Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Osakeyhtiöiden ja henkilöyhtiöiden kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 11 Maalis 2019, 08:26

Hei

Kai näissä asiakirjoissa pitäisi olla joku maininta siitä, että kuka ne on laatinut ja kenties myös aineiston eli kirjanpitäjän tiedot?

Ihmetyttää, kun taloyhtiössä ei saa oikein selvää vastausta, että miten kirjanpito on järjestetty eikä papereissa ole mitään mainintaa.

myokymia
Viestit: 605
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja myokymia » 11 Maalis 2019, 12:08

Tilinpäätöksen allekirjoittaa hallitus ja toimitusjohtaja (isännöitsijä) ja hehän kirjanpidon järjestämisestäkin vastaavat. Sinänsä on ihan sama, keitä hallitus käyttää apunaan, kun he kuitenkin vastaavat tilinpäätöksestä.

Vakiintuneen käytännön mukaan tosin tilinpäätökseen laitetaan myös sen toteuttaneen tilitoimiston tiedot, mutta tämä ei taida perustua mihinkään pykälään.

Ennen vuotta 2016 kirjanpitoasetus edellytti että tase-erittelyiden laatija allekirjoittaa ne (kumottu KPA 5:4), mutta nykyisissä asetuksissa vaatimusta ei enää ole. Taloushallintoliitto arveli, että säännös vielä palautuisi, mutta jää nähtäväksi https://taloushallintoliitto.fi/ajankoh ... in-saannos

Kirjanpitolain 7:2 §:n mukaan "Kirjanpitovelvollisella tulee olla tilinpäätöksen perustana olevista kirjanpidoista sekä tositteiden ja muiden kirjanpitoaineistojen lajeista luettelo, josta ilmenee niiden keskinäiset yhteydet ja säilytystavat."

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 11 Maalis 2019, 13:47

myokymia kirjoitti:Tilinpäätöksen allekirjoittaa hallitus ja toimitusjohtaja (isännöitsijä) ja hehän kirjanpidon järjestämisestäkin vastaavat. Sinänsä on ihan sama, keitä hallitus käyttää apunaan, kun he kuitenkin vastaavat tilinpäätöksestä.

Vakiintuneen käytännön mukaan tosin tilinpäätökseen laitetaan myös sen toteuttaneen tilitoimiston tiedot, mutta tämä ei taida perustua mihinkään pykälään.

Ennen vuotta 2016 kirjanpitoasetus edellytti että tase-erittelyiden laatija allekirjoittaa ne (kumottu KPA 5:4), mutta nykyisissä asetuksissa vaatimusta ei enää ole. Taloushallintoliitto arveli, että säännös vielä palautuisi, mutta jää nähtäväksi https://taloushallintoliitto.fi/ajankoh ... in-saannos

Kirjanpitolain 7:2 §:n mukaan "Kirjanpitovelvollisella tulee olla tilinpäätöksen perustana olevista kirjanpidoista sekä tositteiden ja muiden kirjanpitoaineistojen lajeista luettelo, josta ilmenee niiden keskinäiset yhteydet ja säilytystavat."
Se vaan on aika epäilyttävää, että osakas, joka toimii isännöitsijänä ja pyörittää vielä yhden miehen kiinteistöhuoltoa, tekee myös oman kirjanpidon lisäksi myös yhtiön. Tai se on korkeintaan ulkoistettu, jollekin tämän tutulle.
Asiaa ei hirveästi helpota se tosiasia, että tietää hänen käyttävän vanhaa vuoden 2010 ALV-kantaa...

myokymia
Viestit: 605
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja myokymia » 12 Maalis 2019, 08:19

egonomi kirjoitti:
11 Maalis 2019, 13:47
Se vaan on aika epäilyttävää, että osakas, joka toimii isännöitsijänä ja pyörittää vielä yhden miehen kiinteistöhuoltoa, tekee myös oman kirjanpidon lisäksi myös yhtiön. Tai se on korkeintaan ulkoistettu, jollekin tämän tutulle.
Asiaa ei hirveästi helpota se tosiasia, että tietää hänen käyttävän vanhaa vuoden 2010 ALV-kantaa...
Varsinkin pienissä yhtiöissä vastuut menevät usein vähän väärin ja eturistiriidoilta on vaikea välttyä, kun kaikki halutaan tehdä pienessä piirissä. Isännöitsijät kyllä pääsääntöisesti huolehtivat myös kirjanpidon toteuttamisesta (isännöitsijätoimistoissa on yleensä omat kirjanpitäjät tätä varten).

