Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Virpi
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Marras 2014, 21:30

Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Virpi »

Hei,

osaako joku vastata minulle. Tase siirtyy sellaisenaan uudelle tilikaudelle eli Tilittimessä avaan uuden tilikauden ja Tase siirtyy sinne alkusaldoiksi. Ongelmana on nyt ollut, että myös yksityisotot siirtyvät sinne eli tilikauden päätyttyä, tuleeko minun kirjata yksityisotot kirjanpidossa tilinpäätösvienteinä? Jos niin mikä on kirjaus? Kyseessä toiminimi ja käytän tosiaan Tilitintä.

Entä edellisen tilikauden voitto, onko siinä tarkoitus olla vain edellisen tilikauden voitto vai kaikkien edellisten tilikausien voitot yhteensä?Omapääoman kanssa haasteita, tiedot eivät täsmää veroilmoituksessa edellisen vuoden ilmoitettuihin tietoihin. Olen käyttänyt aiemmin Tappiota ja siirtynyt Tilittimeen. Olen muokannut uuden tilikauden alkusaldoja manuaalisesti vastaamaan Tasetta, juuri nämä yksityisotot ja voiton huomioinut omassa pääomassa, mutta vasta ennen uuden tilikauden alkua en siis tilikauden päätyttyä.

Kiitos vastauksista etukäteen.
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Itse olen tehnyt Tilittimessä uuden tilikauden ensimmäiselle päivälle kirjaukset
Per Yksityissijoitukset rahana An Peruspääoma (tmi)
Per Muut yksityissijoitukset An Peruspääoma (tmi)
Per Peruspääoma (tmi) An Yksityisnostot rahana
Lady82
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 18:37

Re: Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Lady82 »

Hei,

Kiitos vastauksista. Osaatko sanoa miksi omapääoma tilikauden lopussa (veroilmoituksen saldo) ei täsmää kirjanpidon omapääoma tilikauden alussa? Vaikka siis kirjasin yksiyyisotot pois omaanpääomaan.
Lady82
Viestit: 3
Liittynyt: 25 Helmi 2020, 18:37

Re: Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Viesti Kirjoittaja Lady82 »

Hei,

Kiitos vastauksista. Osaatko sanoa miksi omapääoma tilikauden lopussa (veroilmoituksen saldo) ei täsmää kirjanpidon omapääoma tilikauden alussa? Vaikka siis kirjasin yksiyyisotot pois omaanpääomaan.
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Yksityisotot tilikauden päätyttyä

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Oman pääoman sisäiset siirrot eivät vaikuta oman pääoman kokonaismäärään. Olisikohan johonkin siis jäänyt vielä niitä manuaalisesti tehtyjä kirjauksia?
Vastaa Viestiin