Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Yritystäon
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 22:08

Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Yritystäon »

Terve arvon kirjänpitofoorumin jäsenet.
Olen ollut koko elämäni perus palkollinen ja yrittäjyys tuntemukseni on aivan nollassa.
Aloitin tekemään Ebay US sivustolla NK. "Dropshippingia" eli suoramyyntiä. Elikkä en tuotteita omista/varastoi, taikka edes fyysisesti näe. Etsin siis myyviä uusia tuotteita Amerikan internetmarkkinoilta hintaan X ja listaan Ebay.com:iin hintaan X sisältäen oman voittomarginaalin ja kulut etc.. Kun asiakas ostaa minulta tuotteen, niin otan ylös hänen tiedot ja ostan tuotteen alkuperäisestä paikasta, johon lisään lähetysosoitteeksi ostajan tiedot.
Kulujen jälkeen voittomarginaalini on n.12.5-20%. Osto tapahtuu joko firmalta, tai yksityishenkilöltä omalla visallani ja ostajat ovat yksityishenkilöitä USA:ssa, joiden maksut menee Paypal tililleni.
Tulisiko minun perustaa yritys kun kokonais liikevaihto ylittää tuon 8500e, vai vasta kun voittoa on syntynyt tuo summa. ? Onko kenelläkään hajua millä yritysmallilla minun olisi järkevintä/helpointa toimia ja löytyykö asiaan asiantuntevaa kirjanpitäjää, jonka avulla jäisi pienestä voittomarginaalista jtn myös käteenkin. Saatan lisätä josainvaiheessa myös UK markkinat listauksiini, jolloin VAT ien maksu taitaa myös astua kuvioon.
Tavoitteena minulla on saavuttaa vielä tämän vuoden puolella n. 300 000E liikevaihto.
Iso kiitos, jos joku osaisi auttaa minut alkuun virallisella tiellä.
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Asiaa tuntematta, itse varmaankin kokeilisin ensin pari kuukautta ja jos se on menestyksekästä, niin sitten vasta miettisin toiminimen perustamista. Paypalistahan tämän pyörittäminen olisi helppoa ilman ylimääräistä huomiota :D

Tuo on sinänäsä melko mielenkiintoinen, kun tavara ei missään vaiheessa käy Suomessa.. Luulenpa aiheen olevan sen verran harvinaislaatuinen, että suosittelen kysymään suoraan verottajalta, että mitä missäkin vaiheessa kirjataan ja minne.. Ja onko edes kyseinen toiminta Suomen yritystoiminnan piirissä..? Tämähän olisi toisin sanoen, että ostaa ulkomailla käydessä tavaraa ja myy sen samantien eteenpäin, tuomatta sitä välillä kotimaahan... Voisin kuvitella, että tällä vertauksella voisi olla helpompaa kysyä asiaa... Ehkä.
Yritystäon
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 22:08

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Yritystäon »

Tämä tosiaan on kinkkinen case, kun en missään vaiheessa edes pidä hallussa tuotetta, vaan toimin proviisio välittäjänä. (Itse keksin nimityksen) Paypal tosiaan on hieman pimennossa, mutta eiköhän pankki infoa, kun tilille putkahtelee tuhatlappusia. Eli menenkö verottajan juttusille kun liikevaihto on tuon 8500e. Vai vasta kun olen tienannut tuon 8500e tuloa. Eiköhän tuon toiminnan nyt ansiotuloiksi saa veroitukseen . Tarkkaa hommaa kuitenkin, kun en veropetosta missään nimessä halua niskoilleni. Tarkoitus kuitenkin olisi löytää mahdollisimman kevyt verotus, jolloin ulkomailta tienattu raha pääsisi Suomen kiertoon. Kai tämäkin jonkinnäköinen vientituote on. :lol:
Nokso
Viestit: 63
Liittynyt: 24 Loka 2016, 08:57
Paikkakunta: Kurikka

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Nokso »

