kirjauksista

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
ulla
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 10:12

kirjauksista

Viesti Kirjoittaja ulla »

Nyt ihan peruskysymys:

Minkä mukaan kirjaan tositteen? Ostolaskuissa:
Tosite on viety e-scanniin päivänä esim. 28.2.2020 ja se on merkitty laskun s-scan tietoihin.Toimittaja on kirjannut laskun päivämääräksi 2.2.22020. Täsmäys herjaa nyt päivämääristä tms. Summat oikein. Kun lasku on skannattu, on se jo usein maksettu ennen skanniin viemistä. Kyseessä Netvisor-ohjelma, joka on minulle vielä outo.
Toinen henkilö hoitaa myyntireskontraa sekä kirjanpidon, minä ostopuolta (minulle kuuluisi lähinnä laskujen tiliöinti).
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kirjauksista

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Kirjausajankohtaan on kolme vaihtoehtoa esimerkeillä:

1.) Maksuperuste, jolloin kirjaat tulon tai menon sille päivämäärälle kun rahat on saatu. Antaa tuloslaskennan kannalta epätarkan kuvan, mutta monet pienet kirjanpitovelvolliset käyttävät tätä. Toukokuun vuokra maksetaan myöhässä kesäkuussa, kirjataan kesäkuulle.

2.) Laskuperuste, eli kirjataan laskun päivämäärän mukaan, tässä tapauksessa lähettäjän laskuun laittaman päivämäärän mukaan. Vuokralasku saatu huhtikuussa, kirjataan huhtikuulle.

3.) Suoriteperuste, eli kirjataan sille päivämäärälle, milloin tuotannontekijä on otettu vastaan. Lasku saatu huhtikuussa, saatu tekijä on toukokuun vuokra, maksetaan kesäkuussa, kirjataan toukokuulle.

Käytännössä kolmea perustetta käytetään rinnakkain, mutta suoriteperuste antaa yleensä parhaan kuvan tuloskehityksestä, kun menot ja tulot jaksotetaan samalle tarkastelujaksolle.
ulla
Viestit: 15
Liittynyt: 11 Helmi 2018, 10:12

Re: kirjauksista

Viesti Kirjoittaja ulla »

Siis sinä päivänä kun laskunsaaja on kirjannut sen kirjanpitoon. Suoriteperusteisesta on kyse. Mulla ollut apulainen ja nyt on ollut paljon täsmäytettävää ja hieman keskusteltu mikä kirjataan.
Noin niin kun käytännön kannalta, olisi helpompaa kun yksi ihminen hoitaisi koko kirjanpidon.
Kiittäen Ulla
Vastaa Viestiin