Kohderyhmämarkkinointi ja kulut matkalla

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Danskue
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Marras 2017, 15:16

Kohderyhmämarkkinointi ja kulut matkalla

Viesti Kirjoittaja Danskue »

Hei! Osaisikohan joku auttaa seuraavanlaisessa markkinointi- ja edustuskulujen rajanvedon kanssa.
Yrityksemme myyjät ovat alkaneet viedä asiakkaitaan erilaisiin tuote-esittely- ja koulutustilaisuuksiin ulkomaille, ja näihin kyseisiin matkoihin on Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti oikeus verovähennykseen (kohderyhmämarkkinointia):
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... udet_arvo/

Matkoilla itse ohjelma on pääasiassa, eli koko päivän mittaiset tuote-esittelyt ja koulutukset, joten lounaat yms itse ohjelman ympärillä olevat tavanomaiset ateriat menevät markkinointikustannuksiin matkojen ja yöpymisten lisäksi. Mutta miten toimia itse matkan aikana tulevien kustannusten kanssa? Myyjät matkustavat itse matkustajien kanssa ja tarjoavat asiakkaille lentomatkoilla tai jatkoyhteyksillä kahvit ja lounaat/välipalat (tavanomaiset). Matkanteko kestää yleensä kuitenkin monta tuntia. Voiko nämäkin kulut laskea mukaan markkinointikuluihin, koska liittyvät kuitenkin itse matkan tarkoitukseen eivätkä ole millään tavalla edustusluonteisia? Vai onko vain turvallisinta laittaa nämä edustuskuluihin?
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Kohderyhmämarkkinointi ja kulut matkalla

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

Danskue kirjoitti:Hei! Osaisikohan joku auttaa seuraavanlaisessa markkinointi- ja edustuskulujen rajanvedon kanssa.
Yrityksemme myyjät ovat alkaneet viedä asiakkaitaan erilaisiin tuote-esittely- ja koulutustilaisuuksiin ulkomaille, ja näihin kyseisiin matkoihin on Verohallinnon ohjeistuksen mukaisesti oikeus verovähennykseen (kohderyhmämarkkinointia):
https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohj ... udet_arvo/

Matkoilla itse ohjelma on pääasiassa, eli koko päivän mittaiset tuote-esittelyt ja koulutukset, joten lounaat yms itse ohjelman ympärillä olevat tavanomaiset ateriat menevät markkinointikustannuksiin matkojen ja yöpymisten lisäksi. Mutta miten toimia itse matkan aikana tulevien kustannusten kanssa? Myyjät matkustavat itse matkustajien kanssa ja tarjoavat asiakkaille lentomatkoilla tai jatkoyhteyksillä kahvit ja lounaat/välipalat (tavanomaiset). Matkanteko kestää yleensä kuitenkin monta tuntia. Voiko nämäkin kulut laskea mukaan markkinointikuluihin, koska liittyvät kuitenkin itse matkan tarkoitukseen eivätkä ole millään tavalla edustusluonteisia? Vai onko vain turvallisinta laittaa nämä edustuskuluihin?
Mistä ko. ohjeen kohdasta olette päätelleet, että nuo matkat menevät kohderyhmämarkkinoinnista?

Nähdäkseni tuosta olisi hyvä pyytää verottajalta sitova ennakkoratkaisu, koska tuollaiset sisältävät vähäistä merkittävästi suuremman veroriskin ja lähtökohtaisesti näkisin nuo enemmän edustuksena kuin markkinointina, noin verottajan näkökulmasta katsottuna.
Danskue
Viestit: 2
Liittynyt: 15 Marras 2017, 15:16

Re: Kohderyhmämarkkinointi ja kulut matkalla

Viesti Kirjoittaja Danskue »

Tilkkari kirjoitti:
Danskue kirjoitti:Hei! Osaisikohan ...
Mistä ko. ohjeen kohdasta olette päätelleet, että nuo matkat menevät kohderyhmämarkkinoinnista?

Nähdäkseni tuosta olisi hyvä pyytää verottajalta sitova ennakkoratkaisu, koska tuollaiset sisältävät vähäistä merkittävästi suuremman veroriskin ja lähtökohtaisesti näkisin nuo enemmän edustuksena kuin markkinointina, noin verottajan näkökulmasta katsottuna.
Ohops, tämä vastaus täällä olikin mennyt ihan tyystin ohi..

Päättelin asian pohtimalla tilaisuuksien tarkoitusta, ohjelmaa, pituutta ja tietenkin niiden yhteydessä olevia tarjoiluja. Lisäksi seuraava lause löytyy tuolta ohjeesta:
"Markkinointitilaisuuksiin osallistuvien vieraiden yöpymis- ja matkakuluihin sisältyvät arvonlisäverot ovat järjestäjälle vähennyskelpoisia."
Matkojen tarkoitus on tosiaan vaikuttaa asiakkaiden ostokäyttäytymiseen sekä kouluttaa asiakkaita tuotteiden käyttöön. Vastaavia koulutuksia ei järjestetä Suomessa. Päivät ovat pitkiä, asiapainotteisia ja sisältävät mm. tuotteiden käyttöharjoittelua, toki illalla saattaa olla jotain edustusluonteistakin ohjelmaa (illallinen tms), mitkä nyt on ihan selviä tapauksia. Kokonaisuutena miellän nämä tapahtumat kuitenkin täysin kohderyhmämarkkinoinniksi tuon päätapahtuman sisällön perusteella.

Mutta kiitos vastauksesta, taidan ottaa varmuuden vuoksi yhteyttä verottajaan!
Vastaa Viestiin