Sijoitusasunnon ostaminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
sph
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Joulu 2018, 19:13

Sijoitusasunnon ostaminen

Viesti Kirjoittaja sph »

Hei,

olen uusi yrittäjä ja firmani osti sijoitusasunnon. Vuokratuottoa alkaa tulla vasta ensi vuonna joten tänä vuonna ei kirjanpidossa ole kuin muutama hassu suoritus, joten haluaisin yrittää tehdä kirjanpidon itse.

Olen yrittänyt googlailla mutta en ole löytänyt vastausta miten kaikki kolme transaktiota merkitään:
- Ostin uudiskohteen, jossa ostaja maksaa välityspalkkion - mihin tämä välityspalkkio kirjataan?
- Mihin itse asunto kirjataan?
- Mihin pankin kuukausittaiset palvelumaksut kirjataan?

Kiitos!
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Sijoitusasunnon ostaminen

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Onko kyseessä kiinteistö vai asunto-osakeyhtiön osake?

Pankkien palvelumaksut ovat yleensä hallintokuluja. Rahoituskulut ovat kuitenkin niistä erillään.
sph
Viestit: 4
Liittynyt: 19 Joulu 2018, 19:13

Re: Sijoitusasunnon ostaminen

Viesti Kirjoittaja sph »

Asunto-osakeyhtiö on siis kyseessä.
4040
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Sijoitusasunnon ostaminen

Viesti Kirjoittaja 4040 »

Vuokraamistarkoitukseen hankitun asuinhuoneiston kirjaus menee näin:
Per huoneisto-osakkeet An pankkitili

Käytettävä huoneisto-osakkeet-tili (tai samaa asiaa tarkoittava) pitää olla tilikartassa Sijoitukset-otsikon alaisuudessa. Voi olla, että kaikissa kirjanpito-ohjelmissa ei ole näin yksityiskohtaista jakoa. Silloin voi käyttää yleisempää (muut) osakkeet ja osuudet -tiliä, mutta edelleen täytyy varmistaa, että valittu tili on sijoitusten alaisuudessa eikä vaihto-omaisuudessa tai käyttöomaisuudessa.

Kirjauksen määrä sisältää ainakin kauppahinnan ja varainsiirtoveron. Välityspalkkion osalta en tiedä sisällytetäänkö sekin tähän yhteyteen. Joku muu tietänee sen.

Pankkien palvelumaksujen kirjaamiseen käytettävä tili saattaa olla kirjanpito-ohjelmasta riippuen nimeltään esimerkiksi rahaliikenteen kulut (muiden hallintokulujen alaisuudessa). Jos kyse on kuitenkin lainan koroista tai muista rahoituskuluista, niin niille on eri tilinsä.
Vastaa Viestiin