Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Moi

Nyt tarttis kyllä neuvoja, että miten tuollaiset kirjaukset tehdään ja kuinka ne näkyvät tai tulisi näkyä tilinpäätöksessä?
Esimerkiksi sellainen tilanne, että yksi osakas saa 2 kk vastikkeet ns. hyvityksenä eli ei maksa niitä.

Ja en siis ole tekemässä kirjanpitoa vaan olen perehtymässä tilinpäätökseen, joka on mielestäni epäselvä tällaisen menettelyn osalta eikä kerro sellaisesta mitään.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Miksi ne hyvitetään?
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Uitto kirjoitti:Miksi ne hyvitetään?
Hyvä tyyppi, joka osallistuu erinäisiin tehtäviin, joten hän saa vastikevapaita kuukauden tai kaksi.
Kai se on suomeksi sanottuna sitten korvausta taikka palkkaa tehdystä työstä.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Tällä tiedolla se olisi kyllä merkattava palkaksi. Silloin siitä pitää maksaa myös sivukulut.

Itse tekisin siis siten, että kirjaisin palkkaan ja vastikkeisiin, eli hänhän on työllään "maksanut" vastikkeita. Mielestäni vastiketilin tulisi näyttää taloyhtiön koko vastikekertymä 12kk * neliöt * neliövastike.

Ylipäänsä kirjanpidossa monella tuntuu olevan hakusessa se, että vaikka raha ei "fyysisesti" liikukaan, niin sille on silti aina jokin vastine. Pitää vain miettiä mikä asia korvaa minkä. Tässä tapauksessa työllä (palkalla) on korvattu vastikemaksuja.


Ps. tässä asiassa tulee olla todella tarkkana. Ensinnäkin verottaja voi ruveta vaatimaan sivukuluja. Toisekseen konsultoisin lakimiestä asiasta osakkaiden yhdenvertainen kohtelu. Vastikeperusteet on määritelty yhtiöjärjestyksessä ja olen melko varma että tuo kuvaamasi järjestely ei täytä yhtiöjärjestyksen pykäliä.
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Uitto kirjoitti:Tällä tiedolla se olisi kyllä merkattava palkaksi. Silloin siitä pitää maksaa myös sivukulut.

Itse tekisin siis siten, että kirjaisin palkkaan ja vastikkeisiin, eli hänhän on työllään "maksanut" vastikkeita. Mielestäni vastiketilin tulisi näyttää taloyhtiön koko vastikekertymä 12kk * neliöt * neliövastike.

Ylipäänsä kirjanpidossa monella tuntuu olevan hakusessa se, että vaikka raha ei "fyysisesti" liikukaan, niin sille on silti aina jokin vastine. Pitää vain miettiä mikä asia korvaa minkä. Tässä tapauksessa työllä (palkalla) on korvattu vastikemaksuja.

Ps. tässä asiassa tulee olla todella tarkkana. Ensinnäkin verottaja voi ruveta vaatimaan sivukuluja. Toisekseen konsultoisin lakimiestä asiasta osakkaiden yhdenvertainen kohtelu. Vastikeperusteet on määritelty yhtiöjärjestyksessä ja olen melko varma että tuo kuvaamasi järjestely ei täytä yhtiöjärjestyksen pykäliä.
Juuri tätä olin itsekin pohtinut ja etenkin kahdenkertaisen kirjanpidon näkökulmasta sen ei pitäisi olla mahdollista.
Kirjanpidosta lienee jokin säännös, että sitä ei saa tehdä epäselväksi ts .tulkinnanvaraiseksi kuten nyt on tehty.

Lisäksi olisin kiinnostunut vielä sellaisesta kirjanpitoon ja tilinpäätökseen liittyvästä seikasta, että mihin kohtaan taloyhtiön osakkailtaan perimät vuokrat tulisi merkitä?
Luonnollisesti sen tulisi olla kiinteistön tuotoissa eikö vain?

Nyt nimittäin näyttää, että se puuttuu järjestäen joka vuodelta eli johonkin on kadonnut vuosittian 3000 euroa ties kuinka kauan.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

Jos sinulla on tilinpäätös tarkastettavana, niin sinulla varmaan on pääsy pää- ja päiväkirjaan. Sieltä pitäisi selvitä mihin ne vuokratulot on merkattu.
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Uitto kirjoitti:Jos sinulla on tilinpäätös tarkastettavana, niin sinulla varmaan on pääsy pää- ja päiväkirjaan. Sieltä pitäisi selvitä mihin ne vuokratulot on merkattu.
Sehän auttaisi asiaa, mutta eipä ole pääsyä kirjoihin.
Yritänkin siis vain annetuilla tiedoilla päästä perille asioista.

Tänään saa mahdollisesti aiempien vuosien tilinpäätökset.

