Omalla rahalla..

Käytännön toimenpiteet kahdenkertaisen kirjanpidon aloittamiseen liittyen.
Aloittelija
Viestit: 1
Liittynyt: 31 Elo 2009, 07:44

Omalla rahalla..

Viesti Kirjoittaja Aloittelija »

Eli nyt tarttis aivan aloittelija apuja..

Alaoitin osakeyhtiön kirjanpidon tekemistä ja heti tuli ongelmia eteen..

Jos olen omalla rahalla ostanut työkaluja ja bensaa, miten merkkaan sen kirjanpitoon? Jos vähännän vielä nämä "omakustanteet" palkastani? Ja vielä, jos työntekijä ostaa työkaluja itse, miten kirjaan sen kirjanpitoon, kun siirrän rahat takaisin hänen tililleen?

Kiitos todella paljon, jos jaksatte auttaa :D
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omalla rahalla..

Viesti Kirjoittaja Andy »

Jos ostat omalla rahallasi osakeyhtiölle tavaraa, niin osakeyhtiö jää sinulle velkaa niistä. Kirjaus tulee silloin kyseiselle kulutilille tuloslaskelmaan (esim. mainitsemasi bensakulut) ja vastakirjaus vieraan pääoman tilille lyhytaikaisiin velkoihin.

Kun rahat maksetaan työntekijälle takaisin, niin silloin kirjataan rahatilin (esim. sekkitili tai kassa) kreditiin ja lyhytaikaisten velkojen debetiin. Tällöin velka siis maksetaan työntekijälle takaisin osakeyhtiön rahatililtä ja velkatili nollautuu.
Konttorirotta
Viestit: 54
Liittynyt: 29 Elo 2009, 18:10

Re: Omalla rahalla..

Viesti Kirjoittaja Konttorirotta »

Mitenkäs sama toiminimessä? Yrityksen ulkopuolinen henkilö (jos kirjanpitäjää sellaiseksi voi laskea) hakee omilla rahoillaan yritykselle toimistotarvikkeita. Kulun syntymispäivämäärälle merkitään per toimistotarvikkeet an lyhytaikaiset velat ja velanmaksupäivänä velat tyhjäksi pankista/kassasta?
Andy
Viestit: 1560
Liittynyt: 16 Elo 2008, 15:50

Re: Omalla rahalla..

Viesti Kirjoittaja Andy »

Konttorirotta kirjoitti:Mitenkäs sama toiminimessä? Yrityksen ulkopuolinen henkilö (jos kirjanpitäjää sellaiseksi voi laskea) hakee omilla rahoillaan yritykselle toimistotarvikkeita. Kulun syntymispäivämäärälle merkitään per toimistotarvikkeet an lyhytaikaiset velat ja velanmaksupäivänä velat tyhjäksi pankista/kassasta?
Itse kirjaisin juurikin kuvaamallasi tavalla, eli lyhytaikaisiin velkoihin.
Vastaa Viestiin