Immateriaalipalvelut ulkomailta

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Immateriaalipalvelut ulkomailta

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Heips!

Voisiko joku ihana kertoa miten kirjaisitte immateriaalipalvelu ulkomailta (kolmannet maat) ja EU-maista? Kyseessä on ohjelmistolisenssejä. Lisenssi sisältää ohjelmiston päivityksen ja tuet, itse ohjelmistoa pystyy vielä käyttämään kun lisenssiaika on loppunut, mutta päivityksiä ei saa. Tuleeko nämä ostot siirtää myös taseeseen aikanaan vai tulevatko poistettavaksi tilikauden aikana..?

Nyt olen tehnyt uudet tilit tuloslaskelmaan "immateriaalipalvelu ulkomailta 0%", jolle kirjaan summan sellaisenaan ja sitten vielä teen alv.kirjaukset laskemalla alv.24% tuon summan päälle ja kirjaan sen tileille "Alv.ostoista/Alv.immateriaalipalvelut ulkomailta" eli maksettavaa alv.ia ei jää. Eu-ostot olen kirjannut "Immateriaalipalvelut EU-maista 24%" (tämä on yhteisöostona). Meneekö nämä näin?
Nabu
Viestit: 54
Liittynyt: 16 Elo 2017, 13:54

Re: Immateriaalipalvelut ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Nabu »

neltsu kirjoitti:Voisiko joku ihana kertoa miten kirjaisitte immateriaalipalvelu ulkomailta (kolmannet maat) ja EU-maista? Kyseessä on ohjelmistolisenssejä. Lisenssi sisältää ohjelmiston päivityksen ja tuet, itse ohjelmistoa pystyy vielä käyttämään kun lisenssiaika on loppunut, mutta päivityksiä ei saa. Tuleeko nämä ostot siirtää myös taseeseen aikanaan vai tulevatko poistettavaksi tilikauden aikana..?
Riippuu toki täysin hankinnan hinnasta ja käyttöiästä. Harvoin kai lisenssit niin arvokkaita olisi, jotta taseeseen päätyisivät. Usein myöskin ohjelmistolisenssien käyttöaika on lyhyt, jos siis haluaa jatkuvasti pysyä uusimmassa versiossa niin sitä suuremmalla syyllä noita ei taseeseen juurikaan merkkailla. Monet ohjelmistot toki myydäänkin nykyään kk-hinnalla, jolloin tietysti koko ajan saa uusimmat päivitykset, mutta maksaa ohjelmistosta jatkuvasti.
neltsu kirjoitti: Nyt olen tehnyt uudet tilit tuloslaskelmaan "immateriaalipalvelu ulkomailta 0%", jolle kirjaan summan sellaisenaan ja sitten vielä teen alv.kirjaukset laskemalla alv.24% tuon summan päälle ja kirjaan sen tileille "Alv.ostoista/Alv.immateriaalipalvelut ulkomailta" eli maksettavaa alv.ia ei jää. Eu-ostot olen kirjannut "Immateriaalipalvelut EU-maista 24%" (tämä on yhteisöostona). Meneekö nämä näin?
Palveluostot eu-maista tai palveluostot ulkomailta tilitkin palvelisivat, mutta jos noita haluaa eritellä ei siinäkään kai mitään väärää ole. Tiedän myös tilitoimistoja jotka harvoin tapahtuvissa kertaluontoissa ostoksissa (eu:n ulkopuolelta) ovat käyttäneet suoraan jotain jo olemassa olevaa tiliä ja sitten vain tehneet alv kirjaukset oikein (nehän päätyvät vain myynnin alv ja vähennettävät alv tileille). Eu-ostoista sitten pitääkin nuo alvit eritellä kausiveroilmoitukselle. Kirjauksiin voi kuitenkin tosiaan luoda nuo omatkin tilit, jos niitä haluaa eritellä ja seurailla. Pääasia kai että alvit menee oikein ja saa ohjelmasta oikeat luvut pihalle kausiveroilmoitusta varten.
Tili- ja mainostoimisto Happy Huu Oy - Ei pöllömpi valinta
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Re: Immateriaalipalvelut ulkomailta

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Hei!

Kiitos vastauksista :) Liiketoimintani tulee olemaan täysin verkossa tapahtuvaa ja nuo lisenssit liittyvä kotisivuihin ja ovat kyllä merkittävä kuluerä (useamman 1000e), niin sillä mietin, että pitääköhän ne laittaa taseeseen... hmmm
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Immateriaalipalvelut ulkomailta

Viesti Kirjoittaja Andy »

niin sillä mietin, että pitääköhän ne laittaa taseeseen... hmmm
Arvioitko että lisenssin taloudellinen käyttöikä on yli kolme vuotta?
neltsu
Viestit: 9
Liittynyt: 22 Syys 2017, 11:15

Re: Immateriaalipalvelut ulkomailta

Viesti Kirjoittaja neltsu »

Kiitos vastauksesta. Hyvä pointti. Osa lisensseistä on vuoden voimassa, jotkut 6kk. Mutta joukossa on myös sellaisia, jotka ovat "ikuisesti" voimassa. Taidan laittaa sellaiset "ikuiset" lisenssit sitten taseeseen ja nuo lyhyemmät vain tuloslaskelmaan..,?!
Vastaa Viestiin