Tase-erittelyt minimissään?

Apua ja neuvoja erilaisiin tilinpäätöksessä tarvittaviin asiakirjoihin liittyen.
siphil
Viestit: 84
Liittynyt: 04 Huhti 2014, 19:54

Tase-erittelyt minimissään?

Viesti Kirjoittaja siphil »

Olen nähnyt pienillä/mikro Oy:llä kokolailla erilaisia tase-erittelyitä sisällön mukaan, niin mikä nyt olisi selainen minimi mitä tase-erittelyissä tulee olla?

Meneekö se käytänössä niin että siinä käydään kohta kohdalta taseen kaikki tilit läpi ja tarvittaessa selvitellään niitä? Ostovelat ja myytisaatavat toki on aukikirjoitettu jne, mutta noin yleisesti esim vaikka omapääoma ei ole muuttunut jne tai ei ole poistoja, niin onko nekin kuitenkin siinä oltava kijoitettu että "Tilikautena ei ollut poistoja" tai vastaavaa?

Näitä käytänteitä kun näkyy olevan kuitenkin, vaikka lain mukaan niitä ei tarvitsisi ilmoittaa jos ei ole mitään tilikautena muuttunut, niin onko jostain tllut ohjeita että kuitenkin hyväksi jos niin tehtäsiiin?
myokymia
Viestit: 782
Liittynyt: 23 Loka 2009, 08:03

Re: Tase-erittelyt minimissään?

Viesti Kirjoittaja myokymia »

Käytäntöjä on tosiaa yhtä monta kuin kirjanpitäjiäkin. Pahimmillaan "erittely" on ollut tase pitkässä muodossa tai pääkirjaote :evil: . Tase-erittelyiden tarkoituksena on kuitenkin eritellä, mistä taseen saldo koostuu. Esim ostovelkojen osalta luettelo, mistä avoimista laskuista saldo koostuu.

Itse olen ajatellut tase-erittelyt siten, että kenen hyvänsä kirjanpitoa osaavan pitäisi niiden perusteella pystyä jatkamaan kirjanpitoa ilman tarvetta lukea päivä- ja pääkirjoja, eli taseen sisältö olisi niin yksityiskohtaisesti eritelty, että taseen sisältöä ei tarvitse mistään muualta lähteä selvittämään.

Selvyyden vuoksi, on usein ihan hyvän tavan mukaista myös todeta, että tilin sisällössä ei ole tapahtunut muutoksia.
Vastaa Viestiin