Yhdistyksen kirjanpidon aloitus ja kassa

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
temexter
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Tammi 2014, 18:16

Yhdistyksen kirjanpidon aloitus ja kassa

Viesti Kirjoittaja temexter »

Hei!

Olen aloittamassa yhdistyksen kirjanpitoa, kyseessä siis tarkemmin biljardikerho. Viimeksi olin rahastonhoitajana kymmenisen vuotta sitten, joten haluasin varmistaa muutamia asioita. Käytän Tilitin-ohjelmaa, vaikuttaa ihan käyttökelpoiselta ja on ilmainen. Jopa päivityksia tullut tasaiseen tahtiin - eli ei ole "kuollut", kuten monet ilmaiset...

Ja asiaan:

Aloitan uuden tilikauden 24.9.2013-24.9.2014. Olen luonut pankkitilin ja kassan tilikarttaan.

Seuraavaksi oletan kirjaavani:
- Edellisen kauden ylijäämä, pankkitilille ja kassaan
- Normaalisti menokirjaukset, joko pankkitililtä tai kassasta. Näitä ovat vain ostetut tarvikkeet, ilmoituskulu liiton lehdessä ja liiton jäsenmaksu, pankkikulut, edustuspelaajien kilpailumaksut ja lisenssit.
- Normaalisti tulokirjaukset, joko pankkitililtä tai kassasta. Näitä ovat vain osallistumismaksut ja jäsenmaksut.

Kuinka käsittelen kassakirjapidon? Kassassa on kirjanpitolista, johon merkitään pvm, D / K, saldo ja selite sekä puumerkki. Kassatositteet ovat kassassa: kuitit kassasta maksetuista (jotka pyrin minimoimaan, jotta ne saadaan näkymään suoraan pankkitilillä, kerhon tilillä on Debit kortti ja muutoin joryn jäsenet maksavat itse kulut ja maksan ne kerhon tililtä tositetta vastaan) kuluista ja käteisellä maksetuista jäsenmaksuista. Tilitän viikottain rahat käteiskassasta varmuuden maksimoimiseksi. Tilitän rahat pankkitilille ajoittain, en kuitenkaan jokaista tilitystä erikseen heti vaan niitä saattaa kerääntyä useita. Olen tallettanut tilille myös jo useamman tilityksen yhtenä panona. Onko tässä ongelmia?

En oikein enää hahmota tätä tositekäsitettä ainakaan tässä Tilittimessä. Kirjaanko kaikki kassatapahtumat samalle tositteelle? Joka on siis oletettavasti kassakirja? Kuinka tilitykset kassasta pankkitilille olisi hyvä kirjata? Kuten ed. mainitsin samalle tositteelle vienteinä tiliotteen mukaan vai kassakirjassa olevien tilitysten mukaan?

Kuva

Olenko nyt ihan metsässä?

Kiitos etukäteen, josko joku ammattilainen jaksaa vielä vapaaehtoisesti auttaa miestä mäessä :D

-Teemu