Tyhmiä kysymyksiä

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Svenjulii86
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Joulu 2019, 20:13

Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Svenjulii86 »

Olen suht aloittelevat kirjanpitäjä ja nyt uudessa työssä taloustyöt ovatkin aika manuaalisia. Tunnen olevani hyvin tyhmä kun muutamat perusasiat ovat mulle vaikeita edelleen eivätkä ole vielä mulle avautuneet. Enkä kehtaa kysyä alkeellisia kysymyksiä esimieheltä jne. Kokeilunkin siis tätä kautta. Ja toivon että voitte vastata käytännönläheisesti.

1. Debit ja kredit ovat edelleen mulle vaikeita. Tiedän että kredit on lähde ja debit on rahan käyttö, mutta mitä nämä käytännössä tarkoittaa? Tiedän myös, että kun kassaan tulee rahaa se menee debit puolelle ja myynnin kredit puolelle. Mutta kun töissä olen tehnyt kustannuspaikkajakoja niin silloin kredit puolelta siirretään debit puolelle rahaa. Mutta eikö tällöin kredit puolelle tule lisää ”tuloja” kuten tuossa kassa/myynti-esimerkissäni?

2. Mikä on arvion ja varauksen ero? Käytetäänkö tähän aina jotain tulostiliä ja tasetiliä?

3. Jos saa esim. joulukuussa 2018 koko vuotta 2018 koskevan laskun, voiko sitä enää jaksottaa vai meneekö kulu kokonaan joulukuulle? Tuskin voi takaperin jaksottaa eikä voi seuraavalle vuodelle koska kulu koskee edellistä vuotta?

4. Mitä tarkoitetaan kun jokin purkautuu? Esim. teemme kirjanpidon tositteita ja sanotaan että ne purkautuvat seuraavalle kuulle. Mitä tämä purkautuminen tarkoittaa?

5. Mitä aktivointi ja tulouttaminen tarkoittavat?

Lisää kysymyksiä saattaa tulla mutta tässä ensimmäiset. Kiitos etukäteen vastauksista!
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Hyvä että uskaltauduit tänne kysymään noita, mutta pakko sanoa että osa noista kysymyksistä on aivan perusluokan kysymyksiä kirjanpitoa työkseen tekevälle. Oletko siis ihan kirjanpitäjänä töissä, vai onko se sivutehtävä päätehtäväsi rinnalla? Suosittelisin ottamaan asian puheeksi esimiehen kanssa, ja kattoa josko he pystyisivät järjestämään lyhyen koulutusrupeaman.

Lyhyesti debet kuvastaa "saavaa tiliä", ja kredit "antavaa" tiliä. Myynnin kanssa tili "3000 Myynti" ikään kuin antaa kredit-kirjauksella, ja "1900 Pankkitili" saa debet-kirjauksella. Kun jokainen tapahtuma merkitään yhtä suurina debet ja kredit kirjauksena, kirjanpito osoittaa varallisuuden muodon, muutokset ja olomuodot.
Svenjulii86
Viestit: 2
Liittynyt: 01 Joulu 2019, 20:13

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Svenjulii86 »

Tulin tänne juuri sen takia kysymään kun en halua tuomitsemista siitä että en tiedä näitä asioita. Tunnen itseni tyhmäksi jo muutenkin ja haluaisin vain oppia.

En tosiaankaan halua mennä uudelle työnantajalleni sanomaan että en osaa jotain yksinkertaista. Minulla on kirjanpitäjän tutkinto, mutta aiemmassa työpaikassa kaikki oli hyvin automaattista ja nyt ei olekaan... Taloushallinto on osana työtä, josta tiedän paljonkin mutta kirjanpidosta ei ole käytännössä paljon kokemusta koska järjestelmä hoiti itse paljon.
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Ei tarkoitus ole tuomita, mutta se voisi olla työtehtävienkin kannalta parasta että kävisitte yhdessä läpi työnkuvan, taidot, ja mahdolliset puutteet niissä, ja tekisitte sen perusteella koulutussuunnitelman joka auttaisi tilkitsemään aukot osaamisessa.
Yritän vastata lyhyesti esittämiisi kysymyksiin, vaikka osa kaipaisi hieman tarkennusta.

