AsOy rahoitusvastike, sen kirjaus ja muodostunut rah.tuotto?

Kysymykset kirjanpidon perusteisiin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

AsOy rahoitusvastike, sen kirjaus ja muodostunut rah.tuotto?

Viesti Kirjoittaja siphil »

Olen pienen AsOy:n hallituksen jäsen ja teen kirjanpitoa meille, josta nyt tällä kertaa muodotui pieni pulma. Koetin tähän löytää vastausta täältä, mutta joko en löytänyt tai osannut hakea, joten esitän kysymyksen tässä ja olisin ovin kiitollinen jos jollakin olisi aikaa avata asiaa minulle:

Jos AsOy kerää rahoitusvastiketta joka ei ole rahastoitu, niin sehän kirjataan tulokseen kiinteistön tuottoihin (per pankki an rahoitusvastike), eikö vaan?

Jos tätä em. rahoitusvastiketta kerätään esim 1200e/v ja lainaa kuluineen lyhennetään 1000e/v, niin eikö 200 ole rahoitustuottoja, ja jos on noon miten se tuotto kirjataan? Vai onko kyse rahoitusylijäämästä joka ilmenee erittelynä liitetiedoista, eikä rahoitustuotto puolelle tule lainkaan kirjausta?

Jos näin on että ei tästä muodostu rahoitustuottoa, niin epäselvää minulle on se että miten nuo rahoitustuotto sitten ylipäätään muodostuvat rahoitusvastikkeista? Nmittäin muistan hallituksen kokouskessa jonkuns anoneen, että rahoitustastikkeista muodostuu rahoitustuottoa...
Ovatko ne rahoitustuot sitten niitä "plussan puolelle" jääneitä rahoitusvastikkeista jotka ovat rahastoitu, mutta koulunpenkiltä muistaisin rahastoidut rahoitusvastikkeet ne menevät taseeseen ilman että näkyy tuloksessa rahoitustuottoina (per pankki an lainarahasto).

Olen siis vähän pihalla... ja toivottavasti vain vähän. Kiitos avusta jo etukäteen.
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: AsOy rahoitusvastike, sen kirjaus ja muodostunut rah.tuo

Viesti Kirjoittaja Primrose »

siphil kirjoitti:Olen pienen AsOy:n hallituksen jäsen ja teen kirjanpitoa meille, josta nyt tällä kertaa muodotui pieni pulma. Koetin tähän löytää vastausta täältä, mutta joko en löytänyt tai osannut hakea, joten esitän kysymyksen tässä ja olisin ovin kiitollinen jos jollakin olisi aikaa avata asiaa minulle:

Jos AsOy kerää rahoitusvastiketta joka ei ole rahastoitu, niin sehän kirjataan tulokseen kiinteistön tuottoihin (per pankki an rahoitusvastike), eikö vaan?

Jos tätä em. rahoitusvastiketta kerätään esim 1200e/v ja lainaa kuluineen lyhennetään 1000e/v, niin eikö 200 ole rahoitustuottoja, ja jos on noon miten se tuotto kirjataan? Vai onko kyse rahoitusylijäämästä joka ilmenee erittelynä liitetiedoista, eikä rahoitustuotto puolelle tule lainkaan kirjausta?

Jos näin on että ei tästä muodostu rahoitustuottoa, niin epäselvää minulle on se että miten nuo rahoitustuotto sitten ylipäätään muodostuvat rahoitusvastikkeista? Nmittäin muistan hallituksen kokouskessa jonkuns anoneen, että rahoitustastikkeista muodostuu rahoitustuottoa...
Ovatko ne rahoitustuot sitten niitä "plussan puolelle" jääneitä rahoitusvastikkeista jotka ovat rahastoitu, mutta koulunpenkiltä muistaisin rahastoidut rahoitusvastikkeet ne menevät taseeseen ilman että näkyy tuloksessa rahoitustuottoina (per pankki an lainarahasto).

Olen siis vähän pihalla... ja toivottavasti vain vähän. Kiitos avusta jo etukäteen.
Täytyy sanoa, että selostuksesi jälkeen minäkin olen vähän pihalla... Mutta yritetään selventää.

Taloyhtiö kerää rahoitusvastikkeita, jotka kirjataan tilikaudella tuotoiksi kokonaisuudessaa, mutta tilinpäätöksessä ne jätetään rahastoimatta -kysymys kuuluu: miksi?

Lähtökohta on yleensä se, että kerätyistä rahoitusvastikkeista tehdään rahastointipäätös ennen tilikauden päättymistä niin, että rahastoidaan lainan lyhennyksen osuus ja korkojen osuus jätetään tulosvaikutteiseksi. Tällöin tulokseen jää tuotoksi tämä rahastoimaton osuus, mutta myös korkokulut, jolloin tilanne olisi plusmiinus nolla.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Vastaa Viestiin