Toiminimen puhelinkulut?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Toiminimi
Viestit: 1
Liittynyt: 13 Loka 2020, 19:41

Toiminimen puhelinkulut?

Viesti Kirjoittaja Toiminimi »

Hei,
Olen perustanut toiminimen ja mietin miten kuuluu kirjata yrityksen puhelinkulut. Laskun maksan toiminimen tililtä, arvioin työ/yksityiskäytön osuudet 50/50. Eli koko lasku menee pankkitililtä, 50% puhelinkuluihin, mutta minne toinen 50% joka yksityiskäyttöä?

Samoin kysymys juuri ennen toiminnan alkua ostetusta tietokoneesta joka maksettu omalta henkilökohtaiselta tililtä. Voinen kirjata tämän laitehankintoihin/yksityissijoituksiin, mutta saanko vähentää alv:n? Koneen ostopäivänä yritys ei vielä ollut alv rekisterissä, mutta toiminnan alkaessa liittyy rekisteriin.
PirjoPee
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Elo 2023, 13:32

Re: Toiminimen puhelinkulut?

Viesti Kirjoittaja PirjoPee »

En tiedä onko foorumi enää aktiivikäytössä mutta kysymykseni liittyy hieman samaan eli miten käytännössä erotellaan yksityiskäyttö ja yrityskäyttö? Riittääkö oma arvio esim. 60/40 vai pitääkö nämä kulut jotenkin tarkemmin eritellä liittymälaskusta kun toimittaa sen kirjanpitäjälle? Tuntuu jotenkin vaivalloiselta alkaa rivi riviltä perkaamaan.
Debettimiehiä
Viestit: 4
Liittynyt: 18 Elo 2023, 22:03

Re: Toiminimen puhelinkulut?

Viesti Kirjoittaja Debettimiehiä »

50/50 on aikalailla vakiokäytäntö puhelinkuluissa kirjanpidossa ja verohallintokin sen hyväksyy mukisematta. jos verohallinnon kanssa on sovittu jotain muuta, esim. 75/25 kirjanpitäjä toki kirjaa kulut tässä suhteessa. joka tapauksessa liian tarkkaa erottelua ei kannata yrittäjän tai kirjanpitäjän edes tehdä.
UusiYrittäjä1
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Loka 2023, 10:19

Re: Toiminimen puhelinkulut?

Viesti Kirjoittaja UusiYrittäjä1 »

Debettimiehiä kirjoitti: 16 Syys 2023, 17:46 50/50 on aikalailla vakiokäytäntö puhelinkuluissa kirjanpidossa ja verohallintokin sen hyväksyy mukisematta. jos verohallinnon kanssa on sovittu jotain muuta, esim. 75/25 kirjanpitäjä toki kirjaa kulut tässä suhteessa. joka tapauksessa liian tarkkaa erottelua ei kannata yrittäjän tai kirjanpitäjän edes tehdä.
Kiitos hyödyllisestä vastauksesta! Olen itse jakanut 50/50 ja on aina mennyt hyvin läpi.

Toinen juttu mitä mulle tuli mieleen puhelimista, on se, että onko ok hankkia puhelin toiminimelle, jos tarkistan päivittäin esimerkiksi tilastoja ja muita tietoja puhelimesta. Myös niitä työpuheluita tulee soiteltua, mutta aika harvakseltaan.

Oliko se niin, että kerran 3 vuodessa voi hankkia uuden puhelimen? Ja mites tulee toimia, jos se hajoaa alle 3 vuoden iässä ja tulee tarve hankkia uusi puhelin?
Vastaa Viestiin