Toiminimen perustaminen

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Kirjuri25
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Elo 2012, 09:45

Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kirjuri25 »

Hei,

Toiminimen perustaminen pientä uudentavaran myyntiä vartan/ehkä tulevaisuudessa omien palvelujen myyntiä varten.
Toiminta tulisi ainakin alkuun olemaan hyvin pienimuotoista uuden tavaran myyntiä, kirjanpidon tekisin itse.

Millaisia pointteja tulee mieleen, onko järkevää perustaa hyvin pientä myyntiä varten toiminimi? vai onko se jopa välttämätöntä jos uutta tavaraa halutaan myydä vähänkään enempää,
vaikka tuotot jäisivät alle 1000,00 euron vuodessa/tilikaudessa?

Jos joku osaisi kertoa yleistä toiminimen perustamisesta/omie kokemuksia.

Kun toimini on perustettu saanko myydä tavaraa ja palveluita?
Täytyykö minun maksaa muuta kun veroa voitosta? jos siis ei alv velvollinen, eli myynti alle tuon 8500,00 €
Onko tarve ottaa jotakin vakuutuksia pientä liiketoimintaa varten?
Miten käsitellää varaston inventaario/verotus? (kuuluu ehkä kirjanpidon puolelle)
Tuleeko mieleen jotakin mistä pitäisi olla ylipäätään huolestunut vai onko toiminimen perustaminen helppo ja vaaraton homma vaikka myynti ei lähtisi käyntii ollenkaan?
Kirjuri25
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Elo 2012, 09:45

Re: Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kirjuri25 »

Sitten vielä tuo tuotteiden tilaaminen ulkomailta,
mitä tulisi ottaa huomioon?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Hei!

Toiminimen perustaminen on mielestäni suht huoleton teko. Tietysti paperisotaa tulee hieman kun kirjanpito ja veroilmoitus pitää tehdä.

Periaatteessa pientä myyntitoimintaa voisi harrastaa ilman toiminimeäkin, mutta itse en suosittelisi sitä. Kun kyseessä on yritys, niin vähennysasiat ovat selkeämpiä, eli voit aika huoletta laittaa yritystoiminnan kuluja verovähennyksiin. Jos yritystä ei ole, niin verottajan kanssa saattaa tulla enemmän vääntöä vähennyksistä.
Kun toimini on perustettu saanko myydä tavaraa ja palveluita?
Saat ilman muuta.
Täytyykö minun maksaa muuta kun veroa voitosta? jos siis ei alv velvollinen, eli myynti alle tuon 8500,00 €
Ei tarvitse. Alvit olisivat lisäksi, mutta sinulle ei niitä siis tule.
Onko tarve ottaa jotakin vakuutuksia pientä liiketoimintaa varten?
Tuskin. YEL vakuutuksen alaraja ei varmasti ylity 1000 €/vuosi tuloilla. Jos liiketoiminnassa on jotain riskejä, niin vapaaehtoisia vakuutuksia saa toki ottaa niin paljon kuin tahtoo.
Miten käsitellää varaston inventaario/verotus? (kuuluu ehkä kirjanpidon puolelle)
Varasto inventoidaan tilikauden lopussa ja jos varasto on vuoden aikana pienentynyt, niin pienennyksen arvon verran kirjataan kuluksi (pienentämään tulosta).
Sitten vielä tuo tuotteiden tilaaminen ulkomailta,
mitä tulisi ottaa huomioon?
EU-alueen sisältä tilattaessa homma on helppoa, kun tulleista ei tarvitse huolehtia. Yritysten välinen EU-kauppa tehdään käänteisellä arvonlisäverotuksella, eli ostaja maksaa alvit. EU:n ulkopuolelta tilattaessa tulli astuu mukaan kuvioihin. Lisäksi voi tulla jotain turvallisuus/huolinta-asioita mukaan kuvioihin, mutta niistä ei kyllä ole itselläni kokemusta.
Tuleeko mieleen jotakin mistä pitäisi olla ylipäätään huolestunut vai onko toiminimen perustaminen helppo ja vaaraton homma vaikka myynti ei lähtisi käyntii ollenkaan?
Rohkeasti vain tuulta päin. Yrittäjänä toimiminen on usein ainoa tapa tehdä juuri sellaista työtä kuin itse haluaa. Toiminimen kanssa ei tule juuri riskejä, ja sitä voi pyörittää kannattamattomanakin vuosikausia, jos niikseen tulee. Yksi asia on tietysti mainittava miinuksissa ja se on sosiaaliturvan menettäminen, eli yrittäjät eivät Suomessa pääse ihan helpolla sossun tai kelan asiakkaiksi jos töiden määrä vähenee. Tämä on melko ironista ottaen huomioon että juuri yrittäjien ansiosta sossulla ja kelalla on ylipäätään jotain jaettavaa. :)
Kirjuri25
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Elo 2012, 09:45

Re: Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kirjuri25 »

Hei,

Kiitoksia vastauksista!

Tuosta varaston arvosta,olin vaan lukenivani jostakin että se veroitettaisiin pääomana?
Entäpä tuo sosiaalituen menettäminen, jos tässä palkkatyön ohella haluan tehdä pientä bisnestä, perustan toiminimen ja menetän hetken päästä työpaikan, eikö tukia myönnetä
vaikka toiminimeni ei tuottaisi voittoa yhtään? Toisaalta onhan liitonturva jonkinaikaa. Onko mahdollista että vaikuttaisi minun toiminimeni jollakintasolla vaimon saamiin tukiin? mitä ikinä nyt sitten saakaan.
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Andy »

Varaston arvo vaikuttaa nettovarallisuuteen, mikä puolestaan voi vaikuttaa pääomatuloina verotettavaan määrään. Nykyään toiminimi voi vaatia myös verot kokonaan ansiotuloina, jolloin varaston arvolla ei ole vaikutusta.

On mahdollista saada jotain sosiaalitoimistosta jos yrityksellä ei ole mitään tuloja, mutta homma mutkistuu kyllä.

Vaimosi sosiaaliturvaan yrityksesi ei pitäisi vaikuttaa, jos vaimon ei katsota työskentelevän samassa yrityksessä.
Kirjuri25
Viestit: 26
Liittynyt: 20 Elo 2012, 09:45

Re: Toiminimen perustaminen

Viesti Kirjoittaja Kirjuri25 »

Ilmeisesti kyllä vaikuttaa liiton päivärahoihin... siinä mielessä ei taida olla perustamisessa mitään järkeä..
Vastaa Viestiin