Oy:n kirjanpito : maksuperusteinen vai suoritusperusteinen?

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
jarkkola
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Maalis 2010, 21:24

Oy:n kirjanpito : maksuperusteinen vai suoritusperusteinen?

Viesti Kirjoittaja jarkkola »

Tervehdys!

Ja kiitokset valaisevasta foorumista kaikille aktiivisille kirjoittajille. Olen perustamassa Oy:tä ja olen tonkinut ympäri nettiä kirjanpitotietoutta.
Otsikossa olevaan kysymykseen en vielä ole saanut luotettavaa vastausta eli voiko osakeyhtiö pitää maksuperusteista kirjanpitoa, kunhan se tilikauden lopuksi muunnetaan suoriteperusteiseksi?

Tästä näkyy nimittäin olevan hieman väittelyä, tosin suomi24:n tasoisella palstalla, jonka vinkkeihin ei paljon uskalla luottaa. Eli mikä mielipiteenne tähän asiaan?
Moderator
Site Admin
Viestit: 358
Liittynyt: 29 Huhti 2008, 22:29

Re: Oy:n kirjanpito : maksuperusteinen vai suoritusperusteinen?

Viesti Kirjoittaja Moderator »

jarkkola kirjoitti:Tervehdys!

Ja kiitokset valaisevasta foorumista kaikille aktiivisille kirjoittajille. Olen perustamassa Oy:tä ja olen tonkinut ympäri nettiä kirjanpitotietoutta.
Otsikossa olevaan kysymykseen en vielä ole saanut luotettavaa vastausta eli voiko osakeyhtiö pitää maksuperusteista kirjanpitoa, kunhan se tilikauden lopuksi muunnetaan suoriteperusteiseksi?

Tästä näkyy nimittäin olevan hieman väittelyä, tosin suomi24:n tasoisella palstalla, jonka vinkkeihin ei paljon uskalla luottaa. Eli mikä mielipiteenne tähän asiaan?
Hei!

Mielestäni voi pitää, en ole ainakaan törmännyt säädökseen jossa se kiellettäisiin. Kahdenkertaisen kirjanpidon pitäminen on kuitenkin osakeyhtiölle pakollista. Tästä linkistä löytyy lisää tietoa aiheesta:
http://www.vero.fi/?article=3246&domain ... nguage=FIN
Vastaa Viestiin