Freelancerin palkkio

Erilaiset palkanmaksuun liittyvät kysymykset.
tyu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Loka 2019, 08:56

Freelancerin palkkio

Viesti Kirjoittaja tyu »

Olen puolisen vuotta tehnyt kirjanpitoa ja hoitanut maksatusta yritykselle, jolla ei ole palkkalistoilla varsinaisia työntekijöitä vaan muutama keikkalainen. Keikkalaiset laskuttavat oman yrityksen tai kevytyrittäjäpalvelun kautta. Nyt sitten tuli vastaan tilanne, että yksi keikkalainen on lähettänyt laskut kuten muutkin, mutta kävi ilmi, että hän onkin freelancer ja ilmeisesti olisi pitänyt jotain hänen palkastaan pidättää ja tehdä ilmoituksetkin (vai olisiko pitänyt?). En ole koskaan saanut mitään verokorttia (ehkä edelliselle kirjanpitäjälle toimitettu, mutta minua ei ole kukaan infonnut) ja tämä tieto on mennyt minulta täysin ohi, että tälle yritykselle pitäisi hoitaa palkanmaksuakin. Hänen laskuissaan oli nolla-alvit ja oletin vain, että hän ei ole alv-rekisterissä.

Mitenkäs tämä nyt korjataan? Saako näitä vielä ilmoitettua tulorekisteriin ja miten nuo pidätykset voisi hoitaa? Ja miten tuo freelancer-kortti ylipäätään toimii? Miten se eroaa tavallisesta verokortista? Tämä on minulle ihan uusi tilanne.
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Freelancerin palkkio

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Ensinnäkin, feelanceverokorttia ei enää ole, on vain yksi (yleisesti verovelvollisen) verokortti.

Kun luonnollinen- tai oikeushenkilö vastaanottaa vastikkeellisen työsuorituksen, joka tulkitaan työkorvaukseksi eikä palkaksi, katsotaan onko saaja ennakoperintärekisterissä.

Jos kyllä -> Maksat koko laskussa ilmoitetun summan ja painut kahville.

Jos ei -> teet ilmoituksen tulorekisteriin (palkkatietoilmoitus per maksukerta + yhteenvetoilmoitus kuukausittain), pidätät ennakon luonnollisen henkilön tapauksessa hänen verokorttinsa mukaan, tai jos verokortti "jäi mökille" niin rohkeasti 60% mukaan. Yhteisön tapauksessa pidätät 13%.
Jos saaja on rajoitetusti verovelvollinen ja asuuu ulkomailla keität ison pannun kahvia ja tankkaat pari tuntia verottajan ohjeita silmät veressä ja kurkku itkussa.

Tilanteessasi kun ehdit jo maksaa koko summan pidättämättä ennakkoa, niin tee silti tulorekisteri-ilmoitus (siitä ei tule vielä 2020 sanktioita jos on myöhässä). Kaipa siinä täytyy vaan laittaa että ennakkoa pidätetty 0%, ellette saa tämän friikin kanssa hoidettua asiaa seuraavan laskun yhteydessä +-:ksi.

Se ei ole lähtökohtaisesti kirjanpitäjän tehtävä tarkistaa ostolaskujen antajatahoja, eli syytä vaan rohkeasti asiakasta.
tyu
Viestit: 6
Liittynyt: 10 Loka 2019, 08:56

Re: Freelancerin palkkio

Viesti Kirjoittaja tyu »

Kiitos vastauksesta!

Minkähän takia tämä henkilö sitten puhui freelance-verokortista, jos sellaista ei ole. Ja kyse on siis myös viime vuonna maksetuista suorituksista.

Ei ole tosiaan tullut mieleenikään erikseen tarkistella laskuttajilta, mihin rekistereihin mahdollisesti kuuluvat, jos ihan normaali lasku vain on minulle toimitettu ilman mitään muita tietoja saati verokorttia.
Morso
Viestit: 10
Liittynyt: 27 Helmi 2020, 13:03

Re: Freelancerin palkkio

Viesti Kirjoittaja Morso »

Minulla on vastassa hieman samankaltainen tilanne.

Eli asiakasyritys on ostanut kertaluonteisen palvelun Suomessa asuvalta luonnolliselta henkilöltä, jolla ei ole minkäänlaista yritystä, ei ole ennakkoperintärekisterissä eikä arvonlisäverovelvollinen (tarkistin nämä ja varmistin vielä asiakkaalta). Tämä henkilö on nyt lähettänyt laskun työsuorituksestaan sekä verokorttinsa.

Ilmoitan siis laskun mukaisen työkorvauksen ja ennakonpidätyksen tulorekisteriin ja suoritan ennakonpidätyksen. Työnantajan sairausvakuutusmaksua ei työkorvauksista muistaakseni kuulu maksaa. Tämä selvä.

Tässä kuitenkin pari hölmöä kysymystä:
Käsitelläänkö tällaista työmiestä kuin mitä tahansa ulkopuolista palveluntarjoajaa vai kuuluuko hän henkilöstöön?
Eli kuuluko tämä henkilöstökuluihin vai esim. liiketoiminnan muihin kuluihin?
Vastaa Viestiin