Paypal-tilit?

Tietoa verkkokaupan pitämiseen liittyen
Charme
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Loka 2009, 11:12

Paypal-tilit?

Viesti Kirjoittaja Charme »

Harkitsen pienten askartelujen ja käsitöiden myyntiä rekisteröimättömänä ammatinharjoittajana, eli liikevaihto olisi vuodessa alle 2100 euroa. (Onko tuo euroraja muuten edelleen tämä?)

Myynti tapahtuisi netin kautta ja todennäköisesti lähes kokonaan ulkomaille, jolloin kaikki tulot tulisivat Paypal-tilille usan dollareina. Miten tämä toimii yhdenkertaisen kirjanpidon kanssa?

En perustaisi tätä kuviota varten erillistä pankkitiliä, enkä välttämättä edes koskaan nostaisi PayPal-tililtä rahaa, vaan käyttäisin ne yksityisiin ostoksiini netistä.

Jokaisesta minulle tulevan maksutapahtuman saa tulostettua Paypalista paperille ja siinä varmaan näkyy myös dollarit käännettyinä euroiksi sen hetken kurssin mukaan.

Paypal ottanee jonkinlaisen prosentin minulle tulevista maksuista, nehän olisivat sitten menopuolen juttuja?

En saa nyt tätä järkeiltyä itse, vaan asia tuntuu monimutkaiselta. Käyttääkö joku näitä Paypal-tilejä ja kuinka niiden kanssa toimitaan kirjanpito- ja veromielessä?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Paypal-tilit?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Minulla ei ole kokemusta myynnistä Paypalin kanssa (vaikka tavallinen asiakastili minulla toki siellä onkin) mutta aihe kiinnostaa itseänikin joten siitä olisi mukava saada enemmän tietoa. Yhdenkertaisessa kirjanpidossahan ei sen sijaan vaadita periaatteessa muuta kuin menojen, tulojen ja mahdollisen yksityiskäytön kirjaamista päivämäärien mukaan, joten jos teet pelkän yhdenkertaisen kirjanpidon niin en näe hommaa kovinkaan monimutkaisena. Jos Paypal-tilisi saa näyttämään saldon euroina niin suosittelen kirjaamaan luvut euromääräisinä suoraan Paypalin mukaan, niin ei tarvitse turhaan miettiä valuuttakurssien eroja kirjanpidossa.

Käytännössä kirjaukset voisivat mennä tähän tyyliin yhdenkertaisessa kirjanpidossa:

Tositenumero:___Päivämäärä:__________Tapahtuma:_____________________Tulot:_______Menot:_______

001_____________25.10.2009__________Paypal maksu___________________________________1,5 €
002_____________25.10.2009__________Myynti ulkoimaille_______________1500 €_______________
003_____________27.10.2009__________Yksityiskäyttö__________________________________800 €
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: Paypal-tilit?

Viesti Kirjoittaja kofa »

Kerronpa oman tapani käsitellä Paypalia, jos se jotakuta kiinnostaa :) Kyseessä on kaksinkertainen kirjanpito, joten tuohon aloittajan kysymykseen tämä ei tuo suoraan vastausta.

Minulla on kirjanpidossa oma myyntisaatavat-tili Paypalille. Kun kirjaan myynnin, kirjaan sen siis saatavaksi tuolle tilille. Paypalista saa tosiaan "tiliotteen", jonka perusteella kuukausittain kirjaan Paypalin ottamat provisiot kuluiksi. Jostain syystä Paypal myös joskus maksaa bonuksia, jotka sitten olen kirjannut muistaakseni jollekin muiden tuottojen ryhmään kuuluvalle tilille. Kun Paypal-tililtä on maksettu jotain ostoksia, jotka on tulleet firman käyttöön, olen ne kirjannut tietysti sopivalle kulutilille. Jos ostokset olisi henk.koht. kuluja, kirjaisin ne yksityisotoiksi. Ja jos Paypalista joskus nostetaan rahat pois, nehän kirjataan sitten tietysti pankkitilille. Ja siis kaikkien näiden kirjausten vastatilinä on aina se Paypal-myyntisaatavat -tili.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Paypal-tilit?

Viesti Kirjoittaja Andy »

Kiitos että jaot menetelmäsi Kofa, kuulostaa ihan hyvältä systeemiltä!
eeeno
Viestit: 13
Liittynyt: 07 Touko 2009, 14:23

Re: Paypal-tilit?

Viesti Kirjoittaja eeeno »

Itse olen käyttänyt Paypalin antamaa kuittia tositteena ja kirjannut saadut myyntitulot normaalisti myynteihin sen pienen luottokortti provision jälkeen. Kirjanpitooni en ole vielä tehnyt paypalille tilikarttaan tiliä, kun on sen kautta niin vähän myyntiä, niin onnistuu mainiosti vasta sitten, kun rahat tilitetään oikealle pankkitilille.

Huomioi, että sun pitää vahvistaa tili luotto/maksukortilla johon käy ihan Visa Electron, jos pankin korttia pystyy käyttään netissä. Se nostaa sit näitä vastaanotto/tilitysrajoja jotka voi saada helposti tilin lukkoon. Ja rahoja ei saa pihalle :). Sit kannattaa harkita myös business accountia, jossa ei ole näitä nostorajoituksia.

Jos olisi enemmän tapahtumia niin Paypalistä saa eri formaateissa tiedot esim. taulukkolaskentaan näistä tilitapahtumista.
Vastaa Viestiin