Yhteisöhankinta vaan ei osto

Tietoa kaupankäynnistä Euroopan Unionin sisällä
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Yhteisöhankinta vaan ei osto

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Olen huomannut että tilikartoissa on aina Yhteisöhankinnat -tili tilikauden materiaalit ja palvelut -kategorian ostojen alla. Jotenkin epäilisin, että moni kirjanpitäjä käyttää pelkästään tätä tiliä EU-alueelta tilatuille tavaroille -oli kyseessä sitten materiaalien ja palveluiden alle tuleva osto tai ei.

Kysymykseni kuuluu: onko väärin kirjata esimerkiksi toimistotarvike (minulla tilattu mustetta printteriin) yhteisöhankinnat -tilille, jos se on tilikartassa materiaalien ja palveluiden alla? Vai pitääkö luoda iso kasa uusia kirjanpidon tilejä erilaisia yhteisöhankintoja varten, joista osaan kirjataan esim yhteisöhankintoina tehdyt toimistotarvikkeet ja toiseen vaikka yhteisöhankintana hankittu pitkäikäinen kalusto?

Voisiko sellainen vaihtoehto toimia, että EU:sta tehdyt hankinnat "kierrättäisi" yhteisöhankinnat-tilin kautta niin että alvi menee oikein ja sieltä kirjaisi sitten saman tien alvittomat summat oikeille normitileille? Esim jos kirjaisin musteet 100 € + alv 23 € ensin yhteisöhankintoihin ja oikaisisin sitten alvittoman osuuden toimistokulujen alle per toimistokulut 100 € an yhteisöhankinnat?
Primrose
Viestit: 99
Liittynyt: 19 Helmi 2012, 19:49

Re: Yhteisöhankinta vaan ei osto

Viesti Kirjoittaja Primrose »

Minusta ei ole hyvän kirjanpitotavan mukaista jättää esim. toimistotarvikehankintoja ostojen alle. Mutta tuota mainitsemasi kierrätysmenetelmää olen kyllä käyttänyt. Eli ensin alvit lasketetaan Yhteisöhankinnat -tilillä (kirjaus siis Yhteisöhankinnat/Pankkitili 123 eur). Sen jälkeen siirretään Yhteisöhankintojen saman tiliryhmän alla olevalla verottomalla tilillä sama summa kulupuolelle (Toimistotarvikkeet alv 0% /(Yhteisöhankinnat)Siirto muihin kuluryhmiin alv 0 % 123 eur). Tällä tavalla audit trail pysyy selkeänä, mutta eurot eivät jää rasittamaan ostoja.
KLT-kirjanpitäjä vm. 2013 :)
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Re: Yhteisöhankinta vaan ei osto

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Iso kiitos ja kumarrus vastauksesta!
Vastaa Viestiin