Siirtosaaminen ei toteutunut sellaisenaan - korjaus?

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Elina
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Helmi 2018, 10:17

Siirtosaaminen ei toteutunut sellaisenaan - korjaus?

Viesti Kirjoittaja Elina »

Hei,

Olen aloittanut uutena rahastonhoitajana yhdistyksessämme ja opettelen vielä monia kirjanpitoon liittyviä asioita. Viime vuoden tilinpäätös alkaisi nyt olla muuten kasassa, mutta yksi ongelma on edelleen: siirtosaamiseksi vuodelle 2017 kirjattu avustus ei toteutunutkaan kokonaisuudessaan, vaan avustussumma oli oletettua pienempi. Miten korjaan tämän kirjanpitoon? Mitä tiliä voisin käyttää korjaamiseen?
AndersNord
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Tammi 2018, 13:28

Re: Siirtosaaminen ei toteutunut sellaisenaan - korjaus?

Viesti Kirjoittaja AndersNord »

Moi,

Käytännössä tämä tarkoittaa, että edellisen tilikauden tuotoksi kirjattua avustusta vastaavaa rahasummaa ei ole saatu meneillään olevalla tilikaudella kokonaan yhtiön pankkitilille. Tällöin tuon saamisena olevan osuuden osalta tulee pohtia, tullaanko sitä saamaan vai onko alkuperäinen avustusta koskeva tilinpäätösjaksotus mitoitettu liian suureksi. Teidän yhdistyksenne osalta on ilmeisesti selvää, että taseelle saamiseksi kirjatun avustuksen jäännöstä ei tulla saamaan, joten tuo saaminen kannattaa kirjata alas esim. edellisten tilikausien ylijäämää vastaan. Toimintakertomuksessa tms. tulisi lisäksi antaa selvitys, että näin on menetelty.
Elina
Viestit: 2
Liittynyt: 25 Helmi 2018, 10:17

Re: Siirtosaaminen ei toteutunut sellaisenaan - korjaus?

Viesti Kirjoittaja Elina »

Moi,

Kiitos paljon vastauksestasi! Meidän tilanteessamme on juurikin noin, että avustuksen jäännöstä ei tulla saamaan ollenkaan. Voisitko vielä vääntää rautalangasta, mitä tuo edellisten tilikausien ylijäämää vastaan tarkoittaa? :/ Olen vielä sen verran aloitteva näissä, etten tiedä, miten käytännössä sen tekisin, vaikka luulen ymmärtäväni, mitä tarkoitat.

Kyseessä on siis
vuonna 2016 merkitty
siirtosaaminen debet 6805 €
avustukset kredit 6805 €

Toteutuman olen nyt merkinnyt
siirtosaaminen kredit 6560,92 €
pankkitili debet 6560,92 €


Jäännös 244,08 € pitäisi saada mukaan.
Vastaa Viestiin