Ostot yritykselle & nimi laskulla

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
aspirin
Viestit: 3
Liittynyt: 15 Marras 2010, 23:56

Ostot yritykselle & nimi laskulla

Viesti Kirjoittaja aspirin »

Hei.

Kysymykseni liittyy ostoihin ja laskun muotoseikkoihin. Pitääkö tulevan laskun olla osoitettu yritykselleni (Oy), jotta sen voi merkitä yrityksen kirjanpitoon kuluksi? Entä jos se on osoitettu minulle yksityishenkilönä tai kolmannelle henkilölle? Olen ainoa osakas.

Esim. 1) Ostan verkkokaupasta yritykseni käyttöön tietokoneen. Lasku on osoitettu minulle yksityishenkilönä, koska maksamiseen on käytetty henk. koht. luottokorttiani. Voinko maksaa tietokoneen hinnan yrityksen tililtä omalle tililleni ja laittaa verkkokaupasta tulleen laskun tositteeksi?

Esim. 2) Kaverini ostaa verkkokaupasta yritykseni käyttöön tietokoneen. Lasku on osoitettu hänelle yksityishenkilönä, koska maksamiseen on käytetty hänen henk. koht. luottokorttiaan. Voinko maksaa tietokoneen hinnan yrityksen tililtä hänen tililleen ja laittaa verkkokaupasta tulleen laskun tositteeksi?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Ostot yritykselle & nimi laskulla

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Voit lukea tietoa laskumerkintävaatimuksista täältä:

http://www.taloushallintoliitto.fi/tili ... pidon_abc/

Kevennetyt laskumerkintävaatimukset, joissa ostajan nimeä ei tarvitse näkyä, ovat voimassa, jos laskun suuruus ei ylitä 250 euroa. Lisäksi ne ovat voimassa kaupoissa, jotka myyvät pääsääntöisesti kuluttajille, esim. vähittäiskaupoissa.

Kuvailemassasi tilanteissa kevennetyt merkinnät eivät mielestäni ole voimassa (koneen hinta ylitti tod. näk. 250 €), joten suosittelisin että otat yhteyttä tietokoneen myyneeseen tahoon ja pyydät ystävällisesti uutta laskua yrityksesi nimellä varustettuna.

Verottaja voi kyllä hyväksyä hankinnat vähennettäviksi muutenkin, jos pystyt osoittamaan että olet oikeutettu vähennykseen (eli että hankitut hyödykkeet ovat yrityksen käytössä). Mutta ylimääräisen häslingin välttämiseksi voisi olla helpompaa pyytää uudet versiot laskuista.
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: Ostot yritykselle & nimi laskulla

Viesti Kirjoittaja Marella »

aspirin kirjoitti:
Esim. 1) Ostan verkkokaupasta yritykseni käyttöön tietokoneen. Lasku on osoitettu minulle yksityishenkilönä, koska maksamiseen on käytetty henk. koht. luottokorttiani. Voinko maksaa tietokoneen hinnan yrityksen tililtä omalle tililleni ja laittaa verkkokaupasta tulleen laskun tositteeksi?
Kyllä se lasku pitäisi saada yrityksen nimellä. Itse olen tilannut värikasetteja netistä ja maksanut ne omalla Visalla. Tilaukseen sain syötettyä tilaajan ja maksajan nimen erikseen. Eli laskulla näkyi tilaajana ky ja maksajana yksityishenkilö.
aspirin kirjoitti:Esim. 2) Kaverini ostaa verkkokaupasta yritykseni käyttöön tietokoneen. Lasku on osoitettu hänelle yksityishenkilönä, koska maksamiseen on käytetty hänen henk. koht. luottokorttiaan. Voinko maksaa tietokoneen hinnan yrityksen tililtä hänen tililleen ja laittaa verkkokaupasta tulleen laskun tositteeksi?
Tässä tapauksessa jos kyse on osakeyhtiöstä, mielestäni kaverin pitäisi tehdä lasku oy:llesi jonka sitten oy maksaa kaverin tilille. Alvta et saisi tässä tilanteessa vähentää , koska ostat tavaran yksityishenkilöltä.
Ann
Viestit: 4
Liittynyt: 02 Maalis 2010, 13:14

Re: Ostot yritykselle & nimi laskulla

Viesti Kirjoittaja Ann »

Vähän samaan aiheeseen liittyen kysyisin että miten osakeyhtiössä osakkaan tekemä luottokorttiostos, joka on tehty osakkaan omalla henkilökohtaisella luottokortilla, voidaan merkitä yrityksen kirjanpitoon? Mitä tiliä kannattaisi kirjanpidossa käyttää tällaisessa tapauksessa? Kyseessä on siis osakeyhtiö. Entä voiko tämän ostoksen maksaa osakkaalle suoraan yrityksen tililtä?

Kiitos vastauksistanne :)
Vastaa Viestiin