Neuvoa siirtovelkojen kanssa

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
teadris
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Marras 2018, 08:54

Neuvoa siirtovelkojen kanssa

Viesti Kirjoittaja teadris »

Olen siirtymässä eläkkeelle jäävän kirjanpitäjän tillalle ja olen yrittänyt opetella asioita hänen vanhoja kirjauksiaan läpikäymällä.
Siirtovelat hän on kuitenkin merkinnyt joka vuosi hieman eritavalla, joten alkoi epäilyttämään mikä näistä/onko mikään näistä se oikea tapa. Otetaan nyt vaikka yksinkertainen esimerkki puhelinlaskusta joka on kirjattu vuodelle 2017 ja maksetaan 2018.
Hän kirjaa ensin joulukuussa 2017: Alv Debet, Puhelin Debet alviton ja Siirtovelkatili Kredit.
Vuoden 2018 alussa hän siirtää kyseisen kirjauksen: Alv Kredit, Puhelin alviton Kredit ja Siirtovelkatili Debet.
Sitten vielä kolmannen kerran on kirjattu kaikki siirtovelat tammikuussa 2018: Alv Debet, Puhelin alviton Debet ja Pankki Kredit.

Onko tämä oikein? Eikö alv pitäisi "jättää" vuodelle 2017?
Minä varmaan tekisin kyseisen kirjauksen näin, 2017: Alv Debet, Puhelin Debet, Siirtovelkatili Kredit.
Tammikuussa 2018 vain yksi kirjaus: Siirtovelkatili Debet ja Pankki Kredit.
Voiko kumpikin vaihtoehto näistä olla oikea?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Neuvoa siirtovelkojen kanssa

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Tapoja tehdä asioita on yhtä monta kuin tekijöitäkin. Toiset tykkää pyöritellä enemmän, toiset tekee suoraviivaisemmin ja osa oikoo sieltäkin mistä ei pitäisi. Ihmiset ymmärtävät asiat eri tavoin, joten kannattaa valita tapa joka on itselle helpoin. Osa kirjanpitäjistä tykkää purkaa siirtovelat kirjaamalla tilinpäätöskirjausta vastaavan purkukirjauksen ja sitten tehdä kirjanpidon ikään kuin puhtaalta pöydältä.

Tuossa esittämässäsi esimerkissä menee nähdäkseni oikein kummallakin tavalla. Alvihan tulee kummassakin tapauksessa vähennetyksi tilinpäätöskuukaustena ja tammikuun kirjaus on +/-0. Jos piirrät paperille lopputuleman, kummassakin tavassa sekä taseen että tuloslaskelman luvut ovat identtiset, joten onko sillä väliä miten maaliin päästään.

Toinen tähän liittyvä joka vaihtelee todella paljon tekijästä riippuen, on kirjataanko tämänkaltaiset kulut siirto- vai ostovelkoihin kts Kila 1664/2001.
siriina
Viestit: 23
Liittynyt: 26 Tammi 2016, 19:30
Paikkakunta: Pori

Re: Neuvoa siirtovelkojen kanssa

Viesti Kirjoittaja siriina »

Ohis.

Mulle on neuvottu, että kaikki josta saadaan lasku, on ostovelkoja. Muut ovat joko siirtovelkoja tai muita velkoja.
Vastaa Viestiin