Varoitus taloushallinnon "ammattilaisesta"

Tarvitseeko yrityksesi kirjanpitäjän? Tai tilitoimistosi lisää työntekijöitä? Etsi kirjanpitäjiä palvelukseesi tässä osiossa.
Rakentajat
Viestit: 6
Liittynyt: 28 Kesä 2018, 07:29

Varoitus taloushallinnon "ammattilaisesta"

Viesti Kirjoittaja Rakentajat »

Huhtikuussa 2018 otin yhteyden täällä ilmoittelevaan kirjanpitäjään joka mainosti olevansa taloushallinnon ammattilainen. Tarjosi kirjanpitoa pienyrittäjille kohtuulliseen hintaan.
Tilikauteni loppui 31.3. ja aineistolla oli kiire koska piti alkaa uutta tilikautta ja alv-ilmoitukset.
Vein aineiston hänelle ja jäin odottamaan. Teki tunnukset erääseen kirjanpito-ohjelmaan jota käytti kirjanpitoni kanssa. Pystyin seuraamaan hänen työtään kotoa käsin samoilla tunnuksilla.
Ensimmäisen kerran kun kirjauduin ohjelmaan, ihmettelin mitä hän oli tehnyt. Laitoin meilin kautta viestiä jossa kerroin havaintoni.
Kaikki menot hän oli kirjannut tilillepanoiksi ja tulot tililtänostoiksi. Kredit ja debet olivat menneet sekaisin.
Pankkitili ei luonnollisestikaan pitänyt tiliotteen kanssa paikkansa ollenkaan.

Hän teki kirjanpidon uudestaan.
Katsoin sen omalta koneeltani ja tulostin.
En voinut vieläkään hyväksyä tehtyä työtä. Olisin saanut veroviranomaiset kimppuuni jos tuollaisena versiona olisin antanut hänen tehdä veroilmoituksen.
Hyväksymättömiä kohtia oli paljon.

Aineissa ja tarvikkeissa taseessa oli tavallisia bensakuitteja.
Tositteiden päivämäärät eivät täsmänneet kuiteissa oleviin päivämääriin.
Pankkitili ei pitänyt vieläkään paikkansa. Sitä kautta oli kirjattu sekä käteiskuitit että tilin kautta kulkevat tositteet.
Ainakin yksi kirjauksen euromäärä ei löytynyt yhdestäkään kuitista.
Aineisto oli sekaisin. Numeroituja tositteita löytyi niille kuulumattomilta paikoilta.
Aineistoa poishakiessani osa kuiteista oli irroitettu mapista ja ellen olisi paikan päällä huomannut kysyä puuttuvia kuitteija, ne olisivat jääneet hänelle.
Kaikki bensakuitit olin laittanut kirjekuoreen ja päälle kirjoittanut erittelyn. Hän oli sekoittanut nämä kuitit. Väitti aineistoni olevan sekaisin.

Pyysin häntä kirjoittamaan laskun. Sen sain ja reklamoin.
Tämän jälkeen alkoi hänen puolelta sellainen meilitulva joista jouduin tekemään rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta ja uhkailusta.
Käytettyjä sanamuotoja oli mm. "maksa laskusi ämmä." "Poliisi tietää jo susta ja verottaja myös." "Mitä nappeja sä olet vetänyt. Koko elämäsi perustuu harhoihin."

Aineistoa poishakiessa mainitsin kirjanpidon ammattitaidottomuudesta. Hän syytti minua aineiston sotkuisuudesta ja sanoi millä pystyn todistamaan hänen tekemät virheet.
Sanoin meillä olevan tulosteet hänen työstään.

Olen itse ollut vuosia sitten tilitoimistossa töissä ja tiedän miten nämä asiat menevät. Alv ja käänteinen alv oli se minkä takia alunperin hain apua ulkopuoliselta kirjanpitäjältä. Sitä en hallinnut.

Tässä pääpiirteittäin se mitä minulle tapahtui.
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Varoitus taloushallinnon "ammattilaisesta"

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Ottamatta millään tavalla kantaa yksittäistapauksiin, tämä kyllä pätee monellakin alalla. Palkatessaan työsuorituksen tekijää, on hyvin vaikea tietää minkä tason ammattilaisen saa. Useinkaan huippuammattilaiset eivät pyri kilpailemaan halvimmalla mahdollisella hinnalla, eivätkä välttämättä ole käytettävissä kovin nopealla aikataululla. Halpa/hyvä/nopea, valitse kaksi.

Aina kannattaa pyrkiä ensin keskustelemaan työsuorituksen tekijän kanssa, jotta saa jonkinlaisen mielikuvan henkilöstä. Tietenkään jos ei lainkaan tunne toimialaa, ei välttämättä tämäkään kerro mitään olennaista. Kirjalliset sopimukset tulee laatia aina, jotta on vähintäänkin selvyys siitä, mitä tehtäviin sisältyy ja millaiset vastuurajaukset osapuolilla on.

Itse jos palkkaisin esim rakentajaa, menisi huonolta tekijältä minuun varmaan hermot, kun kyselisin tyhmiä enkä osaisi edes tehdä tilausta oikein, kun en oikeastaan tietäisi mitä tarvitsen. Sitten joutuisin maksamaan lisätöistä. Ammattilainen olisi tietenkin jo tilatessa opastanut minua siitä, että tarvitsen enemmän kuin mitä olen ostamassa.

Heikot kirjanpitäjät saavat kyllä miettimään, pitäisikö ammattinimike suojata, jotta ihan kuka hyvänsä ei pääsisi itseään kirjanpitäjäksi kutsumaan.
Vastaa Viestiin