Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
jkeinonen
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 11:57

Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja jkeinonen »

Markkinointiekonomi yrittää kirjapitoa mikroyritykselleen. :oops: Tilivuosi päättyi 3/2017, ja menin vallan sekaisin uuden OmaVero-palvelun :x kanssa.

Nyt yritän tehdä tilinpäätökseen pienet oikaisut, jotta tase olisi synkronissa verottajan 31.3.2017 tietojen kanssa. Taustatiedoksi, että pankkitilin saldo täsmää kirjapidon kanssa. Ja virheet lienevät tapahtuneet viiden viime vuoden aikana, en todellakaan haluaisi oikaista siellä...

Taseessa on ennakkopidätysvelkaa 284,85, mutta oikea tieto on 270,00. Juu, ymmärrän minäkin että epv:stä pitää ottaa pois 14,85, mutta minne se lisätään kirjanpidossa?

Sama riesa alv:n osalta. Taseen mukaan 303,04, mutta verottaja kinuaa 31.3.2017 alv-velaksi vain 196,86. Eli 106,18 pitäisi siirtää jonnekin...

Lisäksi OmaVeron mukaan 31.3.2017 on tällainen juttu: "Käyttämättömät maksut ja palautukset 119,68". :?: Mitäköhän siitä pitäisi kirjata.

Käyttämäni kirjanpito-ohjelma on Tilitin, jos sillä on merkitystä.

Kiitos ja suurest anteex! Täältä on saanut hakemalla hyviä neuvoja kirjanpidon opettelussa, nyt joudun ihan kysymään.
jkeinonen
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 11:57

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja jkeinonen »

No menin sitten omin päin sohimaan. Olisin silti kiitollinen, jos joku kommentoisi, jos olen syyllistymässä kirjanpitorikokseen tai vain hölmöyteen.

Ratkaisuni: lisäsin uuden tilin nimeltä "Satunnaiset tuotot, oikaisu kirjanpitoon". Laitoin kaikki kolme "tuloa" sinne Kredit-puolelle.

Debet-puolelta löytyikin valmiina Ennakonpidätysvelka, Arvonlisäverovelka ja Arvonlisäverosaamiset.
HannaF
Viestit: 122
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 12:36

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja HannaF »

Ennakkoverot harvoin meneekään ihan oikein ja ne korjataan vasta, kun lopullinen verotuspäätös tulee.
Yleensä tilinpäätösvaiheessa pyritään laskemaan lopullisten verojen määrä ja se kirjataan sitten päättyvälle kaudelle Tuloverot siirtosaamisiin tai Tuloverot siirtovelkoihin.
Siltä ne sitten kirjataan seuraavalla tilikaudella pois pankkitilinkautta.
Nuo eivät ole vähennyskepoisia eriä, niin sanoisin, että aivan hyvin voit tehdä vielä korjaukset päättyneen tilikauden kirjanpitoon. Verottajallahan tieto jo on.

Alvit pitäisi saada oikein tilikausille, eli ei auta, kun mennä tutukimaan vanhan Verotilin tiliotteita ja Omaveron (todella epäselviä) tapahtumarapotteja ja selvittää miksi verottajalla on eri tiedot, kun kirjanpidossa. Palautukset voi korjata nykyiselle tilikaudelle joko arvonlisäverosaamisina tai veronlisäyksenä.
Onko päättyneeltä tilikaudelta haettu mahdollista huojennusta? Mikä oli liikevaihto ja alv:n ilmoituskausi?
Rutker72
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Maalis 2014, 08:05

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja Rutker72 »

Täällä toinen markkinointiekonomi vaikeuksissa taseen ym. kanssa Tilittimessä.
Myös ALVien kanssa oli ongelmaa kun olin aikaisemmin kirjannut kaikki myynnit ja ostot alveineen ja käsin aina laskenut ALVit verottajalle (kun teen kirjanpidonkin vasta tilikauden päättymisen jälkeen).

No, ohjelma olikin laskeskellut itse ALVeja...
Sain reippailla korjausvienneillä taseet stemmaamaan mutta ei siitä varmaan hyvää tullut....

Vaihdoin sitten tilikartan yhdistys tms. sellaiseksi, joka ei enää ALVeista piittaa.

Päällimmäinen ongelma kuitenkin on se Tilittimessä kuinka saada edellinen ja nykyinen tilikausi näkymään itse ohjelmaan.

Sitä näprätessä nyt tuli edellinen tilikausi näkyviin mutta uusi tilikausi, jonka jo olin kirjannut, on kateissa...

Meneeköhän uusiksi koko viime tilikauden kirjanpito.

Tuo tietokantajuttu on hukassa...katosiko se uusi kirjanpito bittiavaruuteen?

(Teen samalla ohjelmalla myös erään yhdistyksen kirjanpidon mutta sen teen kokonaan eri käyttäjänä, siis tietokoneessa kokonaan eri käyttäjäprofiili. Näin se pysyy kivasti erillään tuosta firman tietokannasta)
jkeinonen
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 11:57

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja jkeinonen »

Minulta on kerran pari kadonnut tietokanta, mutta sitten ilmeni että olin käyttänyt varmuuskopioitua tietokantaa, tai että varmuuskopioitu tietokantani olikin se ajantasaisin. Tsekkaa ensin tämä vaihtoehto.

Lienet jo tarkistanut, että valikosta Muokkaa -> Perustiedot on ruksittu uusin tilikausi aktiiviseksi. Sellaisenkin oivalluksen tämän pään markkinointiekonomi kerran teki. Mutta ei kai meiltä ihan kaikkea voikaan odottaa...
Rutker72
Viestit: 33
Liittynyt: 09 Maalis 2014, 08:05

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja Rutker72 »

Ei nuo kokeilut onnistuneet. Olin yrittänyt kesäkuussa muodostaa .sqlite -tiedostolle omaa nimeä uudelle tilikaudelle mutta nyt kun sitä yritän avata niin aina vaan se vanha putkahtaa.

Eikä ollut tuolla perustiedoissakaan uusinta tilikautta... no alle 100 vientiä...
jkeinonen
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Heinä 2015, 11:57

Re: Pieni taseen oikaiseminen alv:n ja ennakon osalta

Viesti Kirjoittaja jkeinonen »

Maallikkona en keksi enää muuta uutta, kuin tehdä tietokoneella haku kaikista .sqlite-tiedostoista, ja toivoa että se ajantasaisin on tallentunut jonnekin kummalliseen kansioon. Mutta satakunta vientiä on itsekin tullut aina välillä uudelleen naputeltua.
Vastaa Viestiin