Mutta lähtökohtaisesti sanoisin, että jos yhtiöllä jostain tuloja/tuottoja, niin niiden tulisi myös näkyä sillä kohdalla.
Nimittäin viimeisimpään tilinpäätökseen tullut rivi vuokria varten, mutta se on tyhjä. Siis kirjaimellisesti tyhjä eli ei nollia eikä mitään.
Vuokriin kuuluvia lukuja ei ole sisällytetty mihinkään muuhunkaan.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

egonomi kirjoitti:
Uitto kirjoitti:Jos sinulla on tilinpäätös tarkastettavana, niin sinulla varmaan on pääsy pää- ja päiväkirjaan. Sieltä pitäisi selvitä mihin ne vuokratulot on merkattu.
Sehän auttaisi asiaa, mutta eipä ole pääsyä kirjoihin.
Yritänkin siis vain annetuilla tiedoilla päästä perille asioista.
En omista mitään tilinpäätöksen tulkinnan tutkintoja, mutta kysyn vain miten voi tarkastaa kirjanpitoa, jossei ole pääsyä kirjanpitoon?

Vaikuttaa erittäin hämärältä puuhalta.
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Uitto kirjoitti:
egonomi kirjoitti:
Uitto kirjoitti:Jos sinulla on tilinpäätös tarkastettavana, niin sinulla varmaan on pääsy pää- ja päiväkirjaan. Sieltä pitäisi selvitä mihin ne vuokratulot on merkattu.
Sehän auttaisi asiaa, mutta eipä ole pääsyä kirjoihin.
Yritänkin siis vain annetuilla tiedoilla päästä perille asioista.
En omista mitään tilinpäätöksen tulkinnan tutkintoja, mutta kysyn vain miten voi tarkastaa kirjanpitoa, jossei ole pääsyä kirjanpitoon?

Vaikuttaa erittäin hämärältä puuhalta.
Eipä mulla ole oikeutta yhtiön kirjoihin, joten en voi kuin tyytyä tilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen puutteet suhteessa vastikeperusteisiin herättivät epäilykseni ja tarkempi laskenta osoitti, ettei ko. lukuja löydy tilinpäätöksistä.

Ts. olen siis laskenut vastikeperusteiden avulla yhtiön budjetin niiltä osin ja verrannut sitä tilinpäätöksessä ilmoitettuihin budjettiin, arvioon ja toteutumaan.
Uitto
Viestit: 129
Liittynyt: 01 Loka 2014, 16:57

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja Uitto »

egonomi kirjoitti:
Uitto kirjoitti:
egonomi kirjoitti: Sehän auttaisi asiaa, mutta eipä ole pääsyä kirjoihin.
Yritänkin siis vain annetuilla tiedoilla päästä perille asioista.
En omista mitään tilinpäätöksen tulkinnan tutkintoja, mutta kysyn vain miten voi tarkastaa kirjanpitoa, jossei ole pääsyä kirjanpitoon?

Vaikuttaa erittäin hämärältä puuhalta.
Eipä mulla ole oikeutta yhtiön kirjoihin, joten en voi kuin tyytyä tilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen puutteet suhteessa vastikeperusteisiin herättivät epäilykseni ja tarkempi laskenta osoitti, ettei ko. lukuja löydy tilinpäätöksistä.

Ts. olen siis laskenut vastikeperusteiden avulla yhtiön budjetin niiltä osin ja verrannut sitä tilinpäätöksessä ilmoitettuihin budjettiin, arvioon ja toteutumaan.
Katsos, ymmärsin väärin.

Oletin sinun olevan tarkastamassa tilejä, mutta oletkin ilmeisesti ostamassa kämppää tms. Eli tutustut vain viralliseen tilinpäätökseen. Silloin ei tietenkään ole kovin suurta mahdollisuutta tarkastaa tiliöintien oikeellisuuksia.
egonomi
Viestit: 70
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Asunto-osakeyhtiö, vastikehyvitykset ja kirjanpito

Viesti Kirjoittaja egonomi »

Uitto kirjoitti:
egonomi kirjoitti:
Uitto kirjoitti:
En omista mitään tilinpäätöksen tulkinnan tutkintoja, mutta kysyn vain miten voi tarkastaa kirjanpitoa, jossei ole pääsyä kirjanpitoon?

Vaikuttaa erittäin hämärältä puuhalta.
Eipä mulla ole oikeutta yhtiön kirjoihin, joten en voi kuin tyytyä tilinpäätökseen.

Tilinpäätöksen puutteet suhteessa vastikeperusteisiin herättivät epäilykseni ja tarkempi laskenta osoitti, ettei ko. lukuja löydy tilinpäätöksistä.

Ts. olen siis laskenut vastikeperusteiden avulla yhtiön budjetin niiltä osin ja verrannut sitä tilinpäätöksessä ilmoitettuihin budjettiin, arvioon ja toteutumaan.
Katsos, ymmärsin väärin.

Oletin sinun olevan tarkastamassa tilejä, mutta oletkin ilmeisesti ostamassa kämppää tms. Eli tutustut vain viralliseen tilinpäätökseen. Silloin ei tietenkään ole kovin suurta mahdollisuutta tarkastaa tiliöintien oikeellisuuksia.
Täytyy myöntää, että olisin luultavasti merkittävästi onnellisempi, mikäli olisin katselemassa vapaana olevan huoneiston papereita. :shock:
Nyt näin omistajan saappaissa on tullut yksi jos toinen erikoisuus vastaan eikä näille näy loppua - ennen kuin tietyt asiat muuttuvat. :(
Vastaa Viestiin