Lainananto

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
indeksisormi
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2018, 19:02

Lainananto

Viesti Kirjoittaja indeksisormi »

Perustin sijoitusyhtiön, joka sijoittaa vertaislainoihin välitypalvelun kautta. Kuuluuko lainananto merkitä per lainasaamiset an sijoitustili, vai onko tähän joku muu tapa, jos tuo on väärä?

Toinen kysymys: onko ok tehdä kirjaukset kootusti silloin tällöin? Jokaista tapahtumaa ei varmaan tarvitse merkitä erikseen? En kuitenkaan tarkoita mitään netottamista, vaan yksinkertaisesti, että jos tänään on tullut vaikkapa viisi 10€ luottotappiota niin voinko merkitä vain 50€ per luottotappiot an lainasaamiset?

Olen lueskellut paljonkin kirjanpidon perusteita, jotta tämä sujuisi. En ole kuitenkaan ihan varma, onko tapani hyviä tai edes kelpaavia.

E: LISÄTIETOJA: Laina-ajat vaihtelee 24kk - 60kk, eikä yksittäisten lainojen yksittäisiä transaktioita voi tarkastella.
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Lainananto

Viesti Kirjoittaja Nabu »

indeksisormi kirjoitti:Perustin sijoitusyhtiön, joka sijoittaa vertaislainoihin välitypalvelun kautta. Kuuluuko lainananto merkitä per lainasaamiset an sijoitustili, vai onko tähän joku muu tapa, jos tuo on väärä?

Toinen kysymys: onko ok tehdä kirjaukset kootusti silloin tällöin? Jokaista tapahtumaa ei varmaan tarvitse merkitä erikseen? En kuitenkaan tarkoita mitään netottamista, vaan yksinkertaisesti, että jos tänään on tullut vaikkapa viisi 10€ luottotappiota niin voinko merkitä vain 50€ per luottotappiot an lainasaamiset?

Olen lueskellut paljonkin kirjanpidon perusteita, jotta tämä sujuisi. En ole kuitenkaan ihan varma, onko tapani hyviä tai edes kelpaavia.
Itse myös sijoitusyhtiötä pyöritän ja sijoittanut myös vertaislainoihin (välittäjänä Mintos). Tilintarkastajalta asiaa tuolloin tiedustelin ja vastauksena oli ettei tähänkään ole yhtä oikeaa tapaa, pääasia että kirjaustapa on vuodesta toiseen yhdenmukainen ja päädyinkin käsittelemään tapahtumia kuukausittain. Ainakin tuolla MIntos palvelussa saan helposti raportit mitkä ovat esim olleet kuluvan kuukauden korkotuotot ja saisi myös kaiken muunkin (luottotappiot jos semoisia syntyisi, käytän tosin buyback-takuuta eli lainanantanut firma lunastaa lainan takaisin jos lainanottaja jättää maksamatta).

Itse kirjauksiin niin olen luonut Mintokselle oman tilin ja alussa kirjaus olisi:
per mintos-tili an pankkitili
Samoin tietysti jokaisen talletuksen kohdalla.

Kuukausittaisessa täsmäytyksessä sitten luonnollisesti tulee näin:
per mintos-tili an korkotuotot
per lainasaamiset an mintos-tili

Eli olet oikeilla jäljillä kuten kirjoituksessasi olitkin arvellut!
indeksisormi kirjoitti: E: LISÄTIETOJA: Laina-ajat vaihtelee 24kk - 60kk, eikä yksittäisten lainojen yksittäisiä transaktioita voi tarkastella.
Tämäpä kuulostaa erikoiselta ja itseäni jopa pelottaisi moinen. Itse valinnut Mintoksen juurikin siitä syystä että palvelu on hyvin avoin ja voin itse valita luotettavia lainanantajia (eli tuonne siis eri lainafirmat tarjoavat lainojaan ja kyseessä on siis markkinapaikka, löytyy myös yksi suomalainen lainanantaja). Jokaisesta lainafirmasta tuolla on myös saatavilla esim viimeisimmät tilinpäätökset, joten pystyy helposti tarkkailemaan yritysten tilannetta. Ainoa ehkä mitä kaipaisin olisi että Mintos itse myös osallistuisi lainoihin. Tällöin myös heillä olisi oma riskinsä pelissä ja saataisiin yhä parempia lainoja markkinoille kun Mintos itsekkin joutuisi miettimään mihin rahansa laittaa.

Haluaisitko kenties paljastaa kyseisen palveluntarjoajan?
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
indeksisormi
Viestit: 3
Liittynyt: 28 Helmi 2018, 19:02

Re: Lainananto

Viesti Kirjoittaja indeksisormi »

Kiitos hurjasti vastauksesta, Nabu!

Voin toki paljastaa, käytän Fellow Financea. Samalla täytyy korjata virhe. Yritin etsiä yksittäisiä transaktioita samalla sivulla, missä näen yksittäisen lainan tilanteen, mutta transaktiot löytyivät tietenkin tiliotteesta. Ne saa jopa CSV-tiedostoon.
Vastaa Viestiin