Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Tietoa kaupankäynnistä Euroopan Unionin sisällä
valotar
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2012, 18:11

Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja valotar »

Tilaan kahdesta eu maasta tavaraa:

1. eu yritys on Saksalainen ja veloittaa ostoista 0% alvia. Sen merkitsen 4 tilille kompensoimaan eu veroa eli menevät verot päikseen. Tämä on ok!

2. eu yritys on Iso-Britanniasta ja veloittaa ostoistani 23 % veroa. Se on heidän käytäntönsä ja he eivät palauta alvia minulle takaisin, sen olen varmistanut heiltä. Miten kirjaan tämän kirjanpitooni, saanko siitä vähennyksiä alveista? Merkitsenkö samalla tavalla kuin 1. yrityksen 0% eli 4 tilille? Kiitos!
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja Andy »

Mielestäni kyseinen yritys toimii asiassa väärin, jos myynti on selvästi yhteisömyynti, eli tavara kuljetetaan toiseen jäsenvaltioon (tässä tapauksessa Englannista Suomeen).

Törmäsin itse myös kerran ulkomaiseen myyjään, joka yritti samaa ja ensin tyydyinkin tähän vastaukseen. Selvittelin asiaa kuitenkin lisää ja sain verottajalta vahvistuksen sille asialle, että myyjäosapuolen kuuluu myydä tavara ilman arvonlisäveron osuutta jos kyseessä on yhteisökauppa. Kun siteerasin verottajaa auktoriteettina asiassa niin myyjä yllättäen pyörsikin kantansa ja suostui lopulta vähentämään arvonlisäveron osuuden kauppahinnasta.

Millä perusteella kyseinen yritys ei suostu tätä tekemään?
valotar
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2012, 18:11

Re: Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja valotar »

Näin tämä alv asia on edennyt, jos vaikka tästä olisi jollekin vinkkiä.


EU-YRITYKSEN VASTAUS MINULLE 15.3.2012: X yritys on velvoitettu veloittamaan ALV:n tilatuista tuotteista myös Y-tunnuksen antaneilta jälleenmyyjiltä. Ainoastaan Belgian ja Hollannin veroviranomaiset ovat antaneet poikkeusluvat veron veloittamatta jättämisestä.

MINUN KYSYMYKSENI 15.5.2012 EU YRITYKSELTÄ:Soittelin äsken verottajalle alv asioissa. Kysyin samalla teidän yirtyksen yhteisöostoista. Verottajan mukaan kaikki eu maat kuuluvat yhteisöverotuksen piiriin ja pitäisi noudattaa samaa lakia, mikä on annettu eu maille. Verottaja ihmetteli, että miksi yrityksenne ei myy tuotteita 0 % alvilla. En osannut tähän vastata verottajalle.

Verottaja kehotti ottamaan vielä yhteyttä teihin tämän asian tiimoilta. Verotuskäytäntö ei kuulemma riipu valuutasta (verotus lakia pitäisi noudattaa), onko se euro vai joku muu valuutta. Lupasin verottajalle, että vielä "häiritsen" asian tiimoilta sinua.

EU-YRITYKSEN VASTAUS MINULLE 15 5.2012: Kiitos viestistä. verotustapa ei johdu siitä, että olemme Englannissa ja käytämme puntaa. Aikaisemmassa viestissä mainitsemani maat Hollanti ja Belgia ovat molemmat euromaita.
Jos verottaja haluaa lisätietoa yrityksestämme, voit antaa heille suomalaisen Y-tunnuksemme, joka on kaikissa laskuissa. Toimimme puhtaasti suomalaisen kirjapitäjiemme antamien ohjeiden mukaisesti, jotka he ovat saaneet veroviranomaisilta.

ELI tämän eu maan ostot käsitellään kirjanpidossa samalla tavalla kuin kotimaan ostot eli ostot voi vähentää alv verotuksessa.

Yksi kirjanpitäjä neuvoi minua kirjaamaan ostot eu ostoina ja ensin teinkin näin, mutta nyt on alettava korjaamaan verottajalle ilmoittamaa tietoa. Että tälleen, ei kaikki kirjanpitäjätkään tiedä kirjauksia, miten ne olisi tehtävä.

Kiitos mielenkiinnosta :)!
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja myokymia »

valotar kirjoitti: Jos verottaja haluaa lisätietoa yrityksestämme, voit antaa heille suomalaisen Y-tunnuksemme, joka on kaikissa laskuissa. T

ELI tämän eu maan ostot käsitellään kirjanpidossa samalla tavalla kuin kotimaan ostot eli ostot voi vähentää alv verotuksessa.
Tässä ei ymmärtääkseni käsitellä toisen EU-maan ostoja kuten kotimaan ostoja, vaan kotimaan ostot käsitellään kotimaan ostoina. Kun yritys on hakeutunut suomessa arvonlisäverorekisteriin ja laskuttaa suomelaisella y-tunnuksella, on kyseessä kotimaan myynti.
valotar
Viestit: 4
Liittynyt: 04 Touko 2012, 18:11

Re: Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja valotar »

Tämä toimintatapa on näin minulle kerrottu tämän eu yrityksen osalta ja sellaiset edustajat, jotka ovat olleet n. 10 vuotta jälleenmyyjiä tässä yrityksessä. Sekä verottaja myöskin ohjeisti näin tekemään, jos eivät palauta alveja takaisin.

Toimin niin kuin verottaja antaa ohjeita tässä asiassa, ei voi muutakaan...
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Miten merkitään eu ostojen alvit 0%/23%

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Tarkoitin siis, että ne ostot käsitellään kuten kotimaan osto, koska kyseessä on kotimaan osto, kun yritys laskuttaa suomalaisella y-tunnuksella (tähän viittaa sekin, että myyjä laskuttaa alvia 23%, kun Iso-Britanniassahan yleinen alv-kanta on 20%, lasku ei siis sisällä Iso-Britannian alvia lainkaan, mutta Suomen alvia kyllä). Mutta Iso-Britannia ei ole poikkeus yleiseen EU-kaupan alviin nähden, vaan ostot sieltä käsitellään kuten ostot muualtakin EU:sta.
Vastaa Viestiin