Sivu 1/1

Pitääkö EU-hankinnoille käyttää omaa tiliä?

Lähetetty: 21 Huhti 2009, 00:40
Kirjoittaja Tapaus16
Mitenkäs tämä homma nyt menee:

Eli jos ostan vaikka englannista jonkin sanotaan 50 € maksavan tuotteen, niin millaiselle tilille se pitää kirjata? Kirjaanko ennemmin EU-hankinnat -tilille vai pienhankinnat 3v -tilille? Jos kirjaan EU-hankinnat tilille, niin mistä tiedetään onko kyseessä minkäsortin hankinta?

Re: Pitääkö EU-hankinnoille käyttää omaa tiliä?

Lähetetty: 28 Heinä 2009, 20:46
Kirjoittaja VesaL
Tapaus16 kirjoitti:Mitenkäs tämä homma nyt menee:

Eli jos ostan vaikka englannista jonkin sanotaan 50 € maksavan tuotteen, niin millaiselle tilille se pitää kirjata? Kirjaanko ennemmin EU-hankinnat -tilille vai pienhankinnat 3v -tilille? Jos kirjaan EU-hankinnat tilille, niin mistä tiedetään onko kyseessä minkäsortin hankinta?
Mielestäni tuolla ei ole mitään merkitystä. Pääasia on, että alv-käsittely menee oikein - jos kirjanpito-ohjelmassa on alv-automatiikka, joka tekee valvontailmoituksen, niin silloin kirjaa se sinne EU-hankintoihin. Tällöin ohjelma täyttää tiedot valvontailmoitukselle oikein (toivottavasti :) ).

Re: Pitääkö EU-hankinnoille käyttää omaa tiliä?

Lähetetty: 28 Heinä 2009, 23:08
Kirjoittaja Andy
Ainoa asia johon tällä mielestäni voi olla pieni merkitys on jos kyseessä on pienhankinta, joita saa olla vuodessa enintään se 2500 €, eli niitä olisi tietysti hyvä pystyä seuraamaan helposti tilikauden aikana ja tilinpäätöstä tehtäessä. Mutta tokihan nuo pienhankinnat voi laskea käsipelilläkin asianmukaisilta tileiltä, eli kovin vaarallisesta asiasta ei ole kyse.

Yksi vaihtoehto voisi olla omien EU -alkuisten tilien luominen niille hankinnoille, joita useimmiten EU:sta tekee. Eli esimerkiksi EU-pienhankinnat ja lisäksi vaikkapa EU-toimistotarvikkeet, jos toimistotarvikkeita tilailee säännöllisesti EU-alueelta. Haittaa tästä ei ainakaan ole ja se helpottaa hieman pienhankintojen määrän laskemista tilikaudella.