Alennuksien kirjaaminen

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
Mari.lyy
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Loka 2017, 18:10

Alennuksien kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Mari.lyy »

Hei

Voinko kirjata ostolaskuista saamani alennukset jotka annetaan ikään kuin asiakasetuna samaa periaatetta noudattaen kuin kirjaisin käteisalennukset?

Entäs miten kirjaan laskun jossa palvelusta ei ole veloitettu? Lakussa näkyy tehdyt työt mutta veloitus 0€ kysymyksessä kampanja jossa palvelua saatiin ilmaiseksi.
AndersNord
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Tammi 2018, 13:28

Re: Alennuksien kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja AndersNord »

Hei,

Oheisessa ketjussa näyttäisi olevan ihan hyvää keskustelua ostoalennusten kirjaamisesta: http://www.kirjanpitofoorumi.com/viewto ... f=3&t=3389
Mari.lyy
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Loka 2017, 18:10

Re: Alennuksien kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Mari.lyy »

Moi ja kiitos vastauksesta. Tässä ketjussa oli keskustelu käteisalennuksista. Mutta ilmeisesti kaikki alennukset käyttäytyvät samalla lailla. Minä mietin kirjausta tapauksessa jossain sain ilmaiseksi palvelun. Laskussa näkyy palvelun hinta ja alennus prosentti 100%. Kysymyksessä liiketoiminnan muihin kuluihin kohdistuva kulu jota ei nyt kuitenkaan veloiteta. Summa ei ole kovin suuri eikä sitä tuottoihin siltä osin tarvitse kirjata. Niin miten minun tulisi käsitellä lasku? :)
AndersNord
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Tammi 2018, 13:28

Re: Alennuksien kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja AndersNord »

Periaate on kuitenkin ostojen luonteesta riippumatta mielestäni aivan sama. Itse kirjaisin tuon varmaan vain kahta puolta samalle tilille tyyliin per ostettu palvelu (selite palvelusta) an ostettu palvelu (saatu alennus palvelusta) - kyse on vain tuosta rahatilin korvaavan tilin valitsemisesta, jonka osalta kyseeseen voi tulla sama tili, liiketoiminnan muiden tuottojen tili tai ostoja oikaiseva tili.

Jos tällaiseen tapaukseen sovellettavasta tilanteesta löytyy jokin nimenomainen KILA:n lausunto, tuo kirjaus ei varmaan ole täysin hyvän kirjanpitotavan mukainen, mutta lopputulos on joka tapauksessa +/- 0 :)
Mari.lyy
Viestit: 59
Liittynyt: 04 Loka 2017, 18:10

Re: Alennuksien kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja Mari.lyy »

Hei ja kiitos vastauksesta. Mielestäni tuo on aivan sopiva tapa hoitaa kirjaus. Nimenomaan lopputulosta ajetellen. :)
Vastaa Viestiin