1.) Kahdenkertaisessa kirjanpidossa jokainen kirjaustosite tehdään yhtä suurena debet- ja kredit -puolille. Kredit kertoo mistä otetaan, ja debet mikä saa. Esimerkiksi Debet 12400 "Myyntisaamiset" Kredit 10000 "Myynti 10%ALV" Kredit 2400 "Suoritettava ALV" kertoo että myyntisaamiset ovat lisääntyneet 12400, ja 10000 siitä tulee myynnintulotilistä ja 2400 on suoritettavaa arvonlisveroa. En aivan ymmärtänyt tuota kustannuspaikkasiirtokysymystä, ehkä jokin järjestelmäkohtainen juttu?

2.) Varaukset ovat tilinpäätökseen tehtäviä kirjauksia, joilla yritetään usein ilmentää esim. odotettuja tappiota takuumaksuista. Varauksia tuskin joudut tekemään yksin. Arvio ei ole mikään tietty spesifi termi kirjanpidossa, missä yhteydessä tämä on?

3.) Menot ja tulot voi kirjata maksuperusteisesti, laskuperusteisesti tai suoriteperusteisesti. Käytännössä näitä käytetään sekaisin, sillä parin euron pankkikuluja on usein turhan työlästä jaksottaa saavutettuun hyötyyn nähden. Tuossa tapauksessa jossa koko vuoden aikana tasaisesti suoritetusta palvelusta saadaan lasku vasta joulukuussa, niin kirjaisin sen lähtökohtaisesti joulukuun kuluksi. Seuraavalle vuodelle (tilikaudelle) sitä ei saa jaksottaa.

4.) Nyt taas olisi hyvä tietää konteksti, mutta tarkoitetaanko tässä esim. tapaa kirjata seuraavan kolmen kuukauden vakuutusmaksu siirtosaamisina, ja sitten purkaa sitä ajan mukaan seuraavien kuukausien viimeisille päiville?

5.) Aktivoinnilla meno kirjataan taseen vastaaviin luonteensa mukaiselle tilille, ja siitä tehdään vuotuiset (tai harvemmin kuukausittaiset) poistot, eli kirjataan tietty osa sen tilikauden kuluksi. Aktivointiin liittyy paljon omia säädöksiään, ja EVL ja KPL eroavat joltain osin toisistaan tässä. Tulouttamisella voidaan tarkoittaa esim. osittain valmiin projektin osatuloutusta tilinpäätöksen yhteydessä, mikä on tarkempi konteksti?

Ei ollut tarkoitus pelästyttää tai nälviä, mutta foorumi on kuitenkin vain foorumi tälläisten kysymysten ratkomiseksi. Suosittelen rohkeasti pyytämään esimieheltä neuvoa epäselvissä tapauksissa, ihan oman oikeusturvankin vuoksi.
VMS
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2019, 13:45

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja VMS »

Tyhmiä kysymyksiä minullakin:

1. Olen ostanut tavaraa myytäväksi, ja tavaroita on vielä myymättä tilikauden lopussa. Kun kirjaan niiden hankintamenon varaston muutokseen, kirjaanko tavarat siihen toimituskuluineen? (Kun joissain lähteissä lukee, että hankintamenoon kuuluu rahti jne.) Kuuluuko ostojen toimituskuluja edes kirjata millekään erilliselle tilille?

