Tositteiden numeroinnista?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Tositteiden numeroinnista?

Viesti Kirjoittaja siphil »

Onko mapissa olevia tositteita pakko numeroida esim. päiväkirjan tosinumeron mukaan, vai voiko ne olla mapissa jotakuinkin samassa järjestyksessä (kuukausittain) kun ne tiliotteissa tai päiväkirjassa on?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tositteiden numeroinnista?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Kirjanpitolain 2:5 §:ssä todetaan että "Kirjauksen on perustuttava päivättyyn ja järjestelmällisesti numeroituun tai vastaavalla tavalla yksilöityyn tositteeseen, joka todentaa liiketapahtuman. Liiketapahtuman, tositteen ja kirjauksen välisen yhteyden tulee olla vaikeuksitta todettavissa."

Lisäksi 2:6 § kirjausketjusta vaatii että "Kirjanpito on järjestettävä niin, että liiketapahtumien, tositteiden ja kirjausten yhteys mahdollisten osakirjanpitojen kautta pääkirjanpitoon ja siitä tilinpäätökseen on vaikeuksitta todettavissa kumpaankin suuntaan. Sama koskee kirjanpidosta viranomaiselle verotusta tai muuta tarkoitusta varten määräajoin tehtävää ilmoitusta."

Idea on siis siinä, että kun lukee esim tuloslaskelmaa, pystyy kirjausketjun avulla pääsemään halutessaan yksittäisiin tositteisiin. Tämä tapahtuu siten, että katsomme esim puhelinkulut-tiliä tuloslaskelmalla, ja etsimme vastaavan tilinumeron pääkirjasta, jossa sitten näkyy tositenumero, jonka perusteella voimme etsiä tositteen mapista.

Nyt itse kysymykseen, pitääkö olla sama tositenumero päivä- ja pääkirjassa ja itse tositteessa? Kyllä se lähtökohtaisesti on näin, muuten ei kirjanpitokirjojen avulla löydä sitä tositetta, johon kirjaus perustuu. Toki jos on aina vielä erillinen taulukko, josta pystyy pääkirjan tositenumerolla etsimään mitä tositetta sitten mapista pitää etsiä, on periaatteessa mahdollista käyttää vaikka mitä tositenumerointia itse tositteissa. Olennaista on, että lain vaatimukset tositteiden ja kirjausten yhteydestä toteutuvat.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Re: Tositteiden numeroinnista?

Viesti Kirjoittaja siphil »

Kiitos selkeästä ohjeesta :-)
Vastaa Viestiin