Liikaa maksettu ALV ja alarajahuojennus - miten korjataan?

Apua kirjanpidon korjauksiin, oikaisuihin ja erilaisiin ongelmatilanteisiin
Almenac
Viestit: 1
Liittynyt: 18 Kesä 2013, 17:52

Liikaa maksettu ALV ja alarajahuojennus - miten korjataan?

Viesti Kirjoittaja Almenac »

Tervehdys. Tämä on ensipostaukseni foorumilla ja lähestyn teitä heti avunpyynnöllä. Hoidan pienen, sihteeripalveluita tarjoavan yritykseni kirjanpitoa itse ja huomasin tehneeni virheen viime vuoden kirjanpidossa. Minulla on koulutukseni puolesta valmiuksia tehdä ainakin simppeliä kirjanpitoa, mutta olen ensi kertaa varsinaisesti tositoimissa.

Olen rekisteröitynyt ALV-velvolliseksi, laskuttanut ALV:t tavanomaisesti asiakkailtani ja tilittänyt ne ajallaan eteenpäin verohallinnolle. Viime vuoden osalta liikevaihtoni jäi kuitenkin niin pieneksi, että olen oikeutettu ALVin alarajahuojennukseen koko arvonlisäveron osalta. Soitin tästä verohallintoon, he neuvoivat tekemään verotilipalvelun kautta alarajahuojennusilmoituksen tilikauden viimeiselle kausiveroilmoitukselle (helmikuu 2013, jossa siis ilmoitettiin joulukuu 2012) ja tein työtä käskettyä. Olkoon keksitty esimerkkisumma koko ALVille vaikka 1000 €. Tämä kirjattiin tilinpäätöksessä per siirtosaamiset an liiketoiminnan muut tuotot. Tilinavauksessa siirtosaamiset purettiin per anotut verohuojennukset an siirtosaamiset.

Huomasin kuitenkin viime vuoden kirjanpito tehdessäni, että (tämän lisäksi ja tähän liittymättä) olen ilmoittanut ja tilittänyt ALVia elokuussa 2012 liikaa 100 € (keksitty summa). Lähettämistä laskuistani elokuulta olisi pitänyt tilittää alvia 200 €, olinkin tilittänyt ja ilmoittanut epähuomiossa 300 €. Tämä ylimääräinen 100 € kummittelee siis vieläkin ALV-velkatilillä verottajan velkana yritykselleni.

Olen siis hakenut alarajahuojennuksen koko ALV-summalle viime tilikaudelta, mikä on tällä hetkellä kirjanpidossa saamisena. Tämän lisäksi ALV-velkatilillä on näihin alveihin sisältyvä 100 € ylimääräistä. Kun alarajahuojennus maksetaan tililleni, tämä tietysti kirjataan per pankkitili an anotut verohuojennukset. Tämänkin jälkeen ALV-velassa on 100 € saamisia yritykselleni verottajalta.

Tiedän, että tilannetta ei olisi syntynyt, jos olisin ollut tarkempi (esim. kirjannut alarajahuojennuksen 100 € pienempänä kirjanpitoon ja kuitannut verottajan suorituksesta sekä huojennuksen että oikaissut ALV-velan), mutta onko tilanne vielä jotenkin ratkaistavissa? Verottajaan tietysti kannattaa olla yhteydessä, mutta ajattelin ensin kysyä täältä, jotta osaan esittää oikeat kysymykset.

Kiitos jo etukäteen avustanne.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Liikaa maksettu ALV ja alarajahuojennus - miten korjataa

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Eikös tämä korjaantuisi yksinkertaisesti niin että teet verottajalle verotilipalvelussa korjausilmoituksen tähän virheellisesti ilmoitettuun kuukauteen? Vai onko ilmoitettu oikein mutta vain tilitetty väärä summa? Veikkaisin kirjoituksesi perusteella sitä, että myös ilmoituksessa on väärä summa, eikö niin? Silloin asia korjaantuu mielestäni korjausilmoituksella.

Tämän jälkeen alarajahuojennuksenkin tiedot muuttuvat, joten myös alarajahuojennushakemuskuukauden (joulukuun) ilmoitusta täytyy muuttaa. Huojennuksessahan saat (hieman yksinkertaistaen) takaisin tilittämäsi arvonlisäveron määrän. Kun tämä määrä pienenee 100 euroa niin myös huojennus pienenee saman verran.

Sen lisäksi verottajan kuuluu mielestäni palauttaa sinulle 100 € liikaa maksettuina alveina. Tämä palautus puolestaan kuittaa alv-saamisen pois kirjanpidostasi.
Vastaa Viestiin