Elinkeinoyhtymän purkamiseen apua kaivataan

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
pihla
Viestit: 5
Liittynyt: 01 Elo 2018, 11:12

Elinkeinoyhtymän purkamiseen apua kaivataan

Viesti Kirjoittaja pihla »

Apu-va! Elinkeinoyhtymää olen purkamassa kirjanpidossa ja pari juttua tuli vastaan, mihin en ole löytänyt vastausta. Taustatietoa: yrityksessä on kaksi vastuunalaista yhtiömiestä, joista toinen ei ole osallistunut yrityksen toimintaan millään tavalla eikä ole nostanut missään vaiheessa yrityksestä ulos voitto-osuuksiaan. Yritystä pyörittäneen yhtiömiehen panos/yksityistili on negatiivinen yksityisottojen johdosta. Yrityksellä on purkautumisen hetkellä alv-velkaa ja alv-saamista muutama satanen sekä myyntisaamisia pari tonnia ja tilillä rahaa useampi tonni, ei muuta.

1) Tase pitää ilmeisestikin nyt saada tyhjäksi eli velat ja saamiset plus pankkitili ja tilikauden voitto päätettyä yksityistileille?

1) Yhtiömiesten voitto-osuudet on laskettu aina niin, että yhtiössä toimineen osuus on 75% ja passiivisen yhtiömiehen 25%. Pitääkö minun nyt jakaa esim pankkitilillä olevat varat ja myyntisaamiset ym suhteessa 75/25? Vai voinko kirjata niin, että passiiviselle yhtiömiehelle tulee pankkitili ja kaikki saamiset, koska hänellä on yhtiössä nostamatta voitto-osuuksia reilusti niitä enemmän? Ja sitten taas sille yhtiömiehelle, jolla yksityistili negatiivinen, kirjaan alv-velan? Voivatko yhtiömiehet siis itse sopia, miten varat ja velat jaetaan?

3. Onko sillä merkitystä asiaan, jos yhtiössä aktiivisena toiminut yhtiömies perustaa toiminimen, minkä puitteissa jatkaa yritystoimintaa heti elinkeinoyhtymän purkamisen jälkeen?