Kirjanpito ja palkka-asiat

Toiminimen kirjanpitoon ja verotukseen liittyvät keskustelut
jannaliikanen
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Tammi 2018, 14:27

Kirjanpito ja palkka-asiat

Viesti Kirjoittaja jannaliikanen »

Hei kaikki!

Haluaisiko joku selittää mistään mitään tietämättömälle, miten tämä kirjanpitojuttu toimii? Teen siis toiminimellä silloin tällöin kotoa käsin verkkosivujen suunnittelua oman päätoimisen palkkatyöni lisäksi. Tulot toiminimellä tulevat jäämään noin 2000€ vuositasolle. Minkälaista kirjanpitoa teen ja miten se käytännössä toimii? Riittääkö, että laskutan asiakkailta nämä pienet summat omalle käyttötililleni, vai täytyykö tehdä toinen tili? Jos laskutan omalle tililleni, pitääkö yksityisotot merkitä silti jotenkin, ja jos kyllä niin miten?

Kiitos tuhannesti jo etukäteen!! :)
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Kirjanpito ja palkka-asiat

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Aihe on varsin laaja, mutta askel kerrallaan siitä selviää.

Vaikka sinulla voisi olla mahdollisuus yhdenkertaisen kirjanpidon tekemiseen, niin itse suosittelisin selkeyden ja paremman informaatioarvon vuoksi silti kahdenkertaista kirjanpitoa. Siinä puolestaan on hyödyllistä käyttää kirjanpito-ohjelmistoa apuna, Tilitin on ilmainen sellainen.

Voit käyttää vain yhtä pankkitiliä, vaikkakin on selkeämpää hankkia yritykselle oma erillinen tili pankista. Kirjanpidossa kirjataan vain yrityksen pankkivarat ja niiden selvittäminen (ns. täsmäyttäminen) käy helpommin jos samalla tiliotteella ei ole muita summia. Toisaalta mielestäni olisi myös mahdollista merkitä asiakkailtasi tulevat maksut suoraan yksityisnostoihin ilman pankktilin käyttämistä kirjanpidossa ollenkaan.

Koska kysymyksesi on sen verran laaja, niin olisi ehkä järkevintä että lataisit sen Tilittimen itsellesi ja kysyisit tarkentavia kysymyksiä sitä mukaa kun niitä tulee. Voisi olla myös hyödyllistä tutustua etukäteen verottajan 5-lomakkeeseen, niin tiedät millaisia asioita verottaja haluaa myöhemmin tietää yrityksesi kirjanpidosta. Homma voi tuntua alkuun aika vaikealta, mutta kysy apua kun sellaista kaipaat!
rutja76
Viestit: 192
Liittynyt: 28 Elo 2013, 15:21

Re: Kirjanpito ja palkka-asiat

Viesti Kirjoittaja rutja76 »

Itse olen kyllä eri mieltä: jos toiminimen tulo on niin pieni, on aika turhaa lähteä selvittelemään miten kahdenkertainen kirjanpito toimii. Vaikka olisi isompikin tulo, mutta on vähän kuittejä ja kuluja (50-100 tositetta vuodessa), eikä tuhansien eurojen kalustoja tarvitse ostaa, niin edelleen yhdenkertainen kirjanpito on helpoin tapa aloittaa. Yhdenkertaisen kirjanpidon pystyy tekemään excelin tiedostolla. Yksi hyvä blogi tästä aiheesta löytyy täältä: http://kirjanpitoja.blogspot.fi/p/esimerkki.html

Suosittelen myös Marjo Salinin Liikkeen- ja ammatinharjoittajan kirjanpitokirjan (Verotieto Oy).
Vastaa Viestiin