Tilinpäätös ja tasekirja

Kaikki tuloslaskelmaan ja taseeseen liittyvät keskustelut ja kysymykset.
yksityisyrittaja
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 23:55

Tilinpäätös ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja yksityisyrittaja »

Hei jälleen!

Löysin hyvän esimerkin kuinka tehdä täydellinen tasekirja, mutta mutta siinä on erikseen tehty sivuille tase sekä tuloslaskelma muiden joukkoon. Minulla tulee kuitenkin zero-verosta raporttinakin nuo ko. laskelmat, voinko tehdä niin että tasekirjassa kirjoitan jotenkin että liite 1 on tase ja liite 2 on tuloslaskelma? Vai täytyykö minun erikseen kirjoittaa joka rivi tuohon dokumenttiin?
haver
Viestit: 15
Liittynyt: 20 Huhti 2010, 10:35

Re: Tilinpäätös ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja haver »

Hei!
Minäkin liitän tähän oman kysymykseni tasekirjasta, kun jäämme odottamaan jonkun viisaan vastausta. Tilinpito-ohjelmasta saa tulostettua tiedot, mitä tasekirjaan tarvitaan ja loput sivut kirjoitan wordissa. Mutta miten pitää itse tasekirja tehdä? Tiedän että sen täytyy olla sidottu. Eli pitääkö käsin kopioida kaikki tiedot johonkin kirjaan vai voiko tulostukset nitoa yhteen tai liimata kirjaan? Ja esim tilintarkastuskertomus tulee usein erillisellä paperilla allekirjoituksineen, miten se siihen kiinnitetään vai pitäisikö se kertomus olla siihen tarkastajan kirjoittamana? Miten siis tulee käsittää tämä termi "sidottu"
yksityisyrittaja
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Joulu 2009, 23:55

Re: Tilinpäätös ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja yksityisyrittaja »

haver kirjoitti:Hei!
Minäkin liitän tähän oman kysymykseni tasekirjasta, kun jäämme odottamaan jonkun viisaan vastausta. Tilinpito-ohjelmasta saa tulostettua tiedot, mitä tasekirjaan tarvitaan ja loput sivut kirjoitan wordissa. Mutta miten pitää itse tasekirja tehdä? Tiedän että sen täytyy olla sidottu. Eli pitääkö käsin kopioida kaikki tiedot johonkin kirjaan vai voiko tulostukset nitoa yhteen tai liimata kirjaan? Ja esim tilintarkastuskertomus tulee usein erillisellä paperilla allekirjoituksineen, miten se siihen kiinnitetään vai pitäisikö se kertomus olla siihen tarkastajan kirjoittamana? Miten siis tulee käsittää tämä termi "sidottu"
Tämä oli itselläni myös seuraava kysymys mikä piti esittää :D Tuon taseen ja oman tasekirjan pohjan nimittäin jo ratkaisinkin vaan tulostamalla raportin ylä ja ala-tunnisteen sisältävälle paperille, tällöin sain sen mukaan helposti ja niin kuin halusin 8)
Sakke
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 12:59

Re: Tilinpäätös ja tasekirja

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Tilintarkastuskertomus ei kuulu tasekirjaan, se on erillinen tilinpäätösasiakirja.

Tasekirjan voi liimata kirjaksi (vihkoksi) tai sitä varten on kirjakaupasta saatavilla
muovisia kansia, joihin paperit nidotaan ja liimataan kiinni.
Tilitoimistot yleensä käyttää jälkimmäistä vaihtoehtoa.

Tasekirja on sidottu sen takia, koska vain yhdelle sivulle tulee allekirjoitus,
ja se on yrityksen virallinen asiakirja, jossa tilikausi on vahvistettu.

Ota kuitenkin tasekirjasta kopio, ennenkuin sidot sen,
koska kopiota voi tarvita joskus (esim mahdollisiin lainaneuvotteluihin pankkiin)
Vastaa Viestiin