Aiheuttaako tilikartan muuttaminen erityistoimenpiteitä

Apua ja neuvoja erilaisiin tilinpäätöksessä tarvittaviin asiakirjoihin liittyen.
Tapaus16
Viestit: 146
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 02:20

Aiheuttaako tilikartan muuttaminen erityistoimenpiteitä

Viesti Kirjoittaja Tapaus16 »

Kirjanpitolain mukaan "kirjanpidon tilit on pidettävä jatkuvasti samansisältöisinä: muuttaminen edellyttää erityistä perustetta." Lisäksi käsketään antamaan tilien muuttamisesta aina maininta liitetietoihin.

Itse olen välillä perustanut tiettyjä yrityksen projekteja varten omia tilejä esim liiketoiminnan muiden kulujen alatileiksi, joita olen pitänyt siellä vain sen tilikauden ajan kun projektin suhteen on ollut liiketapahtumia. Tämä on auttanut seuraamaan mm. projektien budjettia paremmin.

Kysymykseni kuuluu, onko tällaisten "väliaikaisten" tilien käyttäminen hyvän kirjanpitotavan mukaista? En ole muuttanut ns. päätilejä tai tiliryhmiä, vaan ainoastaan alatilejä.

Toinen kysymys on, että nyt kun alvit muuttuivat kesällä ja siten tarvittiin uusia tilejä uusille alviprosenteille, niin pitääkö mielestänne myös näiden tilien lisäämisestä kirjoittaa liitetietoihin selostus?
JK50
Viestit: 87
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 18:52

Re: Aiheuttaako tilikartan muuttaminen erityistoimenpiteitä

Viesti Kirjoittaja JK50 »

Jos päätilit pysyvät muuttumattomina ja niissä oleva tieto säilyy vertailukelpoisena, niin on mielestäni hyvä kirjanpitotavan mukaista. Itse en myöskään tekisi tämänkaltaisista muutoksista liitetietoihin sen kummempia merkintöjä, vaikka ei kai siitä suoranaista haittaakaan ole jos nämä asiat liitetiedoissa mainitsee.
Vastaa Viestiin