Toiminimelle ostetun varaston osakkeiden kirjaus

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
karpy
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 11:46

Toiminimelle ostetun varaston osakkeiden kirjaus

Viesti Kirjoittaja karpy »

Hei
Olen aloittanut toiminimellä 1.3.2010 ja hankkinut AvistaX ohjelman. Siirsin omistamani varaston osakkeet firman nimelle, mutta miten kirjaan ne? Kirjasin ensin yksityissijoituksena kassaan osakkeiden myyntihinnan 11800 (eli firma jäi minulle velkaa ko summan) ja sitten kassasta saman summan tilille Osakkeet ja osuudet.
Varaston kuluja tulee kuukausittain hoitovastiketta 34,00 ja rahoitusvastiketta 126,48. Miten nämä kirjaan, yhdessä Vuokramenoihin vai miten?
Varastosta oli myyntihetkellä 3.3.2010 jäljellä lainaosuutta 17373,73. Miten tämän kanssa?

Kiitoksia avusta.
Karpy
karpy
Viestit: 4
Liittynyt: 07 Huhti 2010, 11:46

Re: Toiminimelle ostetun varaston osakkeiden kirjaus

Viesti Kirjoittaja karpy »

Hei
Unohtui kysyä vielä, että olisiko fiksumpi siirtää varaston osakkeet takaisin omiin nimiin ja laittaa varasto firmalle vuokralle? Näin firma maksaisi minulle vuokrarahan (selvä tilivienti), mutta samalla joutuisin ilmoittamaan vuokratulon verottajalle omana tulonani. Muut tulot ovat vain pienet eläketulot.
Kiitos
Kari
Sakke
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 12:59

Re: Toiminimelle ostetun varaston osakkeiden kirjaus

Viesti Kirjoittaja Sakke »

karpy kirjoitti:Hei
Olen aloittanut toiminimellä 1.3.2010 ja hankkinut AvistaX ohjelman. Siirsin omistamani varaston osakkeet firman nimelle, mutta miten kirjaan ne? Kirjasin ensin yksityissijoituksena kassaan osakkeiden myyntihinnan 11800 (eli firma jäi minulle velkaa ko summan) ja sitten kassasta saman summan tilille Osakkeet ja osuudet.
Varaston kuluja tulee kuukausittain hoitovastiketta 34,00 ja rahoitusvastiketta 126,48. Miten nämä kirjaan, yhdessä Vuokramenoihin vai miten?
Varastosta oli myyntihetkellä 3.3.2010 jäljellä lainaosuutta 17373,73. Miten tämän kanssa?

Kiitoksia avusta.
Karpy
Tuon osakkeiden kirjauksen olisi voinut suoraa kirjata per osakkeet ja osuudet an yksityissijoitukset.

Hoitovastikkeet voi kirjata vuokramenoihin.
Rahoitusvastike on kinkkisempi, se riippuu siitä, miten kiinteistä-/asunto-osakeyhtiö käsittelee rahoitusvastikkeet.
Mikäli se rahastoi niiden suoritukset, niitä ei voi vähentää vuosikuluna, vaan lisätä aina tuonne osakkeisiin/osuuksiin.
Jos se taas ns. tulouttaa ne, myös rahoitusvastikkeet voi kirjata vuosikuluksi vuokramenoihin.

Tuota lainaosuutta ei tarvi kirjata mihinkään, koska sitä ei ole maksettu vielä mihinkään,
paitsi nuo rahoitusvastikkeet mitä olet ehtinyt itse maksaa. Rahoitusvastikkeilla lyhennetään osakkeitesi osuutta lainasta ja lainan kuluista.

Et voi maksaa toiminimelle vuokraa, joten tuo menettely, minkä olet tehnyt on ok.
Vastaa Viestiin