2. Jos myytäväksi ostetusta tavarasta on saatu alennus, mitä se kirjataan, kun tavara kirjataan varaston muutokseen?

3. Osa ostetuista tavaroista ei ole tullut tilikauden aikana. Nämä siis kirjataan ostoennakoihin, mutta näistäkin on saatu alennus. Miten alennus kirjataan? (Se alennus on nyt kirjattu ostojen alennukset -tilille)

4. Tehtiin myös yhteisöhankinta, mutta maksettiin siitä vahingossa (tietenkin :lol: ) arvonlisäverollinen hinta. Tämä pitäisi myös kirjata varaston muutokseen, mutta kirjataanko alvin kanssa vai ilman? Ja jos kirjataan ilman alvia, mitä alv-osuudelle tehdään?
(Ei tod.näk. haeta alvia palautettavaksi, koska pieni summa)

Ja alv-velvollinen yritys kyseessä, jos se jotenkin vaikuttaa kirjauksiin.
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

1. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 71336#L4P5

"Hankintamenoon luetaan hyödykkeen hankinnasta ja valmistuksesta aiheutuneet välittömät menot.

Kohtuullinen osuus hankinnan ja valmistuksen välillisistä menoista saadaan lukea hyödykkeen hankintamenoon siltä osin kuin nämä menot kohdistuvat tuotantojaksoon. Nämä välilliset menot on voitava selvittää kustannuslaskelman tai -laskelmien avulla."

Eli koska toimituskulut ovat välittömiä kuluja, ne lasketaan hankintamenoon.

2. Alennus vähentää hankintamenoa. Kun ostat kirjaat Per ostot An raha An saadut alennukset. Tilinpäätösinventaarin kanssa otat hankintamenona huomioon alennetun hinnan.

3. Sama periaate kuin yllä. Per Ennakkomaksut vaihto-omaisuudesta An Rahat An saadut alennukset. Osto-tilin pitäisi tässä vaiheessa olla vielä koskematon, tavaran saapuessa Per Ostot An ennakkomaksut. Viisammaat saavat korjata.

4. ALVin vähentäminen ei kai ole pakollista, sattuneesta syystä sitä vaan useimmiten tehdään :D Homma menee sitten kuten ei-ALV -velvollisella kirjanpitovelvollisella (tai kuten edustuskuluissa), eli ALVin osuus lisätään luonteensa mukaiselle tilille, ja se nostaa silloin hankintamenoa.

Toivottavasti tästä oli apua.
Toimiston_mies
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Joulu 2019, 17:18

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Toimiston_mies »

Tyhmä kysymys:

Olen maksanut henk.koht. Oy:ni laskuja. Miten nämä kirjanpitoon ja miten tosiasiallinen rahaliikenne?
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Merkkaat ne osakeyhtiön veloiksi osakkaille sillä päivämäärällä kun yhtiö on saanut tuotannontekijät käyttöönsä, ja maksat ne sitten itsellesi pois.

Eli ihan normaalin ostotositteen pohjalta osakeyhtiön kirjanpitoon, ja sitten "Per Ostovelat An Velat Osakkaille", ja sitten takaisinmaksun yhteydessä "Per Velat Osakkaille An Rahat".
Toimiston_mies
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Joulu 2019, 17:18

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Toimiston_mies »

Iso kiitos! Mites tuossa ALV?
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Oletetaan että on ostettu rakennusmateriaalia 1000€ 24% alvilla, eli maksettu yhteensä 1240€.

Kun Oy saa materiaalit käyttöönsä: Per Ostot 1000 Per Vähennettävä ALV 240 An Velat osakkaille 1240.
Kun Oy maksaa takaisin osakkaalle: Per Velat Osakkaille 1240 An Rahat 1240.

ALVit tulee otettua huomioon suoritettavien ALVien vähennyksenä (tai palautuksena jos summa on negatiivinen).
Aina kun vähennetään ALVit tästä täytyy olla (myyjän antama) tosite, josta käy ilmi mm. maksetut ALVit. Verottajalla on tarkemmat ohjeet tähän.
Vastaa Viestiin