Mä edelleen kysyisin suoraan verottajalta ohjeistusta :) sieltä saat varmasti oikean ohjeistuksen. Ja sitä voit siis kysyä nyt heti tulevaisuutta silmällä pitäen.
Savon Jussi
Viestit: 408
Liittynyt: 12 Heinä 2012, 16:21

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Savon Jussi »

Mikä raja tuo 8500 on? Entinen alv-velvollisuuden raja? Kyllähän yritystoiminta on verollista toimintaa ensimmäisestä eurosta lähtien. Mitään tuollaista rajaa ei ole olemassa. Myös ulkomailta hankitut tulot on verotettavaa tuloa suomessa, jollei joku verosopimus toisin määrää.
Yritystäon
Viestit: 3
Liittynyt: 12 Maalis 2017, 22:08

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Yritystäon »

kiitoksia vastauksista. Olin käsityksessä, että yksityishenkilö saa käydä kauppaa tuon 8500e/vuosi verottomana. Mutta nyt nokka kohti veroneuvontaa ja kartoittamaan kirjanpito tarpeet, sekä mahdollisen tarvittavan yritysmallin.
muumipeikko
Viestit: 1
Liittynyt: 29 Kesä 2017, 22:54

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja muumipeikko »

Morjes, mitä verottaja sanoi, olivatko myötämielisiä? :D
dropshipper
Viestit: 1
Liittynyt: 24 Heinä 2017, 23:43

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja dropshipper »

Savon Jussi kirjoitti:Mikä raja tuo 8500 on? Entinen alv-velvollisuuden raja? Kyllähän yritystoiminta on verollista toimintaa ensimmäisestä eurosta lähtien. Mitään tuollaista rajaa ei ole olemassa. Myös ulkomailta hankitut tulot on verotettavaa tuloa suomessa, jollei joku verosopimus toisin määrää.
Käsittääkseni kyseinen raja on vieläkin olemassa. 10000€ rajana, ja se on juuruikin tuo ALV-velvollisuuden raja. Ansiotuloveroa tai pääomatuloveroa ilmeisesti pitää kuitenkin maksaa myydyn tuotteen katteesta?

Anyways, itellä sama dilemma kuin AP:lla. Eli siis tarkoituksena olisi perustaa toiminimi ja ryhtyä dropshippaamaan, tosin Euroopan markkinoilla ja minulle on myös epäselvää toi verotuksen laita. Tuo kuitenkin kuulostaa mun mielestä kohtuuttomalta, että pitää maksaa ALV:ta, kun liikevaihto ylittää 10000€, koska myydyissä tuotteissa on melko pienet katteet (10-20%...)

E: Lisäyksenä vielä aloittajalle, että noista suunnitelmista huolimatta (300k liikevaihto) oletko yhtään ottanut huomioon, että eihän tuosta summasta voi saada liikevoittoa? Ku sun liikevaihto ylittää yli 30000€ vuodessa niin olet alv-velvollinen, ja sen jälkeen sun voittomarginaali tippuu miinuksen puolelle

10-20% <´ 24% (ALV)

Summa summarum: Se liikevaihto tai liikevoitto kumpi se nyt verottajan mielestä onkaan, kannattaa olla alle 30000€ tilikaudella jos perustat toiminmen, koska muuten tämä on tappiollista liiketoimintaa.

Siihen ois vielä hyvä saada selko, että lasketaanko eBayn ja PayPalin final value feet mukaan liikevaihtoon vai ovatko ne siinä vähennyskelpoisia?

Korjatkaa jos olen väärässä :D
Affltr
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Elo 2017, 17:09

Re: Ebay US Dropshipping apuja kaivataan yrityksen perustamisessa.

Viesti Kirjoittaja Affltr »

Olen itse koittamassa dripshippausta. Eihän verottaja voi verottaa sitä tavaran hintaa, mikä tulee tilille kun se ei ole edes omaa rahaa? Pitääkö firma perustaa vai toiminimi vai onko väliä. MItes esim odeal OY, voiko käyttää?
Vastaa Viestiin