen taloushallinto

Viesti Kirjoittaja Jablo »

Olin hiukan pahalla päällä viimeksi kirjoittaessani, sorry. Olin juuri lukenut läpi kahden sähköistä taloushallintopalvelua tarjoavan yrityksen opaskirjat. Systeemi on loistava ja siinä on hurjat edut perinteiseen kirjanpitotapaan verrattuna. Ei vaan avaudu miten sen saa toimimaan kustannustehokkaasti MIKRO-yrityksillä. Onko siihen antaa vinkkejä ? Miten käytäntö on toteutettu ?

Mitenkään vähättelemättä yrittäjien taitoja, tiedän kokemuksesta että moni on tosi arka käyttämään uusia ohjelmistoja. Ja kun se vielä liittyy taloushallintoasioihin on kynnys vielä suurempi. Oletan, että perustietojen syöttö ohjelmistoon on joka tapauksessa tilitoimiston työtä. Ja sen laskutuksen ja ajankäytön kanssa ei pitäisi olla ongelmaa. Ongelma näkökannastani on tuo käytännön neuvonta iltaisin ja viikonloppuisin. Ja tiedän, itsehän olen yrittäjäksi ryhtynyt. Mutta valitettavasti ei aina vaan jaksa enää keskittyä tarvittavalla tarkkuudella, kun on jo päivän pulkkaan laittanut.

Toivoisi, ettei ohjelmistoista annettaisi kuvaa kaiken menevän kuin itsestään. Paljon hyvää automatiikkaa niissä on, mutta silti tarvitaan sitä kirjanpitäjää. Pitäisi korostaa enemmän niitä hyötyjä, joita sähköistyminen yrittäjän arkeen tuo. Olen muutamalle kyselijälle sanonut, että maksat vähän enemmän päästäksesi itse helpommalla. Olenko oikeilla jäljillä ?

Ja totta kai omia asiakkaita neuvotaan ja ollaan heidän asioiden asiantuntijoita toimeksiannon mukaan sekä vastuilla. Mutta ennustan, että varsinaiset asiantuntijapalvelut ovat edelleen isojen tilitoimistojen heiniä. En usko, että pienen tilitoimiston sähköistyminen sitä muuksi muuttaa.
Vastaa Viestiin