Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
MinäOy
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Helmi 2020, 13:35

Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja MinäOy »

Perustin hiljattain osakeyhtiön sivutoimista liiketoimintaani varten ja olen sitä varten opetellut itse tekemään kirjanpitoa. Homma on luistanut ihan mallikkaasti, mutta aloin nyt miettimään erästä asiaa, johon kaipaisin varmistusta kokeneemmilta.

Näettekö mitään haittaa, että kirjaan ostot suoraan ostoihin pankkitililtä sen sijaan että kierrättäisin ne ostovelkojen kautta?

Lähes kaikki ostoni ovat sähköisten palvelun ostoja EU:n ulkopuolelta ja ostoista 99% tulee maksettua samalla hetkellä kun ne ostetaan (käytän maksamiseen pitkälti PayPaliä, joka on yhdistettynä firmani korttiin). Liikevaihdon puolesta saisin käyttää maksuperusteista kirjanpitoa, mutta koska liiketoimintani on kansainvälistä, pitäisi käyttää suoriteperusteista kirjanpitoa. En itse ole keksinyt haittaa, mutta sehän voi johtua vain kokemuksen puutteesta. Olen kyllä tietoinen, että tilikausien ja alv-kausien rajojen kohdalla pitää olla tarkkana, ettei tapahtuma eksy väärälle kaudelle. Mutta jos tuossa pysyy tarkkana niin voinko hyvin mielin jättää tapahtumat kierrättämättä ostovelkojen kautta?
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Sellainen työtapoihin liittyvä riski saattaa olla, että kun kirjaat sitten tapahtumia viikon/kuun lopuksi tiliotteelta, että kirjaisit jo kerran ostoksi kirjatun tapahtuman uudelleen ostovelkojen kuittaukseksi pankkitililtä. Riippuu aika paljon toiminnan laajuudesta ja käytetystä softasta että kuinka varteenotettava tuo riski on.
MinäOy
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Helmi 2020, 13:35

Re: Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja MinäOy »

Hyvä pointti! Itselle en näe tätä kuitenkaan suureksi riskiksi, kun en ole noita pyörittänyt ostovelkojen kautta ja siten tiliotteesta on tullut kirjattua lähinnä vain kuukausittainen palvelumaksu.
piiu
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Joulu 2018, 18:43

Re: Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja piiu »

Mä kirjaan ostot aina kuukausittain pankin tiliotteen mukaan. Käteiskuitit tietty erikseen. En kirjaa erikseen ostovelkoja muuten kuin tilinpäätöksessä.
anttti
Viestit: 18
Liittynyt: 02 Huhti 2011, 13:41

Re: Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja anttti »

Ihan sallittua ja tavanomaistakin on toimia näin.
MinäOy
Viestit: 17
Liittynyt: 12 Helmi 2020, 13:35

Re: Suoraan ostoihin ilman ostovelkaa?

Viesti Kirjoittaja MinäOy »

Kiitoksia vastauksista! Jatkanpa siis samaan malliin :)
Vastaa Viestiin