Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Arvonlisäverojen hoitamiseen liittyvät kysymykset.
Marzy
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 16:20

Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Marzy »

Hei!

Voisikohan joku tietävä kertoa minulle selkeästi, miten yhteisöhankintojen arvonlisävero kohdistetaan seuraavissa tilanteissa?
.
Esimerkki 1: Maksan tuotteet 31.10.2011, ne saapuvat 3.11.2011. Laskun päiväys on 28.10.2011.

Esimerkki 2: Maksan tuotteet 5.10.2011 ja ne saapuvat 10.10.2011. Laskun päiväys on 3.10.2011. (Tällaisissa tilanteissa olen kohdistanut veron tuolle kyseessä olevalle kuukaudelle, mutta nyt rupesin miettimään, että olenkohan sittenkään tehnyt oikein?)

Marzy
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Nyrkkisääntö on se, että kirjataan sille päivälle kun tavara on toimitettu (yleensä laskun päiväyksen mukaan). Tilikauden sisällä pysyttäessä tämä ei kuitenkaan ole niin tarkkaa, vaan halutessaan voi kirjata myös maksupäivän mukaan (maksuperusteisesti) kunhan tilinpäätöksessä pitää kaiken suoriteperusteisena.

Olet siis toiminut ihan oikein.
Marzy
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 16:20

Re: Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Marzy »

Kiitos vastauksesta.

Olen ymmärtänyt, että kotimaan ostojen ennakkomaksut kirjataan aina maksupäivälle, mutta noissa yhteisöostoishan on jotkut eri säännöt, joita en siis ihan ymmärrä.

Marzy
Toppari
Viestit: 43
Liittynyt: 27 Elo 2011, 17:13

Re: Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Toppari »

Marzy kirjoitti:Kiitos vastauksesta.

Olen ymmärtänyt, että kotimaan ostojen ennakkomaksut kirjataan aina maksupäivälle, mutta noissa yhteisöostoishan on jotkut eri säännöt, joita en siis ihan ymmärrä.

Marzy
En ole tietoinen että ajallisen kohdistamisen suhteen olisi mitään eri sääntöjä yhteisöhankinnoissa. Sen sijaan arvonlisäverohan suoritetaan niistä käänteisenä (viittaatkohan tähän?) eli veron suorittaa ostaja eikä myyjä.
Marzy
Viestit: 38
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 16:20

Re: Yhteisöhankintojen arvonlisäveron kohdistaminen.

Viesti Kirjoittaja Marzy »

Verohallinnon ohjeissa lukee Tavaran EU-myynnistä näin:
"Tavaran EU-myynti kohdistetaan pääsääntöisesti tavaran toimituskuukautta seuraavalle kuukaudelle. Jos ostajalle on annettu tavaran toimituskuukautena lasku tai laskuna toimiva asiakirja, myynti kohdistetaan tavaran toimituskuukaudelle. Jos lasku on ennakkolasku, myynti kohdistetaan pääsäännön mukaan."

Yhteisöhankinnat menee varmaan saman säännön mukaan, mutta en vaan tajua, mitä toi käytännössä tarkoittaa noissa mun tapauksissa?

Marzy
Vastaa Viestiin