ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Tilimikko
Viestit: 35
Liittynyt: 03 Elo 2010, 22:46

ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Tilimikko »

Terve

Onko kenelläkään kokemusta sellaisesta tilanteesta jossa yritys on ollut arvonlisäverovelvoton pienen liikevaihdon takia, mutta joutuu arvonlisäverovelvolliseksi liikevaihdon noustaessa (odotuksetta) yli sallitun 8500 euron rajan? Eli "joutuuko" yritys alv-velvolliseksi jos tilikauden liikevaihto sattuukin olevan yli tämän 8500e, vai täytyyko kirjanpitovelvollisen itse jotenkin ilmoittautua alv-velvolliseksi?

PRH:n kotisivujen hinnastossa lukee "muut muutokset - 65 €". Kuuluuko alv-velvolliseksi hakeutuminen tuohon kategoriaan, eli maksaako alv-velvolliseksi hakeutuminen todellakin tuon 65€ ?
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Kyllä, jos liikevaihto nousee tilikauden aikana yli alarajan, joudut tilittämään arvonlisäveron koko tilikauden liikevaihdosta. ALVin periminen asiakkailta jälkikäteen voi olla hankalaa ja kiusallista, vaikka se olisikin yrityksille kokonaan vähennyskelpoista. Jos et itse ilmoittaudu ALV-velvolliseksi, verottaja kyllä ottaa asian esille jälkikäteen.

Kyllä, ALV-velvolliseksi hakeutuessa tulee täyttää yritysmuodon mukainen Y-lomake ja maksu peritään PRH:n hinnaston mukaan.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Sakke
Viestit: 27
Liittynyt: 14 Huhti 2010, 12:59

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Talousmies kirjoitti:Kyllä, ALV-velvolliseksi hakeutuessa tulee täyttää yritysmuodon mukainen Y-lomake ja maksu peritään PRH:n hinnaston mukaan
Minun käsittääkseni ei tarvitse maksaa prh:n maksua, tuo ilmoitus tarvii tehdä vain verottajalle, ei prh:lle
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Tuo lienee muuten aivan totta, en olekaan koskaan pelkkää ALV-rekisterimuutosta tehnyt. Onko verottajalla jokin lomake ilmoittautumista varten?
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
kofa
Viestit: 71
Liittynyt: 01 Loka 2009, 19:22

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja kofa »

Eikös siinä Y-lomakkeessa ole rasti ruutuun -kohdat, joissa rastitetaan tässä tapauksessa vain verottaja? Laiska olen enkä jaksa mennä tarkistamaan asiaa ;) mutta näin muistelisin.
Talousmies
Viestit: 111
Liittynyt: 07 Heinä 2010, 11:30
Paikkakunta: Porvoo

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Talousmies »

Jos tekee minkä tahansa muutoksen Y-lomakkeella ja antaa sen PRH:n käsiteltäväksi, taitaa PRH ottaa hinnastonsa mukaisen käsittelymaksun.
= Talousmies - On muuten kirjoja pidellyt =
Marella
Viestit: 93
Liittynyt: 15 Huhti 2010, 21:08

Re: ALV-velvolliseksi ilmoittautuminen/joutuminen

Viesti Kirjoittaja Marella »

Itse olen alvillinen vaikka liikevaihdon puolesta ei tarvitsisi.

Verohallinnon sivulla on ohje http://www.vero.fi/nc/doc/download.asp?id=629;52241

sieltä http://www.ytj.fi/palvelut/asiointi/ohjeet linkin takana lukee, että yhteystietojen muutos on maksuton.

Tästä vetäisin sen johtopäätöksen, että kaikki muut muutokset maksavat. Ja kun ytj:stä tarkistetaan yrityksen kuuluminen alv-rekisteriin niin prh:lle pitäisi ilmoitus tehdä.

Prhn sivuilta löytyy varmaan yhteystiedot, laita meiliä sinne?

Edit: Asiakkaille voit lähettää laskun 100% alvista. Laita saamasi päätös mukaan laskuun, niin asiakkaasi maksaa lisälaskuttamasi alvin ja voi vähentää sen omassa kirjanpidossaan.
Vastaa Viestiin