Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Apua yritysten perustamista suunnitteleville.
Sannuli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Syys 2018, 12:13

Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja Sannuli »

Olen alkanut pohtimaan asunnon ostamista, ja koska byrokraattisista syistä en itselläni saa asuntoa pidettyä, tulisi minun ostaa se yritykseni nimiin? Yhtiömuodoista oikeustoimikelpoisethan käyvät tuohon tarkoitukseen, jolloin siis asuntoa ei saada esimerkiksi ulosmitattua vaikka muussa tapauksessa minulta voitaisiin saadakin? Olenko siis ymmärtänyt oikein? Olisiko Yritykselläni, mieluiten käsittääkseni tässä tapauksessa KY tai Oy, mahdollisuus vuokrata tuota asuntoa ja olisiko yritykseni mahdollista vuokrata sitä minulle itselleni (ihan tavallisena asuntona)? :roll: :shock: 8)
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Jos otetaan esimerkiksi osakeyhtiö, koska se on selkeämpi Ky:hyn verrattuna, koska on omistajista erillinen. Oy voi tehdä oikeustoimia, kuten ostaa asunnon. Toki jos lainaa tarvitsee ottaa, pankit katsovat yhtiön historiaa sekä vastuuhenkilöiden luottotietoja ja mikäli näissä on ongelmia, lainaa ei todennäköisesti myönnetä. Lisäki osakeyhtiöiltä vaaditaan suurempi omavastuuosuus, suurempi korko ja lyhyempi laina-aika kuin yksityshenkilöltä.

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, mistä yhtiö saisi varat asunnon hankintaan.

Jos Oy omistaa asunnon ja yhtiön omistaja käyttää tätä omana asuntonaan, ei asuntoa lasketa yhtiön nettovarallisuuteen ja asunnosta tulee laskea luontoisetu tai sitten tosiaan periä vuokraa asukkaalta. Olisiko yhtiöllä muuta toimintaa kuin asunnon vuokraaminen? Ei tietenkään pakko olisi olla, mutta suht kankea pyörittää firmaa vain yhden asunnon vuokraamiseen.

En tunne ulosottoa tai sen toimintaa laikaan, mutta maalaisjärjellä voisi kuvitella, että ulosotolla olisi keinovalikoimassaan samantyyppinen keinotekoisen oikeustoimen sivuuttaminen, kuin verottajallakin. Verotuksessahan voidaan muodollinen oikeustoimi jättää huomiotta, jos järjestely on tehty vain ilmeisen verovälttelyn takia. Jos tehdään oikeustoimia, joiden ainoana tarkoituksena on ulosotolta varojen pimittäminen, lienee kyseessä velallisen epärehellisyys tms ja tälläiset oikeustoimet voitaisiin sivuuttaa. Mutta korostettakoon etten tunne ulosottoa, joten paremmin tietävät korjatkoot.

Pääperiaate tietenkin on, että osakeyhtiö on omistajistaan erillinen oikeussubjekti, jolla on omat varat ja velat.
Sannuli
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Syys 2018, 12:13

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja Sannuli »

LÄHINNÄ TARKOITUS VAIN TUON ASUNNON VUOKRAAMISEEN/SIIHEN JOS YRITYS SEN OMISTAA JA MINÄ VAIN ASUISIN, MUTTA NIINKAI EI ONNISTUISI
Tilkkari
Viestit: 247
Liittynyt: 27 Joulu 2017, 16:47

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja Tilkkari »

myokymia kirjoitti:Jos otetaan esimerkiksi osakeyhtiö, koska se on selkeämpi Ky:hyn verrattuna, koska on omistajista erillinen. Oy voi tehdä oikeustoimia, kuten ostaa asunnon. Toki jos lainaa tarvitsee ottaa, pankit katsovat yhtiön historiaa sekä vastuuhenkilöiden luottotietoja ja mikäli näissä on ongelmia, lainaa ei todennäköisesti myönnetä. Lisäki osakeyhtiöiltä vaaditaan suurempi omavastuuosuus, suurempi korko ja lyhyempi laina-aika kuin yksityshenkilöltä.

Kysymyksestäsi ei käy ilmi, mistä yhtiö saisi varat asunnon hankintaan.
....
Pääperiaate tietenkin on, että osakeyhtiö on omistajistaan erillinen oikeussubjekti, jolla on omat varat ja velat.
Niin, Oy:n osalta laina vaatii melkoisen ison omarahoitusosuuden vs. yksityishenkilö.

Ja toisaalta taas ihan ilman tarkempaa tietoa, voisi ajatella että miksei vouti voisi ulosmitata Oy:n osakkeetkin?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Sannuli kirjoitti:LÄHINNÄ TARKOITUS VAIN TUON ASUNNON VUOKRAAMISEEN/SIIHEN JOS YRITYS SEN OMISTAA JA MINÄ VAIN ASUISIN, MUTTA NIINKAI EI ONNISTUISI
Kirjanpidollisesti tai verotuksellisesti tässä ei ole mitään ongelmaa, onnistuu kyllä, kunhan raportoi oikein. Eri asia on, onko tässä mitään järkeä.
Nieminen_consulting
Viestit: 4
Liittynyt: 23 Marras 2020, 04:39

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja Nieminen_consulting »

Voiko tavallinen osakeyhtiö omistaa tontteja?

Olisin yksin osakas omassa osakeyhtiössä,ja ajattelin että osakeyhtiön kautta ostaisin tontteja.

Pitääkö tontit muuttaa asunto osakeyhtiöksi vai riittääkö pelkkä osakeyhtiö omistukseen?
Graf af Kexholm
Viestit: 130
Liittynyt: 03 Elo 2019, 22:21
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Asunto yritykselle/ itse vuokralle

Viesti Kirjoittaja Graf af Kexholm »

Nieminen_consulting kirjoitti: 06 Maalis 2021, 23:35 Voiko tavallinen osakeyhtiö omistaa tontteja?

Olisin yksin osakas omassa osakeyhtiössä,ja ajattelin että osakeyhtiön kautta ostaisin tontteja.

Pitääkö tontit muuttaa asunto osakeyhtiöksi vai riittääkö pelkkä osakeyhtiö omistukseen?
Luonnollinen henkilö, henkilöyhtiö, osakeyhtiö, osuuskunta, yhdistys ja moni muu taho voi omistaa tontteja (ellei yhteisön säännöissä nimenomaisesti tätä kielletä).

Voit aivan hyvin perustaa osakeyhtiön ja haalia tälle tontteja. Tontteja ei "muuteta asunto osakeyhtiöksi", mitä tarkoitit tällä? Tontit ovat, no, tontteja. AsOy voi omistaa tai olla omistamatta tontteja.
Vastaa Viestiin