Hallitus valvoo isännöitsijää, joten heillä noin periaatteessa pitäisi olla tieto tai ainakin mahdollisuus selvittää, jos jotain epämääräistä kirjanpidossa tapahtuu. Tilin-/ toiminnantarkastajan pitäisi myös olla tietoinen tilinpäätöksen oikeellisuudesta. Tietenkin jos ei ole tilintarkastajaa ja toiminnantarkastajaksikin valittuna henkilö jolla ei ole todellista kompetenssia tehtävään, ollaan vähän arvailujen varassa. Yhtiökokous eli omistajat tietenkin valitsevat haluamansa tarkastajan sekä hallituksen ja hallitus haluamansa isännöitsijän.

Aoyl: "Hallitus vastaa siitä, että yhtiön kirjanpidon ja varainhoidon valvonta on asianmukaisesti järjestetty."

Isännöitsijä huolehtii kiinteistön ja rakennusten pidosta ja hoitaa yhtiön muuta päivittäistä hallintoa hallituksen antamien ohjeiden ja määräysten mukaisesti. Isännöitsijä vastaa siitä, että yhtiön kirjanpito on lain mukainen ja varainhoito luotettavalla tavalla järjestetty. Isännöitsijän on annettava hallitukselle ja sen jäsenelle tiedot, jotka ovat tarpeen hallituksen tehtävien hoitamiseksi.

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 12 Maalis 2019, 12:52

Pois
Viimeksi muokannut egonomi, 12 Maalis 2019, 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 12 Maalis 2019, 18:08

Kenelle ne vastaa? Koko aoyl on ihan naurettava ja nykyinen malli tulisi ajaa alas.
Kyse ei ole mistään pörssiyhtiöistä, vaikka tehdäänkin yhteistyötä osakeyhtiöiden kanssa.

Kaupallisella osakeyhtiöllä ja aoyllä ei ole oikein mitään tekemistä keskenään. Kukaan ei valvo eikä kukaan puutu ja toisaalta avoimuutta tuli pakottaa lailla. Hyvät veljet ja siskot saa puuhailla kaikessa rauhassa eikä mihinkään saa muutosta kuin vuosissa, kun taas hallitus ja kumppanit kääntää laivan päivässä.

myokymia
Viestit: 605
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja myokymia » 13 Maalis 2019, 08:20

egonomi kirjoitti:
12 Maalis 2019, 18:08
Kenelle ne vastaa? Koko aoyl on ihan naurettava ja nykyinen malli tulisi ajaa alas.
Kyse ei ole mistään pörssiyhtiöistä, vaikka tehdäänkin yhteistyötä osakeyhtiöiden kanssa.

Kaupallisella osakeyhtiöllä ja aoyllä ei ole oikein mitään tekemistä keskenään. Kukaan ei valvo eikä kukaan puutu ja toisaalta avoimuutta tuli pakottaa lailla. Hyvät veljet ja siskot saa puuhailla kaikessa rauhassa eikä mihinkään saa muutosta kuin vuosissa, kun taas hallitus ja kumppanit kääntää laivan päivässä.
Kenelle siinä sitten vastataan kun on rikosoikeudellinen vastuu? Onko se sitten Suomen kansa vai jokin epämääräisempi "oikeus"? En osaa tuohon vastata, sopii ehkä paremmin filosofeille ja juristeille. Rikoslaki alkaa sanoilla "Me Aleksander Kolmas, Jumalan Armosta, koko Venäjänmaan Keisari ja Itsevaltias, Puolanmaan Zsaari, Suomen Suuriruhtinas, y.m., y.m., y.m.", mutta tuskin tässä Keisarille vastataan enää yhtään mistään.

Asunto-osakeyhtiöt on mielestäni tarkoitettu lähinnä asumisen järjestämistä varten, jotta saadaan omistajien kesken kiinteistön vastuut järjestettyä. Tästä näkökulmasta on suotavaakin, että Oy ja AsOy eroavat kuin yö ja päivä, kun toisessa on tarkoitus harjoittaa elinkeinotoimintaa, toisessa vain huolehtia talosta jossa asutaan. Itse kyllä mielelläni näkisin, että AsOy:t rinnastettaisiin enemmän yleishyödyllisiin yhdistyksiin ja vapautettaisiin esim tuloverotuksesta, niin kauan kun ei jaeta voittoa ja asuntoja käytetään asumistarkoitukseen eikä yhtiö itsessään saisi muuta kuin vastikkeita.

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 13 Maalis 2019, 16:59

Vastuista tilisi tehdä selkeitä, rikkomuksista säätää rangaistukset ja estää hallituksen & kumppaneiden suhmurointi.

Lainsäätäjien tulisi oikeasti puuttua myös säädettyjen lakien rikkomiseen esim asbesti.

Taloyhtiössä ei lähtökohtaisesti pitäisi olla mitään sellaisia asioita, jotka eivät kuuluisi kaikille osakkaille. Vuokralaiset ja asujat on asia erikseen.

Osakkaille tulisi luoda muitakin vaikutusmekanismeja kuin rajallinen yhtiökokous tai riskialtis kanne.

Tilkkari
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja Tilkkari » 14 Maalis 2019, 16:21

egonomi kirjoitti:
13 Maalis 2019, 16:59
Vastuista tilisi tehdä selkeitä, rikkomuksista säätää rangaistukset ja estää hallituksen & kumppaneiden suhmurointi.

Lainsäätäjien tulisi oikeasti puuttua myös säädettyjen lakien rikkomiseen esim asbesti.

Taloyhtiössä ei lähtökohtaisesti pitäisi olla mitään sellaisia asioita, jotka eivät kuuluisi kaikille osakkaille. Vuokralaiset ja asujat on asia erikseen.

Osakkaille tulisi luoda muitakin vaikutusmekanismeja kuin rajallinen yhtiökokous tai riskialtis kanne.
Ihan en ymmärrä pointtia.

Suurin osa tahallisista rikkomuksista on säädetty rangaistavaksi.

Periaatteessa juu ei tulisi olla, mutta siinäkin menee raja mikä on järkevää ja tehokasta, onko hallituksen syytä antaa kaikkia nippelitietoja kaikille nillittäjille.

Osakkailla on vaikutusmahdollisuuksina yhtiökokous sekä ennen kaikkea hallituksen toimintaan osallistuminen jäsenenä, lisäksi voi teetättää erityistarkastuksen jne.

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 20 Touko 2019, 08:06

Tilkkari kirjoitti:
14 Maalis 2019, 16:21
Osakkailla on vaikutusmahdollisuuksina yhtiökokous sekä ennen kaikkea hallituksen toimintaan osallistuminen jäsenenä, lisäksi voi teetättää erityistarkastuksen jne.
Kai tiedät, että kuinka tuo erityistarkastus "toimii"?
Sitä, kun ei noin vain teetetä vaan se vaatii aika paljon aikaa ja rahaa, että sen saa aikaiseksi.

Sen tiedän, että jos omistaa 10 %, niin sitten voi esittää vaatimuksen yhtiökokoukselle, että haluaa tilintarkastuksen, jolloin se on tehtävä.
Jos kuitenkin hallitus, (osakas)isännöitsijä ja yhtiökokous ei tätä kuitenkaan halua, niin minkäs teet?
Se on joko kanne tai mainittu erityistarkastus.

Molemmat ottavat aikaa sen 2 vuotta ja rahaa varmaan useamman tonnin, joten kukaan ei jaksa lähteä siihen ellei sitten ole jo merkittävistä summista eli kymmenistä tuhansista kyse.
Jos kaikki urakat menee toistuvasti huonoa jälkeä tehneelle ja näytön perusteella hpjn sukulaiselle, niin ei se mielestäni ole nillittämistä?
Ja varsinkin, kun kilpailutukseen ei suostusta lainkaan ja ko. urakoitsijaa puolustetaan joka asiassa, vaikka tyhmempikin tajuaa, että hän ei tee hyvän rakennustavan mukaisesti saati laadukkaasti.

Ja ihan oikeasti, niin mikä kohta nykyisestä laista ajaisi hallintoa lailliseen suuntaan?
Ei mikään, koska ei siinä ole kuin muutama hassu fuusioitumista ym koskeva säännös ja kaikki muut vastuut on aivan älyttömän raskaiden ja kalliiden prosessien takana.

4040
Viestit: 119
Liittynyt: 06 Tammi 2018, 12:17

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja 4040 » 20 Touko 2019, 11:35

Esimerkiksi rakentamis- ja remontointialalla on joillakin seuduilla epäeettistä toimintaa. Urakoita saatetaan ohjailla sopiville tahoille laillisuuden rajoja hipovilla käytännöillä, joissa osakkeenomistajien etu ei ole tärkeimpänä mielessä.

Kauppalehti: Vanhoillislestadiolaisten taloudellisista kytköksistä perusteellinen selvitys – vahvalla verkostolla voi olla kahdenlaisia seurauksia

Tilkkari
Viestit: 233
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja Tilkkari » 22 Touko 2019, 16:48

egonomi kirjoitti:
20 Touko 2019, 08:06
Kai tiedät, että kuinka tuo erityistarkastus "toimii"?
Sitä, kun ei noin vain teetetä vaan se vaatii aika paljon aikaa ja rahaa, että sen saa aikaiseksi.

Sen tiedän, että jos omistaa 10 %, niin sitten voi esittää vaatimuksen yhtiökokoukselle, että haluaa tilintarkastuksen, jolloin se on tehtävä.
Jos kuitenkin hallitus, (osakas)isännöitsijä ja yhtiökokous ei tätä kuitenkaan halua, niin minkäs teet?
Se on joko kanne tai mainittu erityistarkastus.

Molemmat ottavat aikaa sen 2 vuotta ja rahaa varmaan useamman tonnin, joten kukaan ei jaksa lähteä siihen ellei sitten ole jo merkittävistä summista eli kymmenistä tuhansista kyse.
Jos kaikki urakat menee toistuvasti huonoa jälkeä tehneelle ja näytön perusteella hpjn sukulaiselle, niin ei se mielestäni ole nillittämistä?
Ja varsinkin, kun kilpailutukseen ei suostusta lainkaan ja ko. urakoitsijaa puolustetaan joka asiassa, vaikka tyhmempikin tajuaa, että hän ei tee hyvän rakennustavan mukaisesti saati laadukkaasti.

Ja ihan oikeasti, niin mikä kohta nykyisestä laista ajaisi hallintoa lailliseen suuntaan?
Ei mikään, koska ei siinä ole kuin muutama hassu fuusioitumista ym koskeva säännös ja kaikki muut vastuut on aivan älyttömän raskaiden ja kalliiden prosessien takana.
Luonnollisesti tiedän, eikä sitä ole tarkoitettukaan kevein perustein tehtäväksi.

Laissa on määritelty kuka käyttää valtaa, kuka on vastuussa ja miten näihin saa muutoksen.

Yhtiökokouksessa sitten jos olet sitä mieltä, että hallitus ja isännöitsijä ovat toimineet epäasiallisesti, esität ettei vastuuvapautta myönnetä, äänestetään hallitus vaihtoon, hyväksytään isommat urakat tai velvoitetaan hallitus kilpailuttamaan ne ja reklamoimaan virheistä jne.

Prosessit on määritelty selvästi laissa sekä se kenellä on vastuu ja valta sekä kuinka nämä saadaan muutettua.

Jos yhtiön osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä urakoiden hinta- ja laatutasoon, niin yhden osakkaan eriävä mielipide ei siinä toki kauheasti paina, mutta tällöin tulee mieleen lähinnä se, onko erimielinen osakas perustellusti eri mieltä. Tietysti tilanteet joissa hallitus ja isännöitsijä ovat yhden suuremman osakkaan takana, on yksittäinen osakas hieman heikossa asemassa.

egonomi
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:37

Re: Tilinpäätös ja tase & tuloslaskelman laatijan tiedot

Viesti Kirjoittaja egonomi » 23 Touko 2019, 23:16

Tilkkari kirjoitti:
22 Touko 2019, 16:48
Luonnollisesti tiedän, eikä sitä ole tarkoitettukaan kevein perustein tehtäväksi.

Laissa on määritelty kuka käyttää valtaa, kuka on vastuussa ja miten näihin saa muutoksen.

Yhtiökokouksessa sitten jos olet sitä mieltä, että hallitus ja isännöitsijä ovat toimineet epäasiallisesti, esität ettei vastuuvapautta myönnetä, äänestetään hallitus vaihtoon, hyväksytään isommat urakat tai velvoitetaan hallitus kilpailuttamaan ne ja reklamoimaan virheistä jne.

Prosessit on määritelty selvästi laissa sekä se kenellä on vastuu ja valta sekä kuinka nämä saadaan muutettua.

Jos yhtiön osakkeenomistajat ovat tyytyväisiä urakoiden hinta- ja laatutasoon, niin yhden osakkaan eriävä mielipide ei siinä toki kauheasti paina, mutta tällöin tulee mieleen lähinnä se, onko erimielinen osakas perustellusti eri mieltä. Tietysti tilanteet joissa hallitus ja isännöitsijä ovat yhden suuremman osakkaan takana, on yksittäinen osakas hieman heikossa asemassa.
Mikä on "kevein perustein"? Juuri tuo on mielestäni se ongelma, kun mitään rajoja ei määritelty ts. kynnystä. Mielestäni asioista tulisi säätää kuten verotuksesta eli mätkyjä tulee jos jonkinmoista, kun alkaa sakkaamaan.

Tuosta tulee mieleen lähinnä se, että Suomi on melko paratiisi tällaiselle venkoilulle. Ja tuo vastuu, kun sitä ei tarvitse kantaa enne kuin tuomioistuimen päätöksellä. Se on kumma miten siitä jaksetaan puhua ja jopa kauhistella, ettei kukaan lähde näihin hallitushommiin, kun vastuut on niin kovat.

Mielipide ei tosiaan paina ellei sitten omista sitä 10 %, jolloin mielipiteellä ei ole edelleenkään merkitystä vaan se on pakko tehdä tilintarkastus, jos osakas vaatii.
Tarkastaja sitten kertoo mielipiteensä toiminnasta.

Vastuuvapaudesta on kyllä äänestetty, mutta kuten kaikki muukin, niin ihmiset ei ota kantaa. Eivät uskalla, eivätkä toisaalta halua, jos asia ei suoranaisesti kosketa heitä esim. jokin peruskorjaus ei kosketa heitä.

Yhtiökokouksen kutsu ja liitteet tulisi toimittaa 14 päivää ennen kokousta.
Kutsu tuli, mutta keskeiset liitteet tulevan peruskorjausohjelman vastikevaikututuksista, urakkatarjouksesta, hyvityksistä jne vasta 2 päivää ennen kokousta.
Mielestäni täysin väärin toimittu.

Eräs osakas oli remontoinut kylppärin 2007 ja sai noin 2000 hyvitystä, kun taas 2008 remontoinut joutui maksamaan 1500. Alunperin 2008 olisi joutunut maksamaan peräti 4500 kph-peruskorjausohjelman remonteista, mutta jelppasin hieman hyvitysvaatimuksessa ja otin siis käytännössä itselleni maksettavaa.
Tärkeää huomata, että hyvitykset myönnettiin siis täysin eri perustein (kaveri ja einiinkaveri) eikä yhdenvertaisuus toteutunut.

Kaikkein jännintä tuossa oli se, että 2007 yhtiö oli vastaanottanut vastikkeetonta työtä ko. remontissa, josta se nyt maksoi täyden hinnan vastikehyvityksinä. Lukee muistaakseni ihan kutsussa tai pöytäkirjassa, että tällä maksetaan nyt se työ.
Verottaja oli asiasta jopa kiinnostunut.

Vastaa Viestiin