Ennakkomaksu

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
VMS
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2019, 13:45

Ennakkomaksu

Viesti Kirjoittaja VMS »

Hei!

Jos ostan tuotteen netistä ja maksan koko summan samantien, mutta tuote lähetetään vasta maksun jälkeen, onko kyseessä ennakkomaksu? (jos tuote lähetetään ja saapuu perille n. viikon sisässä saman tilikauden aikana)
Mitä maksutapoja käytettäessä on ennakkomaksu kyseessä? (esim. paytrailin tai paypalin kautta, onko ennakkomaksu?)

Jos kyseessä on ennakkomaksu, mille päivälle suorite kirjataan, jos ei ole mitään tositetta, jossa näkyisi toimituspäivämäärä tai koska sain tuotteen haltuuni? Ja mikä käy ko. kirjauksen tositteeksi jos ostosta on ainoastaan kuitti, jossa näkyy maksun pvm?
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Ennakkomaksu

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Kun vaihto-omaisuushankinta maksetaan ennen tuotteen vastaanottamista, kyseessä on ennakkomaksu. Maksupäivälle tehdään kirjaus pankkitililtä ennakkomaksuihin. Kun tuote saapuu, tehdään suoriteperusteinen menokirjaus ennakkomaksuista ostoihin. Ennakkomaksuun sisältyvä arvonlisävero vähennetään maksukuukautena.

Jos hankintaan liittyy valuuttamuunnoksia, ennakkomaksu on kirjanpidollisesti yksinkertaisempi käsitellä kuin tavaran saapumisen jälkeen maksettava lasku. Jälkikäteen maksaessa joutuu käsittelemään suoritteen vastaanottamisen ja maksuhetken valuuttakurssierosta johtuvan kurssivoiton tai -tappion.

Huomaa myös, että tulli käyttää normaalitilanteessa koko kuukauden ajan samaa valuuttamuunnoskurssia.
Viimeksi muokannut 4040, 23 Helmi 2019, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VMS
Viestit: 9
Liittynyt: 23 Helmi 2019, 13:45

Re: Ennakkomaksu

Viesti Kirjoittaja VMS »

Jos siis maksu tapahtuu vaikka 18.2. ja kirjaan sen tuolle päivälle (minulla on siitä kuitti, jossa näkyy maksupvm) ja saan tuotteen 22.2., mutta minulla ei ole tästä mitään tositetta, jossa näkyisi toimitus/saapumispvm, kirjaanko suoritteen kuitenkin tuolle päivälle 22.2., ja pitääkö minun kirjoittaa itse sille tosite, vai käykö tuo em. kuitti myös tämän kirjauksen tositteeksi?

Merkitäänkö muuten ennakkomaksut, joista ei ole laskua, reskontraan? Minulle on opetettu, että sinne merkitään pelkästään laskulla ostettu/myyty.
Vastaa